Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Hlavný kontrolór obce v kontexte odporúčaní do praxe

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok sa venuje inštitútu hlavného kontrolóra obci vzhľadom na povinnosti, odporúčania a upozornenia do praxe v roku 2022. Bližšie objasňujeme hmotnoprávny charakter kontrolnej činnosti i časté kontrolné zistenia, či odpovede na frekventované otázky z praxe roka 2021. Príspevok je vhodný pre hlavných/miestnych kontrolórov samosprávy (obcí, miest, mestských časti či vyšších územných celkov).

Hlavný kontrolór spadá do vnútorného kontrolného mechanizmu. Hlavný kontrolór je podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) oprávnený nahliadať do dokladov, ako aj do iných dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti. Podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnje kontrole a audite“) si môže robiť aj kópie a aj vziať originály do kancelárie/na obecný úrad. Je vhodné dodať, že funkcia hlavného kontrolóra sa v praxi vždy vykonáva iba na základe pracovnoprávneho pomeru (nie formou dohody mimo pracovného pomeru).

Hlavný kontrolór obce sa považuje za ostatného vedúceho zamestnanca (pozn.: plne sa na hlavného kontrolóra vzťahuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov). Pre nových hlavných kontrolórov treba uviesť, že v praxi nie je možné udeliť (vyrubiť, navrhnúť alebo zaslať) finančnú sankciu či pokutu. Hlavný kontrolór nemá povinnosť vykonať kontrolu, ak ho o to požiada poslanec zastupiteľstva alebo verejnosť a uvedené nie je prijaté uznesením alebo súčasťou plánu kontrolnej činnosti, resp. v zmysle požiadania starostom obce (ak ide o bezodkladný alebo naliehavý výkon kontroly). Hlavný kontrolór obce alebo samosprávneho kraja vykonáva kontrolnú činnosť na základe osobitných predpisov, pričom procesne pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel, ktoré sú uvedené v § 20 až 27 zákona o finančnej kontrole a audite. Treba upozorniť, že hlavný kontrolór obce nevykonáva finančnú kontrolu podľa § 7 až 9 zákona o finančnej kontrole a audite. Na činnosť hlavného kontrolóra sa nevzťahuje ani § 28 zákona o finančnej kontrole a audite (pozn.: teda oblasť pokút a sankcií).

Dodatok do praxe – aj pre nových kontrolórov

-        Hlavný kontrolór obce nedelí kontroly na finančné a nefinančné a ani na následné kontroly.
 
-        Hlavný kontrolór nepostupuje pri kontrole podľa zákona o kontrole v štátnej správe.
 
-        Hlavný kontrolór nevyhotovuje protokoly a tiež nevykonáva kontroly splnenia opatrení s názvom následné kontroly (ani následné finančné kontroly).
 
-        Hlavný kontrolór nevykonáva finančné kontroly na mieste.
 
-        Hlavný kontrolór tiež nevykonáva administratívnu finančnú kontro

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?