Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Úvod do problematiky príspevkových organizácií

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

V sérii článkov venovaných príspevkovým organizáciám sa postupne oboznámime so zásadami a metódami vedenia účtovníctva, so smernicou pre vedenie účtovníctva, účtovým rozvrhom príspevkovej organizácie, postupmi účtovania jej majetku, rozdielu majetku a záväzkov, s účtovnou uzávierkou a závierkou a daňovými povinnosťami.

Nová metodika vedenia účtovníctva a zostavovania individuálnych a konsolidovaných účtovných závierok na princípoch akruálneho účtovníctva sa týka celej verejnej správy – štátnej správy a územnej samosprávy, obcí VÚC, ako aj ich rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií (PO).

Prvé skúsenosti z vedenia akruálneho účtovníctva a zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnom sektore naznačujú, že:

  • predchádzajúci systém vedenia účtovníctva bol veľmi nedokonalý, keď neposkytoval skutočný obraz o výsledku hospodárenia subjektov verejného sektora,
  • účtovné prípady sa v mnohých prípadoch účtovali len vtedy, keď nastala úhrada, čo umožňovalo poskytovať skreslené a ľahko manipulovateľné rozpočtové výsledky,
  • netvorili sa žiadne opravné položky a rezervy na riziká hroziace účtovnej jednotke,
  • v účtovníctve sa účtovalo o účtovných prípadoch, ktoré nemali charakter skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva (napr. limity, rozpočtové zúčtovacie operácie),
  • prechodom na akruálny systém sa zjednotilo účtovanie na akruálnom princípe, účtovné prípady sa účtujú v období keď vznikli, a nie vtedy, až keď sa realizovali úhrady,
  • usporiadali sa rozdiely vo vykazovaní medzi zriaďovateľmi účtovných jednotiek a jednotlivými zriadenými účtovnými jednotkami daného zriaďovateľa,
  • vytvorila sa skutočná materská spoločnosť,
  • získavajú sa nové výsledky ako rozdiel nákladov a výnosov,
  • týmto výsledkom samospráva nevenuje ešte stále veľkú pozornosť, nakoľko naďalej prioritou zostáva sledovanie rozpočtu a rozpočtového hospodárenia,
  • sa sprehľadnia aj toky peňažných prostriedkov a vzájomných obchodných vzťahov vo vnútri konsolidovaného celku, ktorého súčasťou sú aj PO,
  • sa požadujú väčšie nároky na včasnosť a správnosť vedenia účtovníctva, softvérové vybavenie a vedomostnú úroveň pracovníkov.

V tejto sérii príspevkov sa zameriam na významnú časť organizácii verejného sektora – príspevkové organizácie, ktoré vyvíjajú činnosť v rámci štátnej správy a územnej samosprávy a sú svojim charakterom atypické, keď rozhodujúcim finančným prostriedkom ich činnosť sú príjmy z vlastnej činnosti a príspevok od zriaďovateľa, ktorým môže byť ústredný orgán štátnej správy alebo iná štátna rozpočtová organizácia, ktorá má postavenie ústredného orgánu štátnej správy, označujeme ich ako štátne príspevkové organizácie, alebo vyšší územný celok alebo obec, a tieto označujeme ako samosprávne príspevkové organizácie.

V rámci troch okruhov, a to:

  1. vznik a zriaďovanie príspevkových organizácií,
  2. hospodárenie príspevkových organizácií,
  3. účtovní
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály