Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Lehoty pri doručovaní žiadosti o nápravu

Publikované: Autor/i: Okrúhly stôl obstarávania

Zákon č. 345/2018 Z. z. zo dňa 6. 12. 2018 a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, zmenil okrem iného aj lehoty pre možnosť podania žiadosti o nápravu proti podmienkam uvedených v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Lehoty sa zmenili tak, že mnohí z praktikov vo verejnom obstarávaní, bez nakreslenia si nejakej časovej osi, sa pri prepočítavaní oprávnenosti doručenia žiadosti o nápravu v týchto lehotách na prvé prečítanie stratia. Tento príspevok má objasniť správne počítanie lehôt na doručovania žiadosti o nápravu uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobou, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Hlavným účelom podania žiadosti o nápravu je možnosť upozorniť verejného obstarávateľa, obstará­vateľa alebo osobu podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní na prípadné nedostatky v dokumentoch k verejnému obstarávaniu a dať im tak možnosť vykonať nápravu ešte pred predkladaním ponúk v prípade, že sa ne­chtiac dopustil nejakej protiprávnosti alebo chybovosti pri príprave verejného obstarávania, prípadne odstránenia diskriminačných podmienok uplatnených v príslušnom postupe zadávania zákazky.

PREDCHÁDZAJÚCA PRÁVNA ÚPRAVA

Podľa právnej úpravy účinnej do 31. 12. 2018 doručenie žiadosti o nápravu malo zhodnú, 10-dňovú lehotu odo dňa prevzatia dokumentov, či už v prípade uverejnenia oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenia použitom ako výzva na súťaž, oznámenia o koncesii, oznámenia o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke, tak aj v prípade prevzatia súťažných podkladov, koncesnej dokumentácie, súťažných podmienok alebo v iných dokumentoch poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 164 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní podľa predchádzajúcej právnej úpravy, znelo:

„Žiadosť o nápravu musí byť v listinnej podobe, faxom alebo v elektronickej podobe doručená verejnému obstarávateľovi, obstarávateľovi alebo osobe podľa § 8

a) do 10 dní odo dňa uverejnenia

1. oznámenia podľa odseku 1 písm. a) v európskom vestníku, ak žiadosť o nápravu smeruje proti oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu alebo ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným v oznámení podľa odseku 1 písm. a),

2. výzvy na predkladanie ponúk podľa odseku 1 písm. a) vo vestníku, ak ide o podlimitnú zákazku bez využitia elektronického trhoviska a ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným vo výzve na predkladanie ponúk,

b) do 10 dní odo dňa prevzatia dokumentov podľa odseku 1 písm. b), ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným v týchto dokumentoch; najneskôr však do 10 dní odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.“

Podľa predchádzajúcej právnej úpravy uvedenej v bode b), a teda pri doručení žiadosti o nápravu proti dokumentom poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní bolo uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobám, ktorých práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní, bolo umožnené doručiť žiadosť o nápravu do 10 dní odo dňa prevzatia dokumentov, najneskôr však do 10 dní odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.

V prípade pochybností o momente doručenia žiadosti o nápravu platilo, že dôkazné bremeno o včasnom doručení žiadosti o nápravu bolo na žiadateľovi. Ak žiadosť o nápravu smerovala proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch, v koncesnej dokumentácii, v súťažných podmienkach alebo v iných dokumentoch poskytnutých v lehote na predkladanie ponúk, nebolo možné v niektorých prípadoch presne určiť moment prevzatia súťažných podkladov záujemcom. V prípade, že si záujemca stiahol súťažné podklady z profilu, potom žiadosť o nápravu mohol doručiť najneskôr desiaty deň odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk. Táto lehota vychádzala z domnienky, že záujemca si daný dokument mohol prevziať najneskôr v posledný deň lehoty na predkladanie ponúk, a preto bola 10-dňová lehota na doručenie žiadosti o nápravu počítaná práve od tohto dňa. V prípade, že posledný deň lehoty na doručenie žiadosti o nápravu pripadne na sobotu alebo na deň pracovného pokoja, je posledným dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.

V tejto súvislosti sme sa pri aplikácii mohli stretnúť s dvoma potenciálnymi problémami:

  • Hneď prvým problémom bolo identifikovanie momentu prevzatia dokumentov k verejnému obstarávaniu, ktorý často nebolo možné určiť, keďže dokumenty k verejnému obstarávaniu sa zverejňujú v profile, a teda moment ich prevzatia konkrétnym hospodárskym subjektom nemusel byť vôbec známy.
  • Druhým problémom bola „de facto“ možnosť doručiť žiadosť o nápravu až do 10. dňa po lehote na predkladanie ponúk, keďže lehota na prevzatie dokumentov k verejnému obstarávaniu je totožná s lehotou na predkladanie ponúk.

A práve tieto dva vypuklé problémy pri doručovaní žiadosti o nápravu nám v procese verejného obstarávania privádzali situácie, s ktorými sme sa museli popasovať tak, aby nám celý proces otvárania a vyhodnocovania ponúk nevyšiel nazmar, resp. nemuseli sme celú súťaž zrušiť.

AKTUÁLNY LEGISLATÍVNY RÁMEC

Zákonodarca novelou zákona o verejnom obstarávaní účinnou od 1. 1. 2019 mal v úmysle predovšetkým odstrániť pretrvávajúce ťažkosti v aplikačnej praxi pri doručovaní žiadosti o nápravu a pripravil novelizované znenie týkajúce sa lehôt na doručovanie žiadosti o nápravu, ktoré praktici vo verejnom obstarávaní nepochybne pozitívne ocenili.

Ustanovenie § 164 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní

„(1) Uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8, môže podať žiadosť o nápravu proti

a) oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu, proti podmienkam uvedeným v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení použitom ako výzva na súťaž, v oznámení o koncesii, v oznámení o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke,

b) podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?