Obchodná verejná súťaž a dražba

Vydáno: 10 minút čítania

Ak sa rozhodne obec odpredať svoj majetok prostredníctvom obchodnej verejnej súťaže alebo dražby, podmienky obchodnej verejnej súťaže, resp. dražby by mali byť zo strany obce/zastupiteľstva stanovené všeobecne a mali by sa vzťahovať na neurčitý počet účastníkov, aby nedošlo k diskriminácii žiadneho z účastníkov obchodnej verejnej súťaže, príp. dražby. V praxi obec/zastupiteľstvo nevyužíva inštitút odpredaja nehnuteľnosti vo vlastníctve obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa (priamo) , preto často dochádza k zdeformovaniu inštitútu obchodnej verejnej súťaže a vytvára sa tak zdanie transparentnosti pri nakladaní s majetkom obce, pretože podmienky obchodnej verejnej súťaže nie sú všeobecne formulované, ale obsahujú podmienku, ktorú je schopný splniť iba vopred určený uchádzač.

V ust. § 9a ods. 1 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) sú uvedené tri základné spôsoby odpredaja obecného majetku, a to formou:

  1. obchodnej verejnej súťaže v zmysle ust. § 281 až § 288 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p., (ďalej len „Obchodný zákonník“),
  2. dobrovoľnej verejnej dražby vykonanej v súlade so zákonom č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v z. n. p. (ďalej len „zákon o dobrovoľných dražbách“),
  3. priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v z. n. p.

Štvrtý spôsob prevodu majetku obce

V zmysle ust. § 9a ods. 8 písm. e) zákona o majetku obcí možno tiež previesť majetok obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôv