Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup pri vzniku spoločného obecného úradu

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Spoločný obecný úrad predstavuje jednu z využívaných možností, prostredníctvom ktorej môžu viaceré miestne samosprávy na základe konsenzu riešiť výkon decentralizovaných kompetencií štátnej správy. Právnym základom na fungovanie spoločného obecného úradu je zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.

Postup pri vzniku spoločného obecného úradu
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právna úprava zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu
je koncentrovaná do § 20a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý obsahuje aj obsahové a formálne náležitosti tohto právneho úkonu.
Podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriadení zmluva o zriadení obecného úradu musí obsahovať:
-
označenie účastníkov zmluvy,
-
vymedzenie predmetu zmluvy,
-
vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
-
práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
-
podiel každej obce na hodnotách získaných spoločnou činnosťou,
-
spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,
-
spôsob odstúpenia od zmluvy a vyporiadania majetkových a finančných záväzkov spoločného obecného úradu.
Zmluva o zriadení spoločného obecného úradu musí obsahovať:
-
určenie sídla spoločného obecného úradu; ak spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec,
-
spôsob financovania jeho nákladov a jeho organizáciu,
-
určenie starostu, ktorý bude štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych veciach, týkajúcich sa spoločného obecného úradu, a v pracovnoprávnych veciach, týkajúcich sa jednotlivých zamestnancov v spoločnom obecnom úrade.
Príklad č. 1:
V zmluve o zriadení spoločného obecného úradu si jednotlivé obce, ktoré sú jej zmluvnými stranami, dohodli, že na jednotlivých hodnotách, ktoré nadobudnú z činnosti spoločného obecného úradu, sa budú podieľať majetkovými hodnotami zodpovedajúcimi finančným príspevkom jednotlivých obcí poskytovaných obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, na financovanie spoločného obecného úradu. Je takáto úprava zmluvy v súlade s platným právom?
Riešenie:
V súlade s § 20a ods. 2 písm. e) zákona o obecnom zriadení je obligatórnou obsahovou súčasťou zmluvy aj úprava podielu každej obce na hodnotách získaných spoločnou činnosťou. Vzhľadom na to, že zákon o obecnom zriadení ani prostredníctvom demonštratívneho právneho výpočtu neustanovuje možnosti, ako riešiť podiel jednotlivých obcí na takomto majetku, tak uvedená alternatíva, ktorú zvolili obce, je právne súladná.
Príklad č. 2:
V zmluve o zriadení spoločného úradu si jednotlivé obce, ktoré sú jej zmluvnými stranami, dohodli, že spôsob financovania nákladov spoločného obecného úradu obci, ktorá je jeho sídlom, bude na základe počtu vybavených vecí decentralizovanej štátnej správy, ktorá je vybavovaná spoločným obecným úradom. Ide napríklad o kritérium počtu stavebných konaní, ktoré spoločný obecný úrad vybavi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.