Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Správa o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra v kocke

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V podmienkach samosprávy obcí je obligatórnou povinnosťou hlavného kontrolóra spracovanie Správy o kontrolnej činnosti. Predmetom príspevku je definícia tohto materiálu, jeho predkladanie, náležitosti a schvaľovanie v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Súčasťou nášho príspevku je aj vzor uvedenej správy z prostredia hlavného kontrolóra v samospráve v súčasnom právnom stave.

Správa o kontrolnej činnosti predstavuje spravidla prehľad:

  1. uskutočnených všetkých kontrol na základe oboch plánov kontrolnej činnosti za predošlý rok, za ktorý sa správa vyhotovuje,
  2. vykonaných kontrol nad rámec plánov kontrolnej činnosti (podnety občanov),
  3. súčinnosti s inými orgánmi, kontrolami, prokuratúrou či štátnymi orgánmi a podobne,
  4. bilancie kontrol (počet kontrolných zistení, odporúčaní a opatrení),
  5. žiadostí o sprístupnení informácií v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, či podnetoch alebo oznámeniach alebo
  6. iných činností hlavného kontrolóra (prehľad školení, konzultácií, porád, zvyšovanie kvalifikácie a podobne).

Plán kontrolnej činnosti je spracovaný vždy na obdobie jedného polroka, a to na:

  1. obdobie od 1. januára do 30. júna príslušného roka a
  2. obdobie od 1. júla do 31. decembra príslušného roka.

Správa o kontrolnej činnosti sa vyhotoví vždy na základe vykonaných kontrol v zmysle uvedených polročných plánov kontrolnej činnosti, ktoré sú predkladané obecnému zastupiteľstvu vždy pred začatím daného polroka. To znamená v prípade Plánu kontrolnej činnosti na prvý polrok 2021 sa bežne predkladá hlavným kontrolórom na rokovanie obecného zastupiteľstva takýto materiál v novembri/decembri 2021. Platí, že Správa o kontrolnej činnosti obsahuje prehľad všetkých vykonaných kontrol za predošlý rok 2021.

Termín na spracovanie správy a jej predloženie na rokovanie obecného zastupiteľstva (pozn. autora: ako riadny materiál na rokovanie alebo ako informatívny materiál) je stanovený zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a to v lehote do 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje (teda do konca februára 2022).

Treba uviesť, že lehota 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje je v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov zamýšľaná ako obdobie 60 kalendárnych dní (t. j. nie pracovných dní po skončení daného roka). Správu o kontrolnej činnosti bližšie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov nešpecifikuje, a teda jej náležitosti nie sú zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov priamo stanovené. Platí iba pravidlo, že jej súčasťou je výpočet vykonaných kontrol. Správa o kontrolnej činnosti predstavuje prehľad kontrol pre súčasných poslancov, pričom ide o kontroly, ktoré sú ukončené alebo sa ukončujú na prelome roka.

Otázka č. 1: Kontrola začala v decembri 2021 a pokračuje do roku 2022. Má byť v Správe o kontrolnej činnosti uvedená táto kontrola?

Áno, pretože kontrola bola začatá a aj vykonávaná už v roku 2021 – a to za obdobie, za ktoré sa vyhotovuje Správa o kontrolnej činnosti.

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?