Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Použitie podielovej dane

Publikované: Autor/i: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Určuje štát, do akých oblastí majú byť použité finančné prostriedky, ktoré obec a VÚC získava ako podielovú daň zo štátneho rozpočtu podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.?
 
Podielová daň v správe štátu podľa zákona č. 564/2004 Z. z. tvorí významnú a najdôležitejšiu časť vlastných príjmov územnej samosprávy (čo sa týka podielu na celkových príjmoch). Zákonom č. 564/2004 Z. z. je určený výnos dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou, v príslušnom rozpočtovom roku, zákon neurčuje jeho účelové určenie a použitie. 
 
O použití výnosu tejto dane rozhoduje územná samospráva; kompetenciu rozhodovať, na aký účel sa použijú tieto príjmy, majú výsostne len orgány obce a VÚC. V praxi je často prezentované, že tieto podielové dane zo štátneho rozpočtu sú v porovnaní s miestnymi daňami účelovo určené príjmy od štátu.
 
Nie je to pravda, v prípade týchto príjmov ide o výnos dane z príjmov fyzických osôb, ktorá je spravovaná a vyberaná štátom (správca dane je štát). Podľa zákona č. 564/2004 Z. z. štát ako správca dane rozhoduje o základe dane, sadzbe a správe dane. Štát ručí za výber dane a jej poukázanie obciam a VÚC, štát rozhoduje o spôsobe jej prideľovania, a to nariadením vlády o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samosprávy, v ktorom je určený systém rozdeľovania výnosu dane z príjmov fyzických osôb, a kritériá, na základe ktorých sa rozdeľuje výnos tejto dane medzi jednotlivé obce a VÚC.
 
Výnos z podielovej dane zo štátneho rozpočtu je vlastným príjmom územnej samosprávy, o ktorom rozhodujú výsostne len oprávnené orgány samosprávy.
 
 


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?