Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho
zákonníka — úvod do problematiky
Všeobecná charakteristika, vymedzenie základných pojmov
Zákonom č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a
obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola Článkom III. tohto zákona upravená aj
zmena zákona č. 40/1964 Zb.
(Občiansky zákonník) v z. n. p. (ďalej len
„OZ“), a to konkrétne
§ 5 OZ, kde sa slová „príslušnom orgáne štátnej
správy“
nahradili slovom „obci" a slovo „ten“ sa nahradilo slovom „obec".
Zdanlivo
kozmetické zmeny dvoch slov priniesli prelom do právomoci samospráv. Tento zákon nadobudol účinnosť
1.1.2004.Znenie ust. § 5 Občianskeho zákonníka je v
súčasnosti nasledovné:
„Ak došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa
domáhať ochrany na obci. Obec môže predbežne zásah zakázať, alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý
stav. Tým nie je dotknuté právo domáhať sa ochrany na súde."
Napodiv jednoduché, stručné a zrozumiteľné ustanovenie je zaradené v prvej časti
OZ (všeobecné ustanovenia) a jeho prvej hlave
(občianskoprávne vzťahy a ich ochrana).
Uvedené ustanovenie však vo svojej stručnosti a zreteľnosti narobilo množstvo najmä aplikačných
problémov a dá sa neskromne povedať, že práve toto ustanovenie
OZ prinieslo obciam (v celom ďalšom texte, tam, kde sa
uvádza obec sa má za to, že ide zároveň o mesto) zreteľné navýšenia ich agendy, ktorej riešenie
často zostáva na pleciach starostov (v celom ďalšom texte, tam, kde sa uvádza starosta sa má za to,
že ide zároveň o primátora) obcí, pretože práve na menších obciach chýba odborne vyškolený aparát.
Nie je preto vôbec neobvyklé, že obce sa bránia vstupovať do tejto pre nich novej a neznámej
problematiky, odkazujú navrhovateľov na súd, alebo ich podania podľa
§ 5 OZ odstupujú na iné orgány.
Už pri zaraďovaní ust. § 5 OZ sa vyskytujú
teoreticko-právne problémy - obvykle býva zaraďovaný do sféry ochrany
subjektívnych
práv
. Skutkovým základom pre rozhodnutie obce je posledný
pokojný stav, ktorý
existoval pred zrejmým zásahom. Obec zisťuje a aj rieši pri návrhu v zmysle
§ 5 OZ skutkové
otázky, nie otázky
právne.Cieľom tohto článku je priniesť nové informácie pre zamestnancov samospráv, prezentovať praktické
skúsenosti pri uplatňovaní ust. § 52 OZ pre obce
tak, aby toto ustanovenie nebolo iba strašiakom a stalo sa pevným základom v rozhodovaní
samosprávy.
Pokojný stav
Definovať, čo je pokojný stav, je značne komplikované, ale je možné povedať, že pokojný stav môže
byť chápaný ako stav, ktorý nie je nikým rušený, aj ako stav, ktorý nikoho neruší.
Český právny teoretik prof. Viktor Knapp sa pokúsil definovať tento stav ako:
„stav,
ktorý nikto nevníma na svoju ujmu."
Súčasne môže existovať aj nepokojný stav, ten Knapp
charakterizuje ako stav, proti ktorému je prípustná svojpomoc.V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že obec, teda starosta obce, či ním poverený zamestnanec,
sa
nezaoberá
otázkou, či bol zásah do pokojného stavu v súlade s právom, alebo
naopak, v rozpore s ním. Zisťuje sa iba, či boli splnené dve základné