Elena Račková

Počet vyhľadaných dokumentov: 15

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 15

Zoradiť podľa:

Manželia postavili rodinný dom, na ktorý bolo v máji 2013 vydané právoplatné kolaudačné rozhodnutie. Pred kolaudáciou dali vypracovať geometrický plán, ktorým sa zameral skutočný stav, t. j. výmera zastavaná stavbou rodinného domu a zvyšná časť pozemku. Do domu sa presťahovali 15. 5. 2013 a zmenili si aj trvalý pobyt na adresu novopostaveného domu, ktorý nadobudli do bezpodielového spoluvlastníctva manželov. Stavebné povolenie bolo vydané na stavbu rodinného domu pre stavebníka – manžela, ktorý je zároveň výlučným vlastníkom pozemku. Manžel v zdaňovacom období, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť k stavebnému pozemku, podal daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Je povinný oznámiť správcovi dane zmenu adresy trvalého pobytu len manžel - vlastník pozemku, ktorý podal daňové priznanie k stavebnému pozemku alebo obaja manželia? Kto je povinný podať daňové priznanie za rodinný dom a za pozemok z dôvodu zmeny druhu a výmery pozemku: Manžel, ktorý podá daňové priznanie za pozemky a polovicu rodinného domu a manželka za druhú polovicu rodinného domu? Manžel, ktorý podá daňové priznanie za pozemky a celý rodinný dom a manželka priznanie nepodá? Manželka podá daňové priznanie za pozemky a celý rodinný dom a manžel nepodá priznanie? Manžel podá daňové priznanie za pozemky a manželka podá daňové priznanie za celý rodinný dom?
Manželia postavili rodinný dom, na ktorý bolo v máji 2013 vydané právoplatné kolaudačné rozhodnutie. Pred kolaudáciou dali vypracovať geometrický plán, ktorým sa zameral skutočný stav, t. j. výmera zastavaná stavbou rodinného domu a zvyšná časť pozemku.  Do domu sa presťahovali dňa 15. 5. 2013 a zmenili si aj trvalý pobyt na adresu novopostaveného domu, ktorý nadobudli do bezpodielového spoluvlastníctva manželov. Stavebné povolenie bolo vydané na stavbu rodinného domu pre stavebníka – manžela, ktorý je zároveň výlučným vlastníkom pozemku. Manžel v zdaňovacom období, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť k stavebnému pozemku, podal daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Je povinný oznámiť správcovi dane zmenu adresy trvalého pobytu len manžel - vlastník pozemku, ktorý podal daňové priznanie k stavebnému pozemku alebo obaja manželia? Kto je povinný podať daňové priznanie za rodinný dom a za pozemok z dôvodu zmeny druhu a výmery pozemku? Manžel, ktorý podá daňové priznanie za pozemky a polovicu rodinného domu  a manželka za druhú polovicu rodinného domu? Manžel, ktorý podá daňové priznanie za pozemky a celý rodinný dom a manželka priznanie nepodá? Manželka podá daňové priznanie za pozemky a celý rodinný dom a manžel nepodá priznanie? Manžel podá daňové priznanie za pozemky a manželka podá daňové priznanie za celý rodinný dom?
Má obec právo vyrubiť daň z nehnuteľností subjektu Slovenský vodohospodársky podnik, š.p., ktorý v obci vlastní druh pozemku - vodné plochy (vodné toky), alebo sú tieto pozemky v zmysle zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 582/2004 Z. z.“) oslobodené od platenia dane ?
Podľa § 77 ods. 2  písm. a) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.  (ďalej len „zákon o miestnych daniach“), ak ďalej nie je ustanovené inak, poplatok platí poplatník, ktorým je fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, alebo ktorá je na území obce oprávnená užívať, alebo užíva nehnuteľnosť. Je na základe uvedeného ustanovenia každý spoluvlastník, vlastník, užívateľ, ktorý nie je prihlásený k trvalému alebo prechodnému pobytu v obci povinný platiť poplatok?  
Podľa § 82 ods. 2 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.  (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) obec poplatok zníži podľa najnižšej sadzby, alebo odpustí za obdobie, za ktoré poplatník obci preukáže na základe podkladov, ktoré obec určila všeobecne záväzným nariadením, že viac ako 90 dní v zdaňovacom období sa nezdržiava, alebo sa nezdržiaval na území obce. (Malo byť uvedené - poplatník, ktorý je prihlásený k trvalému alebo prechodnému pobytu). Podľa citovaného ustanovenia obec má vo všeobecnom záväznom nariadení (VZN) určiť len podklady na preukázanie zníženia alebo odpustenia poplatku – to znamená, že všetkým poplatníkom sa musí poplatok znížiť alebo odpustiť, ktorí sa viac ako 90 dní v zdaňovacom období nebudú zdržiavať v obci? (To nie je 90 dní, ktoré nasledujú po sebe?) Podľa uvedeného ust. by nemusel ani jeden chatár, chalupár, atď. platiť poplatok obci kde sa nehnuteľnosť nachádza? V zákone o miestnych daniach platného do 31. 12. 2012 – obec mohla poplatok znížiť alebo odpustiť - od 1. 1. 2013 obec musí poplatok znížiť prípadne odpustiť (po preukázaní podkladov určených vo VZN)?
Môže obec vyrubiť poplatok len za počet dní, ktoré poplatník uvedie v oznámení o vzniku poplatkovej povinnosti. alebo mu musí poplatok vyrubiť za celý rok ? (Nejde o poplatníkov, ktorým poplatková povinnosť vznikla v priebehu roka).
V prípade, že obec vyrubí poplatníkovi, ktorý v obci nie je prihlásený na trvalý pobyt, ani na prechodný pobyt, ale je oprávnený užívať nehnuteľnosť, poplatok je určený v rovnakej výške ako občanovi s trvalým pobytom – je to správne (sadzba poplatku na osobu a deň  môže byť len jedna)?
Môže byť uvedené vo všeobecnom záväznom nariadení: „Správca poplatku poplatok zníži o 60 % poplatníkom, ktorí sú oprávnení užívať nehnuteľnosť, v obci sa zdržiavajú len časť zdaňovacieho obdobia a nie sú v obci prihlásení k trvalému ani prechodnému pobytu“? Výklady k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) sú rôzne.
Veterné mlyny nemajú podlažie, je možné zaradiť ich medzi priemyselné stavby? Podľa § 10 ods. 3 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") predmetom dane zo stavieb nie sú stavby: s bytmi alebo nebytovými priestormi, ktoré sú predmetom dane z bytov, priehrad, vodovodov, kanalizácií, zariadení na ochranu pred povodňami a rozvodov tepelnej energie.
Často v našej praxi daňovníci podávajú daňové priznanie na pozemok, aj keď je na ňom vybudovaný prístrešok s tým, že podľa § 10 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") prístrešok nepatrí do skupiny stavby. Samosprávy na základe § 10 cit. zákona, majú veľký výpadok na miestnych daniach, nakoľko každý daňovník si § 10 cit. zákona vysvetľuje po svojom. Podávajú daňové priznanie na pozemky a nie na stavby, nakoľko sú podľa nich bez podlažia a sú napr. dočasné. Nakoľko kumulatívnym podmienkam § 10 pomaly nebudú patriť žiadne stavby v SR, nakoľko aj projektanti vystihujú tieto nedostatky pri osadení veľkých hál - bez spevnenia so zemou, takto ostávajú na území SR iba pozemky, ktoré v skutočnosti sú zastavané stavbami. Obce a mestá musia skúmať využívanie nehnuteľností, naháňať sa po súdoch, aby získali im patriace miestne dane. Najväčším nedostatkom § 10 je nesúlad definícií stavieb s definíciou stavieb v stavebnom zákone. Je to neprípustné, že podľa prenesených kompetencií sú mestá a obce stavebným úradom, kde určujú čo je stavbou, ktorá podlieha stavebnému a kolaudačnému povoleniu a určujú podmienky výstavby a využívania stavieb a na základe zákona o miestnych daniach rovnaký úrad - správca dane - nevie stavbu zaradiť podľa predmetu dane zo stavieb. Správca dane na základe nesúladu definícií v jednotlivých zákonoch prevádza odvolacie konania a nevie sa domáhať miestnych daní.
Musí obec prideliť občanovi zdarma smetnú nádobu (s obsahom 110 l) po 10 rokoch? Občan tvrdí, že je už opotrebovaná. Obec prideľuje zdarma smetné nádoby občanom, ktorí si postavili nový dom, t. j. prvýkrát je mu smetná nádoba pridelená zdarma.
Môže správca dane znížiť daň za nevýherné hracie prístroje, ako sú stolný futbal a stolný hokej prevádzkovateľovi, ak tieto prístroje prevádzkuje v priestoroch detskej nemocnice?
VZN bola zavedená daň za predajné automaty a určili sadzby dane v závislosti od počtu druhov vydávaných tovarov jedným automatom. Vzhľadom na to, že sadzba dane je pomerne vysoká, chcelo by obecné zastupiteľstvo dodatkom ku VZN zaviesť zníženie dane za predajné automaty pre všetky druhy predajných automatov.
Spoločnosť prevádzkuje automaty na predaj lístkov mestskej hromadnej dopravy. Podliehajú tieto automaty dani za predajné automaty?
V miestnom pohostinstve je umiestnený hrací prístroj – šípky. Prevádzkovateľ zariadenia nezaplatil na rok 2008 daň za nevýherné hracie prístroje a tvrdí, že toto zariadenie nepodlieha dani za nevýherné hracie prístroje, pretože za jednotlivé hry sa neplatí. Poplatok vyberá iba za požičanie šípok ako príslušenstva k nevýhernému hraciemu zariadeniu. Je možné vylúčiť toto nevýherné hracie zariadenie z predmetu dane?