Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Podpisovanie základnej finančnej kontroly – správnosť uvádzania podpisov a jeho alternatív

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Rozpočtová organizácia mesta má podpisovanie v internej smernici o vykonávaní finančnej kontroly upravené nasledovne: „Zamestnanec a vedúci zamestnanec potvrdia základnú finančnú kontrolu vlastnoručným podpisom alebo podpisovou pečiatkou, alebo vložením predtlačeného (scanu) podpisu.“ To znamená, že podpisová pečiatka a predtlačený (scan) podpisu sa nemôžu použiť? Je potrebné uvedené informácie zmeniť aj v internej smernici?

Vlastnoručný podpis je jednou z foriem (alternatív) podpisu a zákon o finančnej kontrole a audite v § 7 ods. 2 a 3 hovorí iba o pojme „podpis“. Preto v praxi možno použiť aj kombináciu, pričom v smernici má byť uvedená i alternatíva, ak zamestnanci nepoužijú vlastnoručný podpis. V metodickom usmernení sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010400/2020-1411 k výkonu finančnej kontroly je uvedené vyjadrenie, že za vlastnoručný podpis sa nepovažuje napr. vopred predtlačený podpis pečiatkou, alebo nasnímaný alebo realizovaný prostredníctvom rozmnožovacej techniky. Textácia z metodického usmernenia nadväzuje práve na alternatívy podpisovania, a teda za vlastnoručný podpis sa nepovažuje predtlačený podpis a podobne. Zároveň je možné podľa ďalšej časti metodického usmernenia realizovať základnú finančnú kontrolu aj elektronicky. Do internej smernice by som doplnil, že:

„Zamestnanec a vedúci zamestnanec potvrdia výkon základnej finančnej kontroly vlastnoručným podpisom alebo alternatívne podpisovou pečiatkou, alebo vložením predtlačeného scanu podpisu. Tieto formy musia byť relevantné a nespochybniteľné, že ich upravil predmetný zamestnanec.“



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?