Zákon o e-Governmente v praxi obci
Ing.
Erika
Kusyová
JUDr.
Ivana
Gajdošíková
Informačné technológie sa používajú na zabezpečenie už existujúcich procesov, ktoré sa
doteraz vykonávali len klasicky písomne. Všetky úkony, procesy, ktoré úrad používa na realizáciu
toho, čo potrebuje na výkon verejnej moci, sa zrealizujú bez toho, aby dáta (žiadosť, rozhodnutie, a
pod.) vôbec opustili počítač.
Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe
výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov
platí od 1. novembra 2013.
(Pozn. autora: Government - po anglicky vláda a malé "e" predtým
značí, že ide o vládu elektronickú.)
Aplikácia informačných technológií znamená predovšetkým to, že sa výkon verejnej moci
- vyjadrenie obce, reakcia na podanie, jeho vlastné vybavenie a pod. výrazne zrýchli a
zefektívni.
Občanova žiadosť bude v konečnom dôsledku vybavená rýchlejšie, keďže sa na jej
"zúradovanie" použije len elektronické prostredie a aj efektívnejšie, keďže sa nič nebude
tlačiť.
Elektronizáciou sa urýchli vzájomná komunikácia a následné
rozhodovanie.
Orgánom verejnej moci (OVM) je každá inštitúcia, ktorá vydáva rozhodnutia s okrúhlou
pečiatkou - či už realizuje výkon originálnej alebo prenesenej kompetencie. Výkon verejnej moci
elektronicky, čiže rozhodnutia vydané elektronicky, podpísané zaručeným kvalifikovaným certifikátom
a doručené do elektronickej schránky majú úplne rovnakú právnu záväznosť ako listinné.
V súvislosti s elektronickou komunikáciou platí niekoľko základných pravidiel, napr. občan
by mal väčšinu úkonov vybaviť cez svoju elektronickú schránku, ktorú používa podobne ako email a bez
toho, aby konkrétny úrad navštívil, ďalej už nebude musieť dokladať niektoré potvrdenia, lebo úrady
si ich budú vedieť overiť nahliadnutím do svojich registrov.
Zákon o e-Governmente pomenúva
povinnosti OVM, rozsah týchto povinností, termíny a spôsob ako celý proces funguje.
Elektronizácia a služby e-Governmentu vedú k postupnému zjednodušovaniu komunikácie
občanov a podnikateľov s úradmi. Do konečného termínu, odkedy OVM budú povinné aj odpovedať
elektronicky je čas len pol roka, t.j. 1.3.2017 a reálne chýba vzdelávanie a adresná kampaň, o čom
"hovoria" konkrétne čísla vydaných elektronických občianskych preukazov a aktivovaných zaručených
elektronických podpisov.
Elektronické služby sa len budú postupne rozširovať a rozvíjať, výrazne by preto pomohlo
vzdelávanie rôznych skupín občanov, už žiakov základných a stredných škôl, ale aj ľudí v
produktívnom veku a samozrejme seniorov.
Významné termíny
Účinnosť zákona od 1.11.2013 v mnohých prípadoch predstavovala len začiatok oboznamovania
sa s realitou - elektronizáciou verejnej správy. Širšia osveta chýbala a chýba, ešte stále sú OVM,
ktoré o svojich povinnostiach vyplývajúcich zo zákona o
e-Governmente vôbec nevedia - hlavne škôlky, školy a malé obce.
Prechodné obdobie zákona malo pôvodne končiť 1.11.2016 sa posunulo
zákonom č. 273/2015 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon o e-Governmente, ktorým bol doplnený
§ 60 ods. 7 zákona o e-Governmente a OVM sú
povinné komunikovať až od 1.3.2017 (cit. zákon doplnený o nový
§ 60a).
Elektronické schránky pre OVM sa postupne vytvárali od februára 2014 a je dôležité vedieť,
že tieto schránky OVM sú okamžite aj aktívne.
! Dôležité: Aktívna elektronická schránka znamená, že je OVM povinný prijímať a
spracúvať elektronické podania, ktoré sú do nej doručené a prihliadať na ne ako na tie
listinné.
Od 1.8.2016 mali byť povinne aktívne na doručovanie aj elektronické schránky právnických
osôb rozpočtových a príspevkových organizácií, spoločností s ručením obmedzeným, ale aj neziskových
organizácií a mimovládnych organizácií. Táto povinnosť bola upravená a termín sa posunul na 1.1.2017
(Pozn. autora: i