Výberové konanie na miesto riaditeľa školy z hľadiska obecnej samosprávy ako
zriaďovateľa
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Proces výberu riaditeľa školy sa zmenil, pričom ide o zásadnú zmenu, a po veľmi dlhej
dobe používania predchádzajúcich pravidiel. Prax vyše dvadsiatich rokov zanecháva v povedomí hlbokú
stopu, a tá sa vždy mení len postupne a nie ľahko. Týmto článkom chcem prispieť k porozumeniu zmien,
ktoré nastali vo výberovom konaní na miesto riaditeľa školy a súčasne chcem ponúknuť niektoré
odporúčania na preklenutie rizík, ktoré môžu nastať pri aplikácii právnej úpravy.
Východisko a vývojový kontext
Pre dobrú orientáciu v tejto problematike má osobitný význam poznanie aspoň základných
vývojových medzníkov vo vzťahoch medzi obecnou samosprávou, štátnou správou v školstve a školskou
samosprávou.
(Pozn. autora: V záujme prehľadnosti a zrozumiteľnosti textu je táto časť článku
spracovaná s istým terminologickým zjednodušením.)
Zákon č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve
a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej len "zákon č.596/2003 Z.z.") aj jeho
rovnomenný predchodca (zákon č.542/1990 Zb.) odrážal
naliehavú spoločenskú potrebu, ktorá vznikla po revolúcii v r. 1989: odstrániť stranícky vplyv na
výber riaditeľov škôl a preniesť tento vplyv na novovzniknuté orgány školskej samosprávy (rada
školy).
V období od r. 1991 do r. 2002 bol vzťah orgánov obecnej samosprávy k týmto otázkam
charakteristický tým, že školstvo patrilo do priamej pôsobnosti miestnych orgánov štátnej správy a
obce nemali vlastne žiaden vplyv na chod škôl na ich územiach.
V r. 2002 sa táto situácia podstatne zmenila tým, že oblasť školstva bola presunutá do
pôsobnosti obecnej samosprávy (v rámci širšieho presunu úloh štátnej správy na samosprávu), súčasne
sa tým na obce presunula aj zriaďovateľská funkcia k základným a materským školám a súvisiacim
školským zariadeniam.
Ďalšou významnou súčasťou týchto zmien bol prechod majetku štátu v užívaní škôl a
školských zariadení do vlastníctva obcí. Obce sa tak ocitli v priamej konfrontácii s nahromadenými
problémami zlého technického stavu školských areálov a s nevyhnutnosťou ich náročných rekonštrukcií.
Zriaďovateľská funkcia obcí ich nezriedka postavila aj do úlohy, kedy obecná samospráva musela kvôli
zefektívneniu fungovania zasahovať aj do siete škôl a školských zariadení.
Tieto mimoriadne zodpovedné aj náročné úlohy obcí celkom logicky vyústili do oveľa vyššej
zainteresovanosti orgánov obcí na tom, ako efektívne a kvalitne sú školy riadené. Rozhodovanie o
výbere riaditeľa školy však zostalo v silnom kontraste s týmito zmenami nezmenené a návrh kandi