Rozpočtové provizórium

Vydáno: 6 minút čítania

Obce a vyššie územné celky zostavujú svoj rozpočet ako základný nástroj svojho hospodárenia, zachovania bilančnej kontinuity a zabezpečenia všetkých samosprávnych funkcií, ktoré musia počas roka zabezpečovať. Po zostavení rozpočtu obec a vyšší územný celok zverejňujú svoje návrhy rozpočtov najmenej 15 dní spôsobom obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce a až následne ho predkladajú do zastupiteľstiev na schválenie.

Komunálne voľby sa konajú na konci roka, t.j. v čase, ktorý je pre samosprávu veľmi dôležitý a podstatný práve v tom, že obce a mestá, ako aj vyššie územné celky predkladajú svoje návrhy rozpočtov na nasledujúci rozpočtový rok. Často sa v praxi stretávame so situáciou, keď po komunálnych voľbách príde zmena na pozícii starostu obce/primátora mesta a zmeny nastávajú aj v zložení obecných a mestských zastupiteľstiev. Dosluhujúci starostovia už rozpočet nepredkladajú, niekedy ho už ani vopred nepripravujú a noví zástupcovia samospráv často nechcú schvaľovať rozpočty, ktoré zostavoval niekto iný, nie sú v nich zahrnuté ich priority a ciele. Súčasná legislatíva ani iný predpis neustanovuje povinnosť pre samosprávy a vyš

Související dokumenty

Súvisiace články

Rozpočtové hospodárenie a účtovníctvo obce a rozpočtovej organizácie
Záverečný účet obce
Účtovanie nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov z roku 2023 a použitých v roku 2024 v obciach
Záverečný účet obce a príklady rozpočtového hospodárenia
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Zriadenie, hospodárenie a zrušenie rozpočtovej a príspevkovej organizácie
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Otázky a odpovede k vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly po novele zákona o finančnej kontrole
Zapojenie časti prebytku rozpočtu
Zostavenie výročných správ v samospráve
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Pokladničný limit obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Spracovanie záverečného účtu obce (II.)
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Tvorba rezervného fondu z prebytku – účtovanie
Budovanie kanalizácie
Sponzorstvo obce
Tvorba rezervného fondu
Účtovanie Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Účtovanie prebytku hospodárenia
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Ako zapojiť prebytok do hospodárenia
Čerpanie finančných prostriedkov z minulých rokov
Výdavky na ročný prístup k vzdelávacím materiálom
Príspevok z environmentálneho fondu
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Odkúpenie pohľadávky
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Účtovanie kúpy auta obcou na základe kúpnej zmluvy od FO
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov