Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka - procesné konanie (II.)

Vydáno: 23 minút čítania
Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka — procesné konanie (II.)
(pokračovanie z minulého čísla)
V
druhej časti článku Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka sa budem venovať procesnému konaniu pri uplatňovaní tohto paragrafu.
Podanie návrhu na začatie konania — použitie správneho poriadku
Všeobecná zásada
O ochrane proti zrejmému zásahu do pokojného stavu podľa § 5 OZ sa rozhoduje v správnom konaní podľa správneho poriadku.
Konanie v zmysle ust. § 5 OZ sa začína vždy na návrh, nie je teda možné začať takého konanie z úradnej moci
(ex-offo).
Už podaním návrhu je začaté správne konanie a úrad je povinný ho ukončiť
vydaním
rozhodnutia (o predbežnom opatrení, o zmieri, o zastavení konania, o postúpení konania a pod.).
Modelová situácia
- Je veľmi pravdepodobné, že v praxi môže nastať aj taká modelová situácia, že osoba Y (podnikateľ, ktorý sa domnieva, že ide o jeho vlastníctvo) prehradí rampou prístupovú verejnú komunikáciu, ktorá je vo vlastníctve obce, k miestnemu cintorínu. Obratom sa na obci začnú množiť žiadosti občanov, ktorí sa nevedia s motorovými vozidlami dostať priamo k cintorínu, ale títo nepodajú návrh na obec podľa § 5 OZ, týkajúci sa zrejmého zásahu do pokojného stavu. Môže takýto návrh podať osobne starosta a následne obratom vydať rozhodnutie a predbežne takýto zásah zakázať a uložiť osobe Y, aby rampu odstránila? Domnievam sa že nie, pretože starosta nemôže sám rozhodovať o svojej žiadosti podľa § 5 OZ, ale podnet by mohol podať niektorý zamestnanec úradu.
K tomuto konaniu je vecne a miestne príslušná obec, v územnom obvode ktorej prišlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu.
Modelová situácia
- Môže nastať situácia, že občan X sa dostaví do miesta Y mimo miesta svojho trvalého bydliska na svoju rekreačnú chatu, a zistí, že prístupová komunikácia k jeho chate je prehradená betónovými prekážkami. Obráti sa teda na starostu Obce Y so žiadosťou podľa § 5 OZ a chce riešiť zrejmý zásah do pokojného stavu predchádzajúceho užívania prístupovej komunikácie. Bude žiadať vydanie predbežného opatrenia o odstránenie prekážky - návrat k poslednému pokojnému stavu. Podľa môjho názoru sa starosta obce Y nemôže brániť argumentáciou, že občan X nemá v obci Y trvalý pobyt a teda nie je aktívne legitimovaný na podanie návrhu - bolo by to absurdné.
Pre podanie návrhu nie je určená lehota. Práve tento fakt spôsobuje veľký problém určiť, či daný zásah do pokojného stavu je zásahom
zrejmým
a možno mu poskytnúť ochranu podľa § 5 OZ. Zrejmosť zásahu je
procesnou
podmienkou konania podľa § 5 OZ. Ak by zásah
nebol
zrejmý, v tom prípade by
mala
obec žiadosť o poskytnutie ochrany podľa § 5 OZ zamietnuť a konanie zastaviť.
Podľa právnej teórie v prípade
zrejmého