Analýza a priestorové aspekty medziobecnej spolupráce na Slovensku
Inštitút medziobecnej spolupráce v slovenskom právnom poriadku a stručný priemet
zahraničných skúsenosti
Ekonomické a sociálne okolnosti na Slovensku v posledných rokoch prinútili obce k zintenzívneniu
medziobecnej spolupráce. Tá sa stáva nielen dobrovoľnou dohodou medzi samosprávnymi subjektmi, ale
predovšetkým objektívnou nutnosťou, ktorá spočíva v kvalitnom zabezpečení zákonom stanovených
povinností, ako aj v úspore finančných prostriedkov. Aj keď je vo všeobecnosti možné medziobecnú
spoluprácu riešiť buď na dobrovoľnej báze, na základe slobodného rozhodnutia obce alebo povinným
združovaním zo zákona, zo slovenskej legislatívy v súčasnosti povinné združovanie nevyplýva. V
zmysle Čl. 66 Ústavy SR obce majú právo
(nie povinnosť) združovať sa s inými obcami na zabezpečovanie vecí spoločného záujmu.
Počas 80-tych rokov 20. storočia sa aj v západnej Európe prejavovala výrazná tendencia
uplatňovania rôznych foriem medziobecnej spolupráce. Z hľadiska jednotlivých európskych krajín bola
však situácia v oblasti medziobecnej spolupráce rozdielna. Napriek tomu je možné uviesť niektoré
črty, ktoré ju v krajinách západnej Európy charakterizujú. Vo väčšine prípadov sa spolupráca obcí
uskutočňuje na dobrovoľnej báze. Existujú však prípady, kedy sa na základe zákona vyžaduje povinná
spolupráca, napr. v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Dánsku, Taliansku, Holandsku, Nórsku, Španielsku a
Veľkej Británii. Rozdielny je aj rozsah a detailnosť právnej úpravy medziobecnej spolupráce, a to aj
v rámci jednej krajiny. Ako príklad možno uviesť detailný zákon o spolupráci obcí krajiny Severné
Porýnie - Westfálsko a stručný poriadok správnych spoločenstiev pre Slobodný štát Bavorsko. Rovnako
je rozdielna aj komplikovanosť medziobecnej spolupráce v jednotlivých západoeurópskych krajinách. V
tejto súvislosti najkomplikovanejší systém spolupráce medzi obcami je vytvorený vo Francúzsku.
Zahraničné poznatky, ako aj skúsenosti z domácej praxe, jednoznačne poukazujú na význam a
perspektívnosť medziobecnej spolupráce bez ohľadu na systém verejnej správy. Je prirodzené, že malé
obce majú väčší sklon k spolupráci než väčšie obce, ktoré sú schopné samostatne poskytovať väčší
rozsah služieb. Medziobecná spolupráca závisí tiež od charakteru služby, pretože efektívnosť
poskytovaných služieb je výrazne determinovaná populačnou bázou a geografickou veľkosťou obce.
Medziobecnú spoluprácu môžeme zároveň označiť za významný nástroj flexibility a racionalizácie
verejnej správy. Jej hlavným cieľom je vytvorenie geograficky väčších jednotiek miestnej správy,
ktoré umožňujú vyššiu efektívnosť a optimalizáciu poskytovania rôznych verejných služieb.
Medziobecná spolupráca má nesporný vplyv aj na presadzovanie solidarity medzi základnými
subjektmi miestnej samosprávy, na zmenu štýlu činnosti miestnej samosprávy a na utváranie novej
kultúry verejnej správy. V štruktúre medziobecnej spolupráce by mali byť riadiace, finančné a
kontrolné väzby výrazne transparentné. Okrem toho je veľmi dôležité rešpektovať základné
demokratické princípy medziobecnej spolupráce, t.j. zachovať identitu obcí (pokiaľ samotní občania
nesúhlasia so zlúčením obcí) a zachovať zodpovednosť orgánov obcí, ktoré sú priamo volené
obyvateľmi. Medziobecná spolupráca môže byť považovaná aj za jednu z účelných stratégií prekonania
nedostatku finančných zdrojov, pre podfinancované obce však býva problémom už minimálny vklad do
spoločných podnikov či projektov.
Medziobecná spolupráca tiež pomáha v akumulácii materiálno-technických, finančných a personálnych
zdrojov s potrebnou kvalifikáciou na výkon prenesených kompetencií. To sú aj hlavné dôvody
dobrovoľnej medziobecnej spolupráce v súčasnosti, menej sa už obce spájajú z dôvodu neefektívnosti
nimi vykonávaných služieb. Medziobecná spolupráca môže efektívnym a účinným spôsobom prispieť aj k
rozvoju kultúry (k zhodnoteniu kultúrneho dedičstva, napr. pravidelným usporiadaním rôznych
festivalov a pod.) a voľno-časových aktivít, ktoré síce vo väčšine prípadov neprinášajú ekonomický
zisk, ale prispievajú ku zvýšeniu atraktivity daného územia a k jeho ekonomickému a sociálnemu
rozvoju - k vyššej kvalite života. Ide zároveň aj o veľmi účinný nástroj zviditeľnenia obce (či
súboru obcí), ktorý ďalej umožňuje rozvoj cestovného ruchu.
Medziobecná spolupráca sa v podmienkach Slovenska doteraz prejavila ako účinný nástroj pri
zabezpečovaní verejných služieb (najmä preneseného výkonu štátnej správy). Okrem toho, že umožňuje
vykonávať niektoré právomoci spoločne pri súčasnom zvyšovaní kvality poskytovaných služieb,
predstavuje aj vhodný nástroj racionálnej organizácie územia, resp. je triumfom pre ekonomický
rozvoj danej oblasti.
Existuje však viacero ďalších relevantných