Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Finančná kontrola v materských školách v praxi

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Cieľom príspevku je objasnenie povinností pri výkone základnej finančnej kontroly v prostredí materských škôl v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).

Materské školy sú v rámci samosprávnej zriaďovateľskej pôsobnosti často zriadené ako preddavkové organizácie a napojené na rozpočet:

  1. zriaďovateľa (obec alebo mesto), či
  2. rozpočtovú organizáciu (stredisko), ktoré pre preddavkovú organizáciu zabezpečuje účtovníctvo, mzdovú agendu, rozpočet a podobne).

Aký typ  finančnej kontroly sa vykonáva povinne v materskej škole?

Materská škola vykonáva povinne základnú finančnú kontrolu. Administratívnu finančnú kontrolu nevykonáva, pretože nie je poskytovateľom prostriedkov (dotácie, transferu alebo grantu) zo svojho rozpočtu. Finančnú kontrolu na mieste nie je potrebné vykonávať povinne. V praxi sa bežne pri kontrolách materských škôl s uvedeným typom finančnej kontroly nestretávame. Jej výkon sa realizuje  na základe písomného poverenia štatutára (riaditeľa), ktoré smeruje minimálne dvom zamestnancom. Treba uviesť, že výkon uvedeného typu finančnej kontroly na mieste je často nereálny pre absencie personálneho aparátu v materskej škole.

Upozornenie: V prípade úhrady preddavku dodávateľovi na základe zálohovej (proforma) faktúry alebo zálohy zamestnancovi (napríklad na pracovnú cestu) sa vykonáva iba základná finančná kontrola.

Základná finančná kontrola a časté finančné operácie v škole

Finančné operácie predstavujú vždy:

  1. hotovostné príjmy,
  2. bezhotovostné príjmy,
  3. použitie prostriedkov,
  4. poskytnutie prostriedkov (zálohy a preddavky),
  5. právne úkony (zmluvy, dohody, dodatky a rozhodnutia) a
  6. iné úkony majetkovej povahy (prevody majetku, zaradenie a vyradenie majetku a podobne).

V prostredí materských škôl sa vyskytujú všetky z uvádzaných finančných operácií o ktorých rovnako hovorí i normatívny právny akt – zákon o finančnej kontrole. Keďže viaceré materské školy nemajú právnu subjektivitu (a teda sú začlenené organizačne rozpočtom na rozpočet rozpočtovej organizácie zriadenej obcou alebo mestom), je možné rozčleniť vybrané finančné operácie do dvoch oblastí, a to z hľadiska materskej školy s právnou subjektivitou a bez právnej subjektivity.

Vybrané finančné operácie materskej školy s právnou subjektivitou:

  1. úhrady dodávateľských a zálohových,
  2. vystavenie odberateľských faktúr,
  3. príjem preddavkov na stravu na detí od zákonných zástupcov (v hotovosti/bezhotovostne),
  4. úhrady z pokladnice na drobné nákupy,
  5. úhrady z pokladnice na nákup potravín,
  6. úhrady potravinových faktúr,
  7. u
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?