K pracovnoprávnej problematike - zástupcovia zamestnancov

Vydáno: 15 minút čítania
K PRACOVNOPRÁVNEJ PROBLEMATIKE - ZÁSTUPCOVIA ZAMESTNANCOV
Zamestnávateľ poskytoval zamestnancom lepšie pracovné podmienky, ako ustanovujú právne predpisy, a to na základe vlastného rozhodnutia aj bez diskusie so zamestnancami alebo zástupcami zamestnancov. V časoch ekonomickej krízy zamestnávateľ znižuje, resp. odoberá určité benefity, výhody. Aké možnosti majú zamestnanci, ako sa môžu spoločne brániť, resp. zabezpečiť si ochranu a udržať si pracovné podmienky a podmienky zamestnávania aspoň na doterajšej úrovni. Stačí, ak
si zvolia zamestnaneckú radu, alebo treba založiť odborovú organizáciu?
Kto má väčšie právomoci a kto poskytuje väčšiu ochranu zamestnancom? V prípade, že je potrebné založiť odborovú organizáciu, prosíme o usmernenie, ako ju možno vytvoriť. Prosíme aj o ďalšie informácie, týkajúce sa konštituovania zástupcov zamestnancov. Vzhľadom na to, že zamestnanci majú záujem o zastupovanie, žiadame o usmernenie, ako máme postupovať, a či nám zamestnávateľ môže zabrániť konať v tejto veci alebo nás môže nejakým spôsobom postihovať, ak by sme v danej veci konali. Aké sú možné formy zastupovania zamestnancov?
Zamestnanci majú právo na pracovisku sa priamo alebo nepriamo vyjadrovať k otázkam, ktoré sa týkajú podmienok výkonu a organizácie práce, ako aj k obsahu ich práce. Z hľadiska efektívnosti je významnejšou a najpraktickejšou nepriama účasť zamestnancov na rozhodovacích procesoch, tzn. prostredníctvom ich zástupcov. Účasť zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch a jej formy upravuje desiata časť zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p.
Význam zástupcov zamestnancov spočíva predovšetkým v tom, že sa zúčastňujú na rozhodovaní zamestnávateľa, ktoré sa týka ich sociálnych a ekonomických záujmov s cieľom zabezpečiť si spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky. Zamestnanci majú právo na poskytovanie informácií o hospo