Zásady rozpočtového hospodárenia obce (II.)
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
V prvej časti príspevku sme si zadefinovali obsah zásad rozpočtového hospodárenia obce, venovali
sme sa podmienkam rozpočtového procesu a tvorby rozpočtu obce.
V tejto časti pokračujeme definovaním základných pravidiel rozpočtového procesu, upriamime
pozornosť na podmienky zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce.
Pravidlá rozpočtového procesu
Rozpočtový proces na obci je zákonom upravený postup pre prípravu, zostavenie, schvaľovanie,
analýzu, realizáciu a hodnotenie rozpočtu obce. Tento proces upravuje zákon č.
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej
správy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových
pravidlách verejnej správy“) a v podrobnostiach zákon č.
583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len
„zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy“).
Rozpočtový proces nie je len proces zostavenia rozpočtu, vo všeobecnosti možno povedať, že ide o
širší pojem, ktorý zahŕňa v podmienkach obce aj prípravu na zostavenie rozpočtu, samotnú tvorbu
rozpočtu, jeho zostavenie, schválenie a rozpis na jednotlivé subjekty rozpočtového procesu, ďalej
realizáciu, zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia, analýzu, monitorovanie a nakoniec hodnotenie
rozpočtu. Rozpočtový proces je v podmienkach obce zavŕšený zostavením a schválením záverečného účtu
obce.
Na základe tohto širšieho vymedzenia možno rozpočtový proces rozdeliť do niekoľkých častí (fáz či
etáp):
1. príprava, tvorba, zostavenie a schválenie rozpočtu,
2. rozpis a realizácia rozpočtu,
3. analýza a priebežné monitorovanie rozpočtu,
4. hodnotenie rozpočtu,
5. zostavenie a schválenie záverečného účtu.
Z uvedeného vyplýva, že rozpočtový proces je proces časovo náročný, jeho etapy/fázy sa môžu
časovo prelínať. Je to proces, ktorý si v každej svojej etape/fáze vyžaduje vzájomné spolupôsobenie
rôznych subjektov pôsobiacich nielen na úrovni obce a územnej samosprávy, ale aj na úrovni verejnej
správy. Zjednodušene možno povedať, že rozpočtový proces zahŕňa časovú postupnosť plnenia
jednotlivých úloh subjektmi tohto procesu vo všetkých jeho etapách/fázach. Je preto pre prax veľmi
dôležité na úrovni obce zadefinovať:
• etapy/fázy rozpočtového procesu,
• časový harmonogram rozpočtového procesu,
• subjekty rozpočtového procesu,
• základné úlohy, ktoré majú tieto subjekty plniť.
Vzhľadom na zložitosti rozpočtového procesu sa nevylučuje, aby boli s