Zásady rozpočtového hospodárenia obce (III.)
(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
V minulých príspevkoch sme si zadefinovali obsah zásad rozpočtového hospodárenia obce, venovali
sme sa podmienkam zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce. V tejto časti sa budeme venovať
podmienkam zostavovania a schvaľovania záverečného účtu obce a pravidlám rozpočtového hospodárenia
obce.
Rozpočtové hospodárenie obce v priebehu rozpočtového roka
Obec hospodári s rozpočtovými prostriedkami podľa schváleného rozpočtu a v priebehu rozpočtového
roka sleduje vývoj rozpočtového hospodárenia, v prípade potreby vykonáva zmeny vo svojom rozpočte,
najmä zvýšenie vlastných príjmov alebo zníženie výdavkov, s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného
rozpočtu ku koncu rozpočtového roka.
Od roku 2009 sa v obciach uplatňuje programové rozpočtovanie; rozpočet obec zostavuje a schvaľuje
v programovej štruktúre, výdavky rozpočtu musia byť rozdelené do programov, každý program rozpočtu
by mal mať zadefinované konkrétne zámery, ciele a ukazovatele, ktoré chce v programovom období obec
dosiahnuť.
Podľa jednotnej metodiky Ministerstva financií SR k programovému rozpočtovaniu súčasťou
programového rozpočtovania je aj monitorovanie a hodnotenie finančného a programového plnenia
rozpočtu. Monitorovanie a hodnotenie finančného a programového plnenia rozpočtu sa vykonáva s cieľom
zabezpečiť informácie o plnení, respektíve neplnení merateľných ukazovateľov, t.j. o plnení, resp.
neplnení cieľov schválených programov. V priebehu a na konci rozpočtového roka je tak výsledkom
monitorovania a hodnotenia finančného a programového plnenia rozpočtu posúdenie miery splnenia
cieľov, v prípade nesplnenia niektorých zámerov a cieľov alebo ich nedostatočného splnenia by mali
byť pomenované príčiny ich neplnenia a navrhnuté opatrenia na odstránenie neželaného stavu.
Súčasťou systému monitorovania a hodnotenia je tvorba správ, ktoré dokumentujú zistenia o
priebežnom alebo konečnom plnení, resp. neplnení zámerov a cie