Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Otvára COVID-19 v zdravotníctve dvere schránkovým firmám?

Publikované: Autor/i: JUDr. Ján Azud

Pandémia vírusového ochorenia COVID-19 vyžaduje podniknutie rýchlych krokov na obstaranie ochranných pomôcok, zdravotníckeho materiálu, ako aj iných tovarov, služieb a stavebných prác na účely zabezpečovania ochrany života a zdravia obyvateľstva. Ako sa obstaráva v čase mimoriadnej situácie? Môže COVID-19 priniesť nevýhodné nákupy a návrat schránkových firiem?

Ako sa obstaráva v časoch pandémie?

Zákon o verejnom obstarávaní počíta s potrebou rýchleho obstarávania pri výskyte mimoriadnych udalostí. Pre tieto situácie je možné použiť postup priameho rokovacieho konania. Priame rokovacie konanie je výnimočným, tzv. nesúťažným spôsobom zadávania zákaziek, ktorý zákon o verejnom obstarávaní síce pozná, ale rozhodne nepreferuje. Tento inštitút totiž dáva verejným obstarávateľom priestor na to, aby sami a bez akejkoľvek verejnej súťaže vybrali budúceho dodávateľa. Je to súčasne najmenej formalizovaný postup zadávania zákazky, keďže nevyžaduje zdĺhavú prípravu súťažnej dokumentácie ako pri iných typoch obstarávania.

Na prvý pohľad sa jedná o nástroj, ktorý je pomerne jednoducho zneužiteľný.

Pri priamom rokovacom konaní samozrejme existuje riziko jeho zneužitia. Zmluvy uzatvorené formou priameho rokovacieho konania nemusia byť vždy výhodné. Preto môžu byť v očiach verejnosti vnímané kontroverzne, ako napríklad zmluva na milión eur za odpratanie sutín po výbuchu plynu v bytovom dome v Prešove. Priame rokovacie konanie je však nástroj, ktorý má v zákone svoje opodstatnenie a ak sa

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?