Zasadnutie obecného zastupiteľstva - proces a jeho
vedenie
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Téma prípravy a priebehu zasadnutia obecného zastupiteľstva je v aplikačnej praxi
mimoriadne frekventovaná. Je to jednak z toho dôvodu, že rokovania obecného zastupiteľstva
predstavujú dôležitý "koncentrát" života miestnej samosprávy, v ktorom sa premietajú aj iné
súvisiace otázky a problémy, a tiež preto, lebo na zasadnutiach obecných zastupiteľstiev vrcholí
rozhodovací proces o najdôležitejších otázkach života obce. Tento článok má ambíciu poskytnúť
procesný pohľad na prípravu aj priebeh zasadnutí a ponúknuť odporúčania na zvýšenie ich plynulosti a
produktívnosti.
Východisko a zameranie
Tento článok sa zámerne nebude venovať výkladu jednotlivých zákonných pravidiel, ktoré
upravujú rokovanie obecného zastupiteľstva. Jednak sa tieto pravidlá nezmenili už od roku 2010 a
navyše sa ich výkladu mnohí autori už venovali vo viacerých príspevkoch.
Súčasne však pôjde o aplikačnú prax v téme zasadnutí obecných zastupiteľstiev, ibaže
hlavným ohniskom pozornosti budú otázky, ktorých riešenie spočíva buď vo vlastných pravidlách (v
rokovacom poriadku) alebo vo zvolení správneho a efektívneho procesu.
Prečo dôraz na proces
Pod procesom budeme, na účely tohto článku, rozumieť logicky usporiadaný sled krokov a
súvislostí, ktoré budú viesť k čo najväčšej plynulosti rokovania obecného zastupiteľstva a k
prijatiu jeho informovaných rozhodnutí. Týmto cieľom sa podriaďuje aj výber čiastkových tém, ktorým
sa budeme venovať aj ponúkané odporúčania.
Zasadnutia obecného zastupiteľstva majú totiž svoju obsahovú stránku (najmä to, čo bolo
schválené ako výsledky rokovania), ktorá púta väčšinu pozornosti. Procesná stránka prípravy aj
samotného zasadnutia zvykne byť často podceňovaná. Pritom sa zabúda na to, že dobre zvolený sled
krokov dokáže uľahčiť rozhodovanie aj o veľmi komplikovanej veci a naopak, nevhodne zvolený postup
prípravy alebo nevhodný spôsob prerokovania môže aj pri pomerne jednoduchej záležitosti spôsobiť
závažné problémy v plynulosti rokovania, ba priam môže aj znemožniť prijatie rozhodnutia.
Príklad č.1:
Ak sa majú prerokovať zásady hospodárenia s majetkom obce a poslanci sa prvýkrát
oboznamujú s návrhom až pri rozoslaní dokumentov, ktoré sa majú prerokúvať na zasadnutí, nemožno sa
čudovať, že diskusia mnohých bude oprávnene zameraná na overovanie textu, ktorý mal byť pripravený -
keďže ide o výlučnú pôsobnosť obecného zastupiteľstva - tak, aby bol už skôr vytvorený priestor na
poslanecké návrhy (napr. v rokovaní komisií alebo využitím možností z iných foriem zapojenia
poslancov do prípravy podkladov).
Podľa mojich skúseností je prílišné zameranie na obsah a podcenenie procesu často
výsledkom časového stresu, ktorý je sčasti znakom doby (vonkajšími okolnosťami vynútené rozhodnutia
v určitých termínoch bez možnosti ich riadnej prípravy). Aj v takom prípade by som však od