Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka - rozhodnutie o predbežnom opatrení a zmier (III.)

Vydáno: 21 minút čítania
Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka — rozhodnutie o predbežnom opatrení a zmier (III.)
(pokračovanie z minulého čísla)
V tretej časti článku Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka sa budem venovať pokračovaniu procesného konania pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka, a to konkrétne vydávaniu predbežných opatrení a zmierov obcou, porovnaniu oboch spôsobov ukončenia konania - ich vzájomných pozitív a negatív. Zároveň sa v tomto pokračovaní zameriam na uplatnenie donucovacích prostriedkov obce pri vymáhaní plnení vyplývajúcich z právoplatne vydaných predbežných opatrení/zmierov a v závere sa budem venovať použitiu opravných prostriedkov voči rozhodnutiu o predbežnom opatrení.
Rozhodnutie o predbežnom opatrení
Ak obec v konaní podľa § 5 OZ dospeje k názoru, že žiadosť navrhovateľa o zrejmý zásah do pokojného stavu je dôvodná, môže buď
a) predbežne takýto zásah do práv navrhovateľa zakázať,
b) uložiť povinnosť, aby bol obnovený predošlý stav.
Rozhodnutím obce je podľa § 5 OZ predbežný zákaz správania, ktorým sa zasahuje do pokojného stavu, resp. príkaz na obnovenie predošlého stavu.
Pretože v konaní podľa § 5 OZ sa nerozhoduje o právach, ale je chránený
posledný
pokojný stav, nie je poskytnutie ochrany riešením konečným. Vydanie predbežného opatrenia podľa ust. § 5 OZ predstavuje dočasnú úpravu vzťahov, kým bude vec vyriešená s konečnou platnosťou.
Poznámka: Rozhodnutie predbežnej povahy - pri praktickej realizácii sme vydávali rozhodnutie o predbežnom opatrení. Musím upozorniť na to, že nejde o vydanie predbežného opatrenia v zmysle § 43 správneho poriadku, teda procesné rozhodnutie pred skončením konania, ale o rozhodnutie vo veci na základe ustanovenia § 5 OZ. Preto ak bude v texte uvedené rozhodnutie o predbežnom opatrení, má sa za to, že ide o rozhodnutie predbežnej povahy.
Samotné obnovenie prechádzajúceho stavu môže spočívať v zákaze konkrétneho konania, ale aj v príkazoch konať, nekonať alebo strpieť.
Obce by pri vydávaní predbežných opatrení mali vždy zvažovať, aby uložená povinnosť bola reálne uskutočniteľná a vykonateľná.
Modelová situácia:
Napr. technicky - obec nebude vydávať v zmysle § 5 OZ rozhodnutie o predbežnom opatrení, ktorým prikáže odporcovi odstrániť zeminu uprostred zimných mesiacov, keď je pôda zamrznutá, ale aj časovo - obec nestanoví lehotu na vykonanie činností napr. do 7 dní, ak vopred vie, že odporca to nestihne vykonať - t.j. obec by nemala vydávať predbežné opatrenie, ak vopred vie, že odporca lehotu nesplní. Predbežnosť takéhoto rozhodnutia sa tu míňa účinkom a udeľov