Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Účasť hlavného kontrolóra v príprave uznesení

Dátum: Rubrika: Naša poradňa

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Jeden z poslancov nášho obecného zastupiteľstva žiada hlavného kontrolóra, aby zaujímal stanovisko ku každému návrhu uznesenia a garantoval tak súlad návrhu so zákonom. Je takáto požiadavka opodstatnená?

Príprava rozhodnutí obecného zastupiteľstva je veľmi dôležitý proces a súlad prijatých rozhodnutí s právnymi predpismi je nepochybne veľmi dôležité kritérium správnosti fungovania obecného zastupiteľstva. Situácia opísaná v položenej otázke však vybočuje z cesty, ktorá vedie k efektívnemu riešeniu.
Predovšetkým má byť proces prípravy zasadnutia obecného zastupiteľstva upravený v jeho rokovacom poriadku. Zákonnosť návrhov rozhodnutí nemôže byť len predmetom záujmu hlavného kontrolóra. Je spravidla vecou najmä spracovateľov pracovných podkladov, ktoré sa predkladajú obecnému zastupiteľstvu na prerokovanie a aj ostatných osôb zapojených do prípravy rokovania obecného zastupiteľstva. Podrobnosti prípravy rokovania upravené v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva sa v jednotlivých samosprávach odlišujú podľa miery, v akej je úprava detailná. Vo všeobecnosti možno odporučiť, aby v rokovacom poriadku bolo upravené najmä:
-
čo zahrňuje riadna príprava rokovania,
-
aký okruh osôb sa na príprave podieľa a kto prípravu koordinuje,
-
v akom slede krokov a za účasti koho sa tvoria podkladové pracovné materiály rokovania,
-
aké sú náležitosti predkladaného pracovného materiálu a návrhu na prijatie rozhodnutia obecného zastupiteľstva.
Hlavný kontrolór má na základe zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") vo vzťahu k rokovaniu obecného zastupiteľstva poradný hlas.
Zákon o obecnom zariadení - výňatok
§ 18f
(2) Hlavný kontrolór sa zúčastňuje na zasadnutiach obecného zastupiteľstva I I a obecnej rady s hlasom poradným; môže sa zúčastňovať aj na I I zasadnutiach komisií zriadených obecným zastupiteľstvom.
Poradný hlas hlavného kontrolóra je však súčasťou jeho účasti na zasadnutiach, nemá teda podľa zákona univerzálny charakter; počas rokovania obecného zastupiteľstva môže hlavný kontrolór uplatniť poradný hlas, ktorého poznatkový základ spočíva v jeho kontrolnej činnosti alebo v jeho odborných poznatkoch. Vnímanie funkcie hlavného kontrolóra ako "interného všeobecného dozoru nad zákonnosťou" by celkom zrejme presahovalo úlohy tejto funkcie, ktoré upravuje zákon o obecnom zriadení v § 18f ods. 1.
Napokon treba pripomenúť, že práva alebo požiadavky jednotlivého poslanca na jednej strane a pôsobnosť obecného zastupiteľstva ako kolektívneho orgánu na druhej strane sú dve veľmi podstatne odlišné veci, ktorých rozlíšenie niektorí poslanci vôbec nevnímajú. Poslanec môže nepochybne navrhnúť obecnému zastupiteľstvu, aby hlavný kontrolór splnil konkrétnu kontrolnú úlohu. Úlohou hlavného kontrolóra sa to však stane až vtedy, keď obecné zastupiteľstvo takýto návrh schváli svojím uznesením; argument pre tento názor sa nachádza v § 18f, ods. 1 písm. h) zákona o obecnom zriadení:
Zákon o obecnom zariadení - výňatok
§ 18f
(1) Hlavný kontrolór
h) je povinný vykonať kontrolu, ak ho o to požiada obecné I I zastupiteľstvo, alebo starosta, ak vec neznesie odklad,
Záver:
Požiadavka na to, aby hlavný kontrolór garantoval zákonnosť všetkých návrhov predkladaných na rokovanie obecného zastupiteľstva, je nesystémová. Prípravu rokovania obecného zastupiteľstva, aj plnenie požiadavky zákonnosti predkladaných návrhov je vhodnejšie upraviť komplexne v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva, spolu s úpravou náležitostí a procesu prípravy rokovania a jeho podkladov.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.