Pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právna regulácia
V súčasnosti už samospráva prešla radom volebných období. Postami starostov, primátorov
a poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev prešiel značný počet funkcionárov s pôvodne
rozličnými profesiami, ktorí pri nástupe do funkcie často nedisponujú potrebnými skúsenosťami zo
sféry verejnej správy, a nie sú im známe ani rôzne špecifiká jej pracovných vzťahov. V tomto
príspevku objasňujem právny režim, ktorým sa riadia pracovné vzťahy rôznych kategórií zamestnancov a
funkcionárov obce. Na základe analýzy právnej regulácie týchto vzťahov a jej konfrontácie s
aplikačnou praxou v príspevku poukazujem aj na niektoré stále aktuálne pracovnoprávne problémy a
problémové situácie, s ktorými sa v oblasti obecnej samosprávy možno najčastejšie stretnúť. Cieľom
príspevku je pomôcť tak novozvoleným komunálnym politikom, ako aj odborným zamestnancom verejnej
správy, zorientovať sa v špecifikách pracovnoprávnej legislatívy týkajúcej sa obecnej
samosprávy.
1. CHARAKTER PRACOVNÝCH VZŤAHOV V OBECNEJ SAMOSPRÁVE
Pre pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právnu reguláciu je charakteristická značná
diferencovanosť. Okrem pracovnoprávnych vzťahov, za ktoré možno považovať pracovné pomery
zamestnancov obce, kľúčový personálny substrát obecnej samosprávy tvorí volená zložka zástupcov
občanov obce.
Volení predstavitelia obecnej samosprávy sú starostovia obcí/primátori miest a poslanci
obecných/mestských zastupiteľstiev (ďalej len „starosta obce“ a „obecné zastupiteľstvo“). Aj keď z
hľadiska rozhodovacieho procesu je v samospráve v popredí volená zložka, dôležité miesto pri
spravovaní vecí verejných nesporne patrí aj odbornému aparátu obce.
Za základný zákon obecnej samosprávy sa považuje
zákon č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n.
p.
(ďalej len „zákon o obecnom zriadení“),
ktorý upravuje pre pracovné vzťahy obecnej samosprávy viaceré zásadné odchýlky od všeobecnej právnej
regulácie vyplývajúcej zo Zákonníka práce (ďalej aj
„ZP“).V tejto súvislosti je potrebné objasniť, do akej miery sa na pracovné vzťahy v obecnej samospráve
bude aplikovať ZP. Odpoveď na túto otázku je závislá
od charakteru posudzovaného pracovného vzťahu. V prípade volených funkcionárov samosprávy sa
ZP aplikuje v minimálnej miere. Uvedený záver možno
vyvodiť z
ustanovenia § 2 ods. 2 ZP,
podľa ktorého sa ZP
na vzťahy vyplývajúce z
výkonu verejnej funkcie vzťahuje, len ak to výslovne
ustanovuje, alebo to
ustanovujú osobitné predpisy.Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov obce
pri výkone verejnej služby sa v súlade s
§ 3 ods. 1 ZP
aplikuje
Zákonník práce, pokiaľ osobitný predpis neustanovuje
inak.
Za osobitný predpis, ktorý má prednosť pred
ZP, treba považovať predovšetkým
zákon o obecnom zriadení. V prípade, že v uvedenom
zákone nie je ustanovené inak, potom sa na pracovnoprávne vzťahy týchto