Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho
zákonníka — rozhodnutie o predbežnom opatrení a zmier (III.)
(pokračovanie z minulého čísla)
V tretej časti článku Postup obce pri uplatňovaní
§ 5 Občianskeho zákonníka sa budem venovať
pokračovaniu procesného konania pri uplatňovaní § 5
Občianskeho zákonníka, a to konkrétne vydávaniu predbežných opatrení a zmierov obcou,
porovnaniu oboch spôsobov ukončenia konania - ich vzájomných pozitív a negatív. Zároveň sa v tomto
pokračovaní zameriam na uplatnenie donucovacích prostriedkov obce pri vymáhaní plnení vyplývajúcich
z právoplatne vydaných predbežných opatrení/zmierov a v závere sa budem venovať použitiu opravných
prostriedkov voči rozhodnutiu o predbežnom opatrení.
Rozhodnutie o predbežnom opatrení
Ak obec v konaní podľa § 5 OZ dospeje k názoru,
že žiadosť navrhovateľa o zrejmý zásah do pokojného stavu je dôvodná, môže buď
a) predbežne takýto zásah do práv navrhovateľa zakázať,
b) uložiť povinnosť, aby bol obnovený predošlý stav.
Rozhodnutím obce je podľa § 5 OZ predbežný zákaz
správania, ktorým sa zasahuje do pokojného stavu, resp. príkaz na obnovenie predošlého stavu.
Pretože v konaní podľa § 5 OZ sa nerozhoduje o
právach, ale je chránený
posledný
pokojný stav, nie je poskytnutie ochrany
riešením konečným. Vydanie predbežného opatrenia podľa ust.
§ 5 OZ predstavuje dočasnú úpravu vzťahov, kým bude
vec vyriešená s konečnou platnosťou.Poznámka: Rozhodnutie predbežnej povahy - pri praktickej realizácii sme vydávali
rozhodnutie o predbežnom opatrení. Musím upozorniť na to, že nejde o vydanie predbežného opatrenia v
zmysle § 43 správneho poriadku, teda procesné
rozhodnutie pred skončením konania, ale o rozhodnutie vo veci na základe ustanovenia
§ 5 OZ. Preto ak bude v texte uvedené rozhodnutie o
predbežnom opatrení, má sa za to, že ide o rozhodnutie predbežnej povahy.
Samotné obnovenie prechádzajúceho stavu môže spočívať v zákaze konkrétneho konania, ale aj v
príkazoch konať, nekonať alebo strpieť.
Obce by pri vydávaní predbežných opatrení mali vždy zvažovať, aby uložená povinnosť bola reálne
uskutočniteľná a vykonateľná.
Modelová situácia:
Napr. technicky - obec nebude vydávať v zmysle
§ 5 OZ rozhodnutie o predbežnom opatrení, ktorým
prikáže odporcovi odstrániť zeminu uprostred zimných mesiacov, keď je pôda zamrznutá, ale aj časovo
- obec nestanoví lehotu na vykonanie činností napr. do 7 dní, ak vopred vie, že odporca to nestihne
vykonať - t.j. obec by nemala vydávať predbežné opatrenie, ak vopred vie, že odporca lehotu nesplní.
Predbežnosť takéhoto rozhodnutia sa tu míňa účinkom a udeľov