Záverečný účet obce za rok 2010

Vydáno: 19 minút čítania

Vzhľadom na skutočnosť, že po komunálnych voľbách v decembri minulého roka došlo v mnohých obciach k zmenám vo funkcii starostu, ale aj k zmene poslancov obecného zastupiteľstva, v článku uvádzam aj širšie súvislosti, ktoré predchádzajú zostaveniu záverečného účtu.

Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) ukladá obciam a vyšším územným celkom povinnosť po skončení rozpočtového roka spracovať záverečný účet obce a záverečný účet vyššieho územného celku (VÚC). Spôsob, zostavenie a obsah záverečného účtu obce a záverečného účtu VÚC určuje ustanovenie § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Záverečný účet obce je súhrnný dokument, ktorý prezentuje výsledky rozpočtového hospodárenia za príslušný rozpočtový rok a majetkovú situáciu obce. Záverečný účet obce musí byť zostavený v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy minimálne v rozsahu určenom § 16 tohto zákona. Podľa rozhodnutia obce návrh záverečného účtu môže obsahovať aj iné údaje na doplnenie rozpočtového hospodárenia obce alebo celkovej finančnej situácie obce.

Záverečný účet obsahuje v úvodnej časti identifikáciu organizácie a všeobecné údaje, ktorými sú: názov obce, sídlo, právna forma, IČO, DIČ, štatutárny orgán a iné informácie dôležité pre obyvateľov, ďalej údaje riadnej účtovnej závierky a údaje o rozpočtovom hospodárení za rozpočtový rok vykázané vo finančných výkazoch obcí a ňou zriadených rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií.

 

Usporiadanie finančného hospodárenia a finančného zúčtovania

Samosprávne kompetencie zabezpečujú obce predovšetkým z vlastných príjmov, ktorými sú:

  • daňové príjmy,
  • nedaňové príjmy,
  • príjmy z vlastníctva majetku,
  • príjmy z činností obce a jej rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
  • výnosy z finančných prostriedkov obce,
  • podiely na daniach v správe štátu (tzv. „podielové dane“) a
  • príjmy zo sankcií za porušenie finančnej disciplíny uložené obcou.

V rámci decentralizácie verejnej správy bol na obce v niektorých oblastiach prenesený výkon štátnej správy, ktorý je v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok financovaný z výdavkov štátneho rozpočtu. Okrem dotácií na prenesený výkon štátnej správy na samosprávu obec môže na základe osobitného zákona a žiadosti žiadateľ