Zásady rozpočtového hospodárenia obce (II.)

Vydáno: 19 minút čítania
Zásady rozpočtového hospodárenia obce (II.)
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
V prvej časti príspevku sme si zadefinovali obsah zásad rozpočtového hospodárenia obce, venovali sme sa podmienkam rozpočtového procesu a tvorby rozpočtu obce.
V tejto časti pokračujeme definovaním základných pravidiel rozpočtového procesu, upriamime pozornosť na podmienky zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce.
Pravidlá rozpočtového procesu
Rozpočtový proces na obci je zákonom upravený postup pre prípravu, zostavenie, schvaľovanie, analýzu, realizáciu a hodnotenie rozpočtu obce. Tento proces upravuje zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) a v podrobnostiach zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
Rozpočtový proces nie je len proces zostavenia rozpočtu, vo všeobecnosti možno povedať, že ide o širší pojem, ktorý zahŕňa v podmienkach obce aj prípravu na zostavenie rozpočtu, samotnú tvorbu rozpočtu, jeho zostavenie, schválenie a rozpis na jednotlivé subjekty rozpočtového procesu, ďalej realizáciu, zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia, analýzu, monitorovanie a nakoniec hodnotenie rozpočtu. Rozpočtový proces je v podmienkach obce zavŕšený zostavením a schválením záverečného účtu obce.
Na základe tohto širšieho vymedzenia možno rozpočtový proces rozdeliť do niekoľkých častí (fáz či etáp):
1. príprava, tvorba, zostavenie a schválenie rozpočtu,
2. rozpis a realizácia rozpočtu,
3. analýza a priebežné monitorovanie rozpočtu,
4. hodnotenie rozpočtu,
5. zostavenie a schválenie záverečného účtu.
Z uvedeného vyplýva, že rozpočtový proces je proces časovo náročný, jeho etapy/fázy sa môžu časovo prelínať. Je to proces, ktorý si v každej svojej etape/fáze vyžaduje vzájomné spolupôsobenie rôznych subjektov pôsobiacich nielen na úrovni obce a územnej samosprávy, ale aj na úrovni verejnej správy. Zjednodušene možno povedať, že rozpočtový proces zahŕňa časovú postupnosť plnenia jednotlivých úloh subjektmi tohto procesu vo všetkých jeho etapách/fázach. Je preto pre prax veľmi dôležité na úrovni obce zadefinovať:
• etapy/fázy rozpočtového procesu,
• časový harmonogram rozpočtového procesu,
• subjekty rozpočtového procesu,
• základné úlohy, ktoré majú tieto subjekty plniť.
Vzhľadom na zložitosti rozpočtového procesu sa nevylučuje, aby boli s