Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Podanie daňového priznania k dani z príjmov a daňové preplatky - praktické príklady

Publikované: Autor/i: Ing. Viera Mezeiová , Ing. Peter Horniaček

Podľa § 21 ods. 1 zákona sa zavádza výlučne špeciálna lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov, a to až do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

♦ Príklad č. 1 – Podanie daňového priznania k dani z príjmov po skončení pandémie:

Lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 uplynula 31. 3. 2020, čo spadá do obdobia pandémie od 12. 3. 2020.

Ak napr. vláda SR vyhlási skončenie pandémie v júli 2020, lehota na podanie daňového priznania uplynie 31. 8. 2020, a v tejto lehote bude daň aj splatná. Daňovník je povinný v takomto prípade pokračovať v platení preddavkov na daň na základe poslednej daňovej povinnosti, t. j. daňovej povinnosti za rok 2018. Ak by išlo o daňovníka fyzickú osobu s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, nové preddavkové obdobie, v ktorom sa vypočítajú preddavky splatné podľa 34 ZDP na ďalšie preddavkové obdobie, sa začína 1. 9. 2020 až do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2020.

♦ Príklad č. 2 – Podanie daňového priznania v lehote do 31. 3. 2020 a možnosť podania opravného daňového priznania:

Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie a daň aj zaplatil v lehote do 31. 3. 2020.

V dôsledku odkladu lehoty na podanie daňového priznania do konca mesiaca nasledujúceho po obdobia pandémie má tento daňovník v prípade zistenia opodstatnenia nárok na podanie opravného a nie dodatočného daňového priznania.

♦ Príklad č. 3 – Podanie daňového priznania v lehote do 31. 3. 2020 a zaplatenie dane po tomto termíne:

Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie v lehote do 31. 3. 2020, ale daň zaplatí napr. až v priebehu mája 2020, ale stále v období pandémie.<

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?