Pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právna regulácia

Vydáno: 24 minút čítania
Pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právna regulácia
V súčasnosti už samospráva prešla radom volebných období. Postami starostov, primátorov a poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev prešiel značný počet funkcionárov s pôvodne rozličnými profesiami, ktorí pri nástupe do funkcie často nedisponujú potrebnými skúsenosťami zo sféry verejnej správy, a nie sú im známe ani rôzne špecifiká jej pracovných vzťahov. V tomto príspevku objasňujem právny režim, ktorým sa riadia pracovné vzťahy rôznych kategórií zamestnancov a funkcionárov obce. Na základe analýzy právnej regulácie týchto vzťahov a jej konfrontácie s aplikačnou praxou v príspevku poukazujem aj na niektoré stále aktuálne pracovnoprávne problémy a problémové situácie, s ktorými sa v oblasti obecnej samosprávy možno najčastejšie stretnúť. Cieľom príspevku je pomôcť tak novozvoleným komunálnym politikom, ako aj odborným zamestnancom verejnej správy, zorientovať sa v špecifikách pracovnoprávnej legislatívy týkajúcej sa obecnej samosprávy.
1. CHARAKTER PRACOVNÝCH VZŤAHOV V OBECNEJ SAMOSPRÁVE
Pre pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právnu reguláciu je charakteristická značná diferencovanosť. Okrem pracovnoprávnych vzťahov, za ktoré možno považovať pracovné pomery zamestnancov obce, kľúčový personálny substrát obecnej samosprávy tvorí volená zložka zástupcov občanov obce.
Volení predstavitelia obecnej samosprávy sú starostovia obcí/primátori miest a poslanci obecných/mestských zastupiteľstiev (ďalej len „starosta obce“ a „obecné zastupiteľstvo“). Aj keď z hľadiska rozhodovacieho procesu je v samospráve v popredí volená zložka, dôležité miesto pri spravovaní vecí verejných nesporne patrí aj odbornému aparátu obce.
Za základný zákon obecnej samosprávy sa považuje
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.
(ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorý upravuje pre pracovné vzťahy obecnej samosprávy viaceré zásadné odchýlky od všeobecnej právnej regulácie vyplývajúcej zo Zákonníka práce (ďalej aj „ZP“).
V tejto súvislosti je potrebné objasniť, do akej miery sa na pracovné vzťahy v obecnej samospráve bude aplikovať ZP. Odpoveď na túto otázku je závislá od charakteru posudzovaného pracovného vzťahu. V prípade volených funkcionárov samosprávy sa ZP aplikuje v minimálnej miere. Uvedený záver možno vyvodiť z
ustanovenia § 2 ods. 2 ZP, podľa ktorého sa ZP
na vzťahy vyplývajúce z výkonu verejnej funkcie vzťahuje, len ak to
výslovne
ustanovuje, alebo to ustanovujú osobitné predpisy.
Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov obce
pri výkone verejnej služby sa v súlade s
§ 3 ods. 1 ZP
aplikuje Zákonník práce, pokiaľ osobitný predpis neustanovuje inak.
Za osobitný predpis, ktorý má prednosť pred ZP, treba považovať predovšetkým zákon o obecnom zriadení. V prípade, že v uvedenom zákone nie je ustanovené inak, potom sa na pracovnoprávne vzťahy týchto