Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Legislatívne zmeny vyhlásené dňa 25.4.2020

Publikované: Autor/i: www.noveaspi.sk

V príspevku nájdete súhrn legislatívnych zmien, ktoré boli vyhlásené dňa 25.4.2020. V príspevku nájdete opis 8 vyhlásených zákonov týkajúcich sa najmä obcí a samospráv, ale aj širokej verejnosti.

Novela zákona o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 89/2020 Z. z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: zabezpečenie výkonu štátnej správy, samosprávnej pôsobnosti, zabezpečenie plnenia úloh zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zabezpečenie poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu
Popis: Cieľom návrhu zákona, je vytvorenie podmienok na zabezpečenie výkonu štátnej správy, samosprávnej pôsobnosti, zabezpečenie plnenia úloh zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zabezpečenie poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Návrh zákona je reakciou na aktuálne vyhlásenú mimoriadnu situáciu (uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov) a núdzový stav (uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020 a uznesením vlády SR č. 169 z 27. marca 2020). Aktuálna situácia vyžaduje vytvorenie priestoru na operatívnu reakciu príslušných subjektov, čo však vzhľadom na fakt, že v príslušných právnych predpisoch sú taxatívne upravené mnohé povinnosti jednotlivých subjektov, ako aj ich klientov, nie je možné. Príkladom môžu byť termíny na prehodnocovanie trvania nárokov na jednotlivé dávky a príspevky a s tým súvisiace potrebné podklady pre rozhodnutia orgánov, či ustanovené pravidlá prijímania klientov do zariadení, zákonné podmienky k uzatváraniu zmlúv a pod. Navrhuje sa utvoriť právne podmienky na operatívne reagovanie na stále sa vyvíjajúcu situáciu v praxi formou nariadenia vlády alebo v prípade sociálnoprávnej právnej ochrany detí a mládeže aj formou vykonávacieho predpisu (v častiach, ktoré už aktuálne upravuje vykonávací predpis). V čl. I návrhu zákona sa navrhuje doplnenie zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 453/2003 Z. z.“), ktorým sa navrhuje doplniť ustanovenie na splnomocnenie vlády na vydanie nariadenia vlády, ktorým sa upravia postupy, činnosti, nároky a lehoty v konaniach na úsekoch štátnych sociálnych dávok, pomoci v hmotnej núdzi, náhradného výživného a kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia tak, aby sa zabezpečilo plynulé konanie o nárokoch, aby získané nároky zostali zachované v prípadoch, v ktorých objektívne nie je možné posúdiť trvanie nároku a pod. Návrhom sa sleduje hmotné zabezpečenie poberateľov dávok a príspevkov aj v sťažených podmienkach v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Čl. II návrhu zákona obsahuje návrh na doplnenie zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon. č. 305/2005 Z. z.“). Zákon č. 305/2005 Z. z. upravuje prísne a spravidla taxatívne podmienky výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a obsahuje jednoznačné splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu zákona – vyhlášky. V aktuálnej situácii však nie je reálne očakávať plnenie všetkých ustanovených povinností, postupov a pod. K 31. marcu 2020 bolo v centrách pre deti a rodiny (CDR) umiestnených na základe rozhodnutia súdu 4666 detí (z toho v 712 profesionálnych náhradných rodinách 1360 detí) a starostlivosť bola poskytovaná 277 mladým dospelým. V CDR s resocializačným programom bolo umiestnených celkom 38 detí (z toho 24 na súdne rozhodnutie) a 305 plnoletých. V roku 2019 vykonávali orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately opatrenia pre takmer 75 000 detí (cca 50 000 rodín) a len v mesiaci marec 2020 bolo v CDR prijatých na základe súdneho rozhodnutia celkom 156 detí. Z uvedeného je zrejmé, že výkon sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately je potrebné udržať, a to aj v obmedzenom rozsahu, o to viac, že súčasná situácia umožňuje iným subjektom (školy, lekári) plniť svoje úlohy v oblasti ochrany detí len limitovane. Zároveň je potrebné naďalej zabezpečovať nepretržitú 24-hodinovú starostlivosť o deti, ktoré sú na základe rozhodnutia súdu alebo odporúčania úradu a dohody s rodičom umiestnené v centre pre deti a rodiny. Navrhuje sa na zabezpečenie krízového chodu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately utvoriť podmienky na operatívne reagovanie na vývoj situácie v praxi formou nariadenia vlády a formou vykonávacieho predpisu (v častiach, ktoré aktuálne upravuje vykonávací predpis). Čl. III návrhu zákona obsahuje návrh na doplnenie zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších pred
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?