Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Prehľad vybraných povinností podľa častých kontrolných zistení

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok je venovaný kontrolným zisteniam a upozorneniam v oblasti územnej samosprávy s prehľadom povinností a odkazov na osobitné predpisy (normatívne právne akty a opatrenia z kapitol štátneho rozpočtu) v rámci hospodárenia s verejnými prostriedkami, zverejňovania, výkonu finančnej kontroly, zostavovania smerníc a podobne. Príspevok je spracovaný v osobitných odsekoch vzťahujúcich sa k dikcii normatívnych aktov v rámci kontrolných zistení v roku 2021.

Organizácia samosprávy (vždy definované ako právnické osoby, ktoré sú zaradené do sektora verejnej správy ako subjekt verejnej správy) primárne postupuje podľa § 2 a tiež § 19 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Zároveň disponuje s vlastnými rozpočtovanými prostriedkami, ako aj s vlastnými prostriedkami (napríklad členské, podnikateľská činnosť, stravné),  teda s verejnými prostriedkami, ktoré sa povinne overia (ako príjmy, výdavky) základnou finančnou kontrolou podľa § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. 

Základnou finančnou kontrolou sa povinne overujú i uzatvorené zmluvy, dodatky k nim i dohody a tiež vystavené rozhodnutia alebo výzvy. Rovnako sa overia prevody majetku, zaraďovacie protokoly a vyradenie majetku, tiež škodové udalosti. Časté finančné operácie predstavujú vždy príjmy hotovostné i  bezhotovostné, spôsobypoužitia prostriedkov a ich poskytnutia (pozn.: najmä zálohy zamestnancom, zábezpeky a preddavky dodávateľom a podobne). Medzi finančné operácie ďalej obligatórne patria právne úkony (zmluvy, dohody, dodatky, výzvy a vystavené rozhodnutia)  a iné úkony majetkovej povahy (prevody majetku, zaradenie a vyradenie majetku, škodové udalosti, inventarizačné rozdiely a podobne).

Subjekt verejnej správy figuruje ako verejný obstarávateľ a vzťahuje sa naň  zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 343/2015 Z. z.“).  Ustanovenie § 5 cit. zákona výlučne stanovuje finančné limity. Ak sa vykonáva zákazka s nízkou hodnotou, väčšinou v praxi sa používa prieskum trhu, kedy sa uplatní výlučne § 117 a nasl. zákona č. 343/2015 Z. z.

Povinnosti subjektov verejnej správy

Sprístupniť informácie podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. na základe doručenej žiadosti od fyzickej alebo právnickej osoby. Pre subjekt verejnej správy platí tiež povinnosť prešetren

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?