K PRACOVNOPRÁVNEJ PROBLEMATIKE - ZÁSTUPCOVIA ZAMESTNANCOV
Zamestnávateľ poskytoval zamestnancom lepšie pracovné podmienky, ako ustanovujú právne
predpisy, a to na základe vlastného rozhodnutia aj bez diskusie so zamestnancami alebo zástupcami
zamestnancov. V časoch ekonomickej krízy zamestnávateľ znižuje, resp. odoberá určité benefity,
výhody. Aké možnosti majú zamestnanci, ako sa môžu spoločne brániť, resp. zabezpečiť si ochranu a
udržať si pracovné podmienky a podmienky zamestnávania aspoň na doterajšej úrovni. Stačí,
ak
si zvolia zamestnaneckú radu, alebo treba založiť odborovú organizáciu?Kto má väčšie právomoci a kto poskytuje väčšiu ochranu zamestnancom? V prípade, že je
potrebné založiť odborovú organizáciu, prosíme o usmernenie, ako ju možno vytvoriť. Prosíme aj o
ďalšie informácie, týkajúce sa konštituovania zástupcov zamestnancov. Vzhľadom na to, že zamestnanci
majú záujem o zastupovanie, žiadame o usmernenie, ako máme postupovať, a či nám zamestnávateľ môže
zabrániť konať v tejto veci alebo nás môže nejakým spôsobom postihovať, ak by sme v danej veci
konali. Aké sú možné formy zastupovania zamestnancov?
Zamestnanci majú právo na pracovisku sa priamo alebo nepriamo vyjadrovať k otázkam, ktoré sa
týkajú podmienok výkonu a organizácie práce, ako aj k obsahu ich práce. Z hľadiska efektívnosti je
významnejšou a najpraktickejšou nepriama účasť zamestnancov na rozhodovacích procesoch, tzn.
prostredníctvom ich zástupcov. Účasť zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch a jej formy upravuje
desiata časť zákona č. 311/2001 Z.z.
Zákonník práce v z. n. p.
Význam zástupcov zamestnancov spočíva predovšetkým v tom, že sa zúčastňujú na rozhodovaní
zamestnávateľa, ktoré sa týka ich sociálnych a ekonomických záujmov s cieľom zabezpečiť si
spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky. Zamestnanci majú právo na poskytovanie informácií o
hospo