Vláda prerokovala body programu, ktoré majú potenciálny dopad na územnú samosprávu

Vydané: 3 minúty čítania

Na 80. rokovaní vlády Slovenskej republiky bolo prerokovaných celkovo 26 bodov programu (12 riadnych, 4 utajené, 10 informatívnych), z ktorých niektoré môžu mať dopad na samosprávu.

1. Úprava limitu verejných výdavkov pre obce

V rámci bodu č. 6 rokovania bol schválený iniciatívny, nelegislatívny návrh, ktorého cieľom bolo navýšenie limitov verejných výdavkov pre niektoré verejné subjekty. Konkrétne:

  • obciam bola vyčlenená suma 3 769 000 eur,
  • verejným vysokým školám suma 174 077 eur.

Prostriedky sú určené na úhradu nepokrývanej DPH pri projektoch realizovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR. Ide o technické dofinancovanie z dôvodu, že Ministerstvo financií SR neuvoľnilo zostatky rozpočtových prostriedkov v roku 2024.


2. Novela zákona o rozpočtovom určení dane pre samosprávy 

V bode č. 8 rokovania bol schválený návrh zákona, ktorým sa mení a dopľňa zákon č. 564/2004 Z. z. Novelou sa vytvára legislatívny rámec na poskytnutie:

  • preddavkov z dane z príjmov fyzických osôb vo výške 100 mil. eur,
  • ďalších 50 mil. eur na kompenzáciu prípadných výpadkov.

Návrh reaguje na potrebu zabezpečiť finančnú predvídateľnosť samospráv a eliminovať riziká likvidity v priebehu roka 2025.

Váda schválila návrh na skrátené legislatívne konanie k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve. Skrátený postup je odôvodnený naliehavosťou situácie a potrebou zabezpečiť legislatívne prijatie včas, aby bolo možné realizovať výplatu preddavkov samosprávam v prvej polovici roka 2025. Materiál zároveň upozorňuje na riziká rozpočtového deficitu a zdržania transferov, ktoré by mohli nastať pri štandardnej legislatívnej lehote.


3. Akčný plán pre ochranu mäkkých cieľov 

V bode č. 2 rokovania vláda schválila aktualizovaný Akčný plán pre ochranu mäkkých cieľov na rok 2025. Dokument sa zameriava na zvýšenie bezpečnosti verejne prístupných objektov, ktoré sú zraniteľné voči násilným útokom, najmä:

  • školy a školské zariadenia,
  • zdravotnícke a sociálne inštitúcie,
  • kultúrne centrá, úrady, dopravné uzly a verejné podujatia.

Plán stanovuje opatrenia na zvýšenie pripravenosti, posilnenie medziinštitucionálnej spolupráce a preventívne aktivity (napr. školenia, simulácie, aktualizácia bezpečnostných plánov).
 
4. Priebežné plnenie Akčného plánu duševného zdravia 

Materiál obsahuje hodnotenie plnenia cieľov Národného programu duševného zdravia na roky 2024 – 2030. Dokument poukazuje na pokroky v nasledovných oblastiach:

  • vytváranie regionálnych pracovísk duševného zdravia,
  • rozvoj komunitných podporných služieb,
  • prepojenie zdravotných a sociálnych intervencií,
  • vzdelávanie odborníkov a zvyšovanie povedomia o dôležitosti prevencie,
  • zber údajov o rizikových cieľových skupinách (deti, seniori, zraniteľné skupiny).

Cieľom je podpora celospoločenskej zmeny v prístupe k duševnému zdraviu, posilnenie prevencie a odbúravanie stigmy.


5. Pripravovaná legislatíva Európskej únie v oblasti zdravia 

V informatívnom bode rokovania bola vláda oboznámená s pripravovanými návrhmi legislatívy Európskej únie v oblasti zdravotnej bezpečnosti. Materiál upozorňuje na viaceré strategické opatrenia na úrovni EÚ:

  • posilnenie mechanizmov krízového riadenia v prípade pandémie,
  • spoločné zásobovanie a správa strategických rezerv (napr. liekov, OOPP),
  • jednotné protokoly pre včasné varovanie a komunikáciu,
  • koordinácia verejného zdravotníctva medzi členskými štátmi.

Cieľom je zlepšiť odolnosť systému zdravotnej starostlivosti voči budúcim krízam v rámci celej EÚ.

Materiály z rokovania

Zdroj: ZMOS