Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Nasledujúci článok predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien za rok 2019 týkajúcich sa obcí, miest a vyšších územných celkov.

Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
JUDr.
Anton
Ukropec
1. okruh zmien: Voľby
Volebná kampaň
S účinnosťou od 1. januára 2019 došlo k zmenám zákona č. 181/2014 Z.z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach v z. n. p. v nasledujúcich bodoch:
a)
nezávislému kandidátovi, ktorý kandiduje iba na funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, poslanca obecného zastupiteľstva, poslanca mestského zastupiteľstva alebo poslanca miestneho zastupiteľstva,
sa limit nákladov na volebnú kampaň neustanovuje
(§ 6 ods. 3);
b)
aj naďalej platí, že nezávislý kandidát na funkciu predsedu samosprávneho kraja a nezávislý kandidát na funkciu primátora mesta, na funkciu starostu obce, na funkciu starostu mestskej časti v obci nad 5 000 obyvateľov musí viesť finančné prostriedky určené na volebnú kampaň na osobitnom účte v banke (§ 6 ods. 7). Na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy však výpisy z osobitného účtu už nemusí nezávislý kandidát uchovávať 5 rokov od ich vydania, ale táto lehota sa skracuje na
tri roky od ich vydania
(§ 6 ods. 9);
c)
s cieľom zvýšenia transparentnosti došlo k
určeniu identifikačných údajov
, ktoré je nezávislý kandidát povinný uviesť v osobitnej evidencii darov a iných bezodplatných plnení. V prípade fyzickej osoby pôjde o meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu a v prípade právnickej osoby pôjde o názov, sídlo a identifikačné číslo organizácie (§ 6 ods. 10);
d)
aj naďalej platí, že nezávislý kandidát na funkciu predsedu samosprávneho kraja a nezávislý kandidát na funkciu primátora mesta, na funkciu starostu obce, na funkciu starostu mestskej časti v obci nad 5 000 obyvateľov je povinný zverejniť na svojom webovom sídle správu o prostriedkoch, ktoré vynaložil na volebnú kampaň v zákonom stanovenom členení, a doručiť ju Ministerstvu vnútra SR (ďalej len "ministerstvo vnútra") v listinnej podobe a elektronickej podobe do 30 dní po vykonaní volieb. V porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou sa správa vyhotovuje
na tlačive, ktoré ministerstvo vnútra zverejní na svojom webovom sídle
najneskôr v deň konania volieb (§ 6 ods. 14);
e)
obec, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť, všeobecne záväzným nariadením vyhradí miesta a ustanoví podmienky na umiestňovanie volebných plagátov na verejných priestranstvách aj počas volebnej kampane pre
voľby prezidenta Slovenskej republiky
(§ 16).
Výdavky spojené s voľbami
S účinnosťou od 1. novembra 2019 došlo k zmenám vyhlášky ministerstva vnútra č. 308/2015 Z.z. o výdavkoch spojených s voľbami v znení vyhlášky č. 323/2019 Z.z. v týchto oblastiach:
a)
odmena za výkon funkcie člena okrskovej volebnej komisie, miestnej volebnej komisie (ďalej len "člen volebnej komisie") a zapisovateľa volebnej komisie za deň konania volieb sa ustanovuje
v sume, ktorá pripadá na jeden pracovný deň z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca
v národnom hospodárstve za predposledný kalendárny štvrťrok pred kalendárnym štvrťrokom, v ktorom sa konajú voľby (ďalej len "odmena"). To platí len, ak nemajú v deň konania volieb nárok na náhradu podľa § 36 ods. 1 zákona č. 180/2014 Z.z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o podmienkach výkonu volebného práva") (v prípade zamestnanca ide o nárok na pracovné voľno s náhradou mzdy alebo s náhradou platu v sume jeho priemerného zárobku). V porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou tak došlo k zvýšeniu odmeny o 23 %,
b)
predsedovi
okrskovej volebnej komisie a predsedovi miestnej volebnej komisie patrí odmena zvýšená o 30 %,
c)
zapisovateľovi
volebnej komisie patrí odmena zvýšená o 25 % (§ 5 ods. 1).
Zoznam zaregistrovaných kandidátov pre voľby starostu obce
S účinnosťou od 1. januára 2019 sa už v zozname zaregistrovaných kandidátov pre voľby starostu obce podľa § 178 ods. 1 zákona o podmienkach výkonu volebného práva neuvádza
číslo volebného obvodu a počet poslancov obecného zastupiteľstva, ktorý sa má vo volebnom obvode voliť
.
2. okruh zmien: Ochrana prírody
Chránené oblasti prirodzenej akumulácie vôd
S účinnosťou od 1. januára 2019 podľa § 13 zákona č. 305/2018 Z.z. o chránených oblastiach prirodzenej akumulácie vôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov platí, že obec v chránenej oblasti prirodzenej akumulácie vôd zabezpečuje
poskytovanie informácií obyvateľom obce
, ak kvalita vody, ktorú používa na zásobovanie obyvateľov v obci pitnou vodou, predstavuje riziko ohrozenia zdravia.
Prevencia a manažment introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov
S účinnosťou od 1. augusta 2019 platí zákon č. 150/2019 Z.z. o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého obec pri výkone samosprávy upozorňuje vlastníkov, správcov a užívateľov pozemkov na:
a)
miesta výskytu
inváznych nepôvodných druhov
živočíchov, rastlín, húb a mikroorganizmov (ďalej len "invázne nepôvodné druhy"),
b)
ich povinnosti za podmienok a spôsobom ustanovenom vykonávacím predpisom,
odstraňovať zo svojho pozemku
invázne nepôvodné druhy uvedené v národnom zozname inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky (ďalej len "národný zoznam") alebo v zozname inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Európskej únie podľa osobitného predpisu (ďalej len "zoznam Európskej únie") okrem zákonom vymedzených druhov a
starať sa o pozemok
tak, aby sa zamedzilo ich šíreniu. Ak ide o výskyt inváznych nepôvodných druhov rastlín uvedených v národnom zozname alebo v zozname Európskej únie na lesných pozemkoch, túto povinnosť plní obhospodarovateľ lesa pri činnostiach vykonávaných v rámci bežného hospodárenia v lesoch a pri činnostiach vykonávaných v rámci plnenia opatrení určených akčným plánom (§ 14).
Obec upozorňuje vlastníkov, správcov a užívateľov pozemkov na uvedené skutočnosti:
a)
zverejnením
informácie o mies­tach výskytu
inváznych nepôvodných druhov,
b)
zverejnením
informačného letáku
, ktorý obsahuje informáciu o inváznom nepôvodnom druhu vrátane jeho popisu a zobrazenia, a informáciu o spôsobe jeho odstraňovania,
c)
prípadne aj na základe
vlastného zistenia
(§ 14).
Štátna ochrany prírody predkladá obci elektronicky informáciu o miestach výskytu inváznych nepôvodných druhov a informačný leták, ktoré obec
zverejní
bezodkladne po ich doručení na svojom webovom sídle alebo na úradnej tabuli obce, ak nemá zriadené webové sídlo, a iným spôsobom v mieste obvyklým (§ 14).
Ochrana zvierat
S účinnosťou od 31. októbra 2019 podľa § 22 ods. 17 zákona č. 39/2007 Z.z. o veterinárnej starostlivosti v z. n. p. platí, že ak sa vlastník odchyteného túlavého zvieraťa neprihlási o zviera do troch mesiacov odo dňa umiestnenia zvieraťa do karanténnej stanice alebo do útulku pre zvieratá, dňom nasledujúcim po uplynutí tejto lehoty
prechádza vlastníctvo zvieraťa na obec
, na území ktorej bolo zviera nájdené.
Rybárstvo
S účinnosťou od 1. januára 2019 platí zákon č. 216/2018 Z.z. o rybárstve a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p., podľa ktorého:
a)
obec vo veciach preneseného výkonu štátnej správy na úseku rybárstva
vydáva rybárske lístky a vedie ich evidenciu
(§ 38),
b)
rybársky lístok vydáva
obec, mesto a v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť na základe žiadosti fyzickej osoby, ktorá je spôsobilá na právne úkony (§ 12 ods. 2),
c)
počas lovu rýb je osoba povinná mať rybársky lístok, povolenie na rybolov alebo osobitné povolenie na rybolov pri sebe a pri kontrole ich predložiť na požiadanie príslušníka Policajného zboru,
príslušníka obecnej polície
alebo člena rybárskej stráže (§ 12 ods. 10).
3. okruh zmien: Majetok obce
Energetická efektívnosť budovy alebo zariadenia vo vlastníctve obce
S účinnosťou od 1. februára 2019 došlo k zmenám zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") v nasledujúcich bodoch:
a)
obecné zastupiteľstvo schvaľuje
zámer realizovať zlepšenie energetickej efektívnosti budovy alebo zariadenia vo vlastníctve obce
prostredníctvom energetickej služby s garantovanou úsporou energie poskytovanej na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor [§ 9 ods. 2 písm. h)],
b)
obec je oprávnená na základe
zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor
prenechať v nevyhnutne potrebnom rozsahu svoj majetok poskytovateľovi energetickej služby s garantovanou úsporou energie len na zákonom vymedzené účely (napr. na obnovu budovy alebo stavebné úpravy budovy, ktorými sa vykonáva zásah najmä do jej obalovej konštrukcie zateplením obvodového plášťa a strešného plášťa a výmenou pôvodných otvorových výplní) (§ 9f ods. 1),
c)
zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor, ktorá umožní prenechanie majetku obce na iné ako zákonom vymedzené účely, je v tejto časti
neplatná
(§ 9f ods. 2),
d)
obec je oprávnená s majetkom, ktorý je predmetom zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor, nakladať. S prevodom vlastníctva prechádzajú
práva a povinnosti zo zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor
na nadobúdateľa tohto majetku, ak sa zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor v súlade s jej podmienkami neukončí (§ 9f ods. 3).
Užívanie majetku obce osobou, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora
S účinnosťou od 1. septembra 2019 došlo k týmto zmenám zákona o majetku obcí:
a)
fyzická osoba a právnická osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora podľa zákona č. 315/2016 Z.z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., môže byť nadobúdateľom majetku obce alebo
užívateľom jej majetku
len vtedy, ak je zapísaná v tomto registri (§ 9a ods. 12). V porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou sa táto povinnosť už vzťahuje aj na užívateľov majetku obce;
b)
splnenie tejto podmienky
preukazuje v katastrálnom konaní obec
(§ 9a ods. 12). Podľa dôvodovej správy pôjde najmä o predloženie písomného potvrdenia o zápise partnera verejného sektora v registri partnerov verejného sektora katastrálnemu odboru príslušného okresného úradu.
4. okruh zmien: Odpady
Nakladanie s odpadmi
S účinnosťou od 1. januára 2019 došlo najmä k týmto zmenám zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.:
a)
obec nemôže vypovedať zmluvu s organizáciou zodpovednosti výrobcov
počas kalendárneho roka
z iného dôvodu ako z dôvodu porušenia povinnosti organizácie zodpovednosti výrobcov:
-
vytvoriť, financovať, prevádzkovať a udržiavať funkčný systém združeného nakladania s vyhradeným prúdom odpadu počas celej doby jej oprávneného pôsobenia,
-
zabezpečiť odobratie celého množstva oddelene vyzbieranej zložky komunálneho odpadu patriacej do vyhradeného prúdu odpadu z obce, v ktorej zodpovedá za vyhradený prúd odpadu a zabezpečiť priebežné financovanie nakladania s takto odobratým vyhradeným prúdom odpadu (§ 27 ods. 15),
b)
obec je povinná
nahlásiť organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly
, s ktorou má uzatvorený zmluvný vzťah, údaje o produkcii komunálnych odpadov za predchádzajúci rok do 28. februára (§ 81 ods. 25).
Poplatky za uloženie odpadov
S účinnosťou od 1. januára 2019 platí zákon č. 329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorým došlo v porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou najmä k týmto zmenám:
a)
poplatník je povinný správne zaradiť odpad na účel platenia poplatku za uloženie odpadu na skládku odpadov do príslušnej sadzby podľa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 330/2018 Z.z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov (ďalej len "nariadenie") a oznámiť prevádzkovateľovi skládky odpadov údaj o tejto sadzbe každoročne
do 28. februára príslušného kalendárneho roka
alebo pri prvom uložení odpadu po 28. februári príslušného kalendárneho roka (§ 4 ods. 1);
b)
poplatok za uloženie komunálnych odpadov na skládku odpadov vypočíta prevádzkovateľ skládky odpadov ako súčin množstva odpadu a sadzby za položku odpadu podľa nariadenia. Pre výpočet poplatku
za uloženie komunálnych odpadov
na skládku odpadov, ak ide o komunálne odpady uložené na skládku odpadov od 1. januá­ra do 28. februára príslušného kalendárneho roka, vychádza prevádzkovateľ skládky odpadov z údajov oznámených podľa písm. a) v predchádzajúcom kalendárnom roku (§ 4 ods. 3);
c)
pri uložení
zmesového komunálneho odpadu a objemného odpadu
na skládku odpadov sa príslušná sadzba určí na základe úrovne vytriedenia komunálnych odpadov. Úroveň vytriedenia komunálnych odpadov sa vypočíta podľa vzorca, ktorý je uvedený v prílohe č. 2 uvedeného zákona (§ 4 ods. 4);
d)
obec pri výpočte úrovne vytriedenia komunálnych odpadov v príslušnom roku vychádza z údajov z evidencie o druhoch a množstve odpadu a nakladaní s ním za predchádzajúci kalendárny rok, ktoré ohlásila podľa zákona o odpadoch. Za správnosť výpočtu úrovne vytriedenia komunálnych odpadov
zodpovedá obec
(§ 4 ods. 5);
e)
obec je povinná na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené, a na úradnej tabuli obce zverejniť informáciu o úrovni vytriedenia komunálnych odpadov za predchádzajúci kalendárny rok
do 28. februára príslušného kalendárneho roka
(§ 4 ods. 6);
f)
obec je povinná poskytnúť na požiadanie prevádzkovateľa skládky odpadov, Slovenskej inšpekcie životného prostredia (ďalej len "inšpekcia"), okresného úradu alebo Environmentálneho fondu
informácie o úrovni a spôsobe výpočtu úrovne vytriedenia komunálnych odpadov
pre príslušný kalendárny rok do desiatich dní od ich vyžiadania (§ 4 ods. 7);
g)
ak obec neposkytne prevádzkovateľovi skládky odpadov údaj o sadzbe podľa písm. a), prevádzkovateľ skládky odpadov použije na výpočet výšky poplatku za uloženie zmesového komunálneho odpadu a objemného odpadu za príslušný kalendárny rok
najvyššiu sadzbu
podľa nariadenia (§ 4 ods. 8);
h)
zoznam vytriediteľných zložiek komunálnych odpadov
, ktoré sa používajú na výpočet úrovne vytriedenia komunálnych odpadov, je uvedený v prílohe č. 1 uvedeného zákona (§ 4 ods. 9),
i)
predlžuje sa lehota, v ktorej je poplatník povinný zaplatiť poplatok za uloženie odpadu na skládku odpadov prevádzkovateľovi skládky odpadov a poplatok za uloženie odpadov na odkalisko prevádzkovateľovi odkaliska z 15 dní na
45 dní
po ukončení mesiaca, v ktorom bol odpad uložený na skládku odpadov alebo odkalisko (§ 6 ods. 2),
j)
okresný úrad alebo inšpekcia uloží poplatníkovi pokutu
od 1 000 eur do 30 000 eur
, ak nezaplatí poplatok za uloženie odpadu na skládku odpadov alebo poplatok za uloženie odpadu na odkalisko do 45 dní po ukončení mesiaca, v ktorom bol odpad uložený na skládku odpadov alebo odkalisko (§ 9 ods. 4),
k)
zavádza sa pokuta
od 500 eur do 10 000 eur
, ktorú uloží okresný úrad alebo inšpekcia obci, ktorá nezverejní informáciu o úrovni vytriedenia komunálnych odpadov za predchádzajúci kalendárny rok alebo neposkytne informácie o úrovni a spôsobe výpočtu vytriedenia komunálnych odpadov pre príslušný kalendárny rok na požiadanie prevádzkovateľa skládky odpadov, inšpekcie, okresného úradu alebo Environmentálneho fondu do desiatich dní od ich vyžiadania [§ 9 ods. 3 písm. d)].
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Podľa zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. platí, že obec poplatok zníži alebo odpustí za obdobie, za ktoré poplatník obci preukáže splnenie podmienok na zníženie poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len "poplatok") alebo odpustenie poplatku, a predloží podklady, ktoré obec určila všeobecne záväzným nariadením, že viac ako 90 dní v zdaňovacom období sa nezdržiava alebo sa nezdržiaval na území obce (§ 82 ods. 2).
S účinnosťou od 1. septembra 2019 platí, že:
a)
obec ustanoví vo všeobecne záväznom nariadení ako doklad preukazujúci status žiaka alebo študenta
potvrdenie o návšteve školy
, len ak žiak alebo študent navštevuje školu so sídlom mimo územia Slovenskej republiky,
b)
ak ide o žiaka alebo študenta, ktorý navštevuje školu so sídlom na území Slovenskej republiky, na splnenie podmienky na zníženie poplatku alebo odpustenie poplatku poskytne poplatník obci údaje v rozsahu meno, priezvisko a rodné číslo alebo dátum narodenia žiaka alebo študenta, ktoré sú potrebné na overenie statusu žiaka alebo študenta prostredníctvom informačného systému, ku ktorému má obec zriadený prístup. Ide o centrálny register študentov podľa § 73a zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a Centrálny register detí, žiakov a poslucháčov podľa § 157 zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "školský zákon") (§ 82 ods. 2).
5. okruh zmien: Cestná doprava
Pôsobnosť obce v cestnej doprave
S účinnosťou od 1. apríla 2019 došlo k zmenám zákona č. 56/2012 Z.z. o cestnej doprave v z. n. p. (ďalej len "zákon o cestnej doprave"), v zmysle ktorých sa rozšírila pôsobnosť obce v cestnej doprave. Obec okrem iného:
a)
ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prejednáva v prvom stupni priestupky pri
prevádzkovaní dispečingu
, ku ktorým došlo v obci [§ 44 písm. b)],
b)
vedie evidenciu prevádzkových údajov
o službách vo verejnom záujme a poskytuje ich ministerstvu dopravy [§ 44 písm. i)],
c)
kontroluje plnenie povinností
prevádzkovateľov dispečingu
(§ 45 ods. 6).
Kontrola dodržiavania podmienok prevádzkovania taxislužby
S účinnosťou od 1. apríla 2019 je podľa § 8 ods. 1 písm. g) zákona č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v z. n. p. príslušník obecnej polície pri plnení úloh oprávnený zastavovať vozidlá na účel vykonania
kontroly dodržiavania podmienok prevádzkovania taxislužby
podľa zákona o cestnej doprave.
Stanovištia vozidiel taxislužby
S účinnosťou od 1. apríla 2019 došlo najmä k týmto zmenám zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v z. n. p.:
a)
na účely organizovania dopravy na území obce môže obec okrem iného ustanoviť všeobecne záväzným nariadením tiež úseky miestnych komunikácií
na stanovištia vozidiel taxislužby
, ak sa tým neohrozí bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo iný verejný záujem,
b)
stanovištia vozidiel taxislužby
musia byť označené zvislými a vodorovnými dopravnými značkami (§ 6a ods. 1).
6. okruh zmien: Školstvo
Školský obvod základnej školy
S účinnosťou od 1. januára 2019 došlo k týmto zmenám zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve") týkajúcich sa školského obvodu základnej školy:
a)
obec
pri určení školského obvodu základnej školy
zohľadní najmä:
-
kapacitu školských budov vo vlastníctve obce alebo v jej prenájme, v ktorých sa uskutočňuje vzdelávanie, a kapacitu iných budov vo vlastníctve obce alebo v jej prenájme, ktoré sú svojím funkčným usporiadaním vhodné na vzdelávanie,
-
dostupnosť a možnosti dopravnej obslužnosti územia obce, pre ktoré obec má určiť školský obvod,
-
primeranú vzdialenosť dochádzky žiaka do školy, ktorá neohrozí plnenie povinnej školskej dochádzky žiakov,
-
záujem obyvateľov obce s trvalým bydliskom v obci o vzdelávanie v štátnom jazyku a v jazyku národnostných menšín na území obce (§ 8 ods. 1),
b)
ak obec nezriadi základnú školu, môže sa dohodnúť so susednými obcami na
spoločnom školskom obvode základnej školy
,
c)
obec a susedné obce pri určení spoločného školského obvodu základnej školy zohľadnia skutočnosti podľa písm. a); územím obce sa v tomto prípade rozumie aj územie susedných obcí, pre ktoré sa má určiť spoločný školský obvod základnej školy,
d)
okresný úrad v sídle kraja rozhodne o spoločnom školskom obvode základnej školy, ak je ohrozené plnenie povinnej školskej dochádzky žiakov na území obce z dôvodu, že sa dohoda o spoločnom školskom obvode základnej školy neuzatvorila alebo dohoda bola uzavretá bez zohľadnenia skutočností podľa písm. a),
e)
okresný úrad v sídle kraja pri rozhodovaní o spoločnom školskom obvode základnej školy zohľadňuje skutočnosti podľa písm. a). Ak bol spoločný školský obvod určený na základe dohody, spoločný školský obvod zaniká po uplynutí výpovednej lehoty, ktorá trvá najmenej do konca nasledujúceho školského roka (§ 8 ods. 2).
Opatrenia na znižovanie administratívnej záťaže
Podľa zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve obec vedie evidenciu detí a žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky, ktorí majú v obci trvalé bydlisko, a vedie evidenciu, v ktorých školách ju plnia (§ 6 ods. 19).
S účinnosťou od 1. septembra 2019 platí, že na tento účel obec získava údaje z
Centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov
podľa § 157 školského zákona spôsobom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v z. n. p.
7. okruh zmien: Poskytovanie dotácií
Poskytovanie dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí
S účinnosťou od 1. decembra 2019 sa podľa zákona č. 226/2011 Z.z. o poskytovaní dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí
k žiadosti o poskytnutie dotácie na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie neprikladá:
a)
potvrdenie miestne príslušného správcu dane, nie staršie ako tri mesiace, že žiadateľ nemá daňové nedoplatky,
b)
potvrdenie Sociálnej poisťovne a každej zdravotnej poisťovne, nie staršie ako tri mesiace, že obec nemá evidované nedoplatky poistného na zdravotné pois­tenie, sociálne poistenie a prís­pevkov na starobné dôchodkové sporenie.
Poskytovanie dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky
S účinnosťou od 1. júla 2019 platí zákon č. 151/2019 Z.z. o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky.
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky môže v prí­slušnom rozpočtovom roku poskytnúť dotáciu zo svojej rozpočtovej kapitoly za podmienok ustanovených zákonom
na tieto účely:
a)
vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu, zmenu stavby, stavebné úpravy alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie,
b)
vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie,
c)
výstavba, zmena stavby, stavebné úpravy alebo rekonštrukcia cyklistickej infraštruktúry, alebo
d)
osvetové kampane a propagačné kampane, ktorých cieľom je podpora cyklistickej dopravy a cykloturistiky (§ 3).
Dotáciu možno na uvedené účely poskytnúť
žiadateľovi určenému vo výzve
, ktorým môže byť napríklad obec alebo vyšší územný celok (§ 4 ods. 1).
8. okruh zmien: Odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva
Odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva
S účinnosťou od 1. februára 2019 došlo k zmenám zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.:
a)
poslancovi obecného zastupiteľstva, ktorý je
dlhodobo uvoľnený zo zamestnania
na výkon funkcie zástupcu starostu obce, patrí plat od obce určený starostom obce podľa vecnej a časovej náročnosti výkonu funkcie, najviac vo výške 70 % mesačného platu starostu obce,
b)
poslancovi obecného zastupiteľstva, ktorý vykonáva funkciu zástupcu starostu obce v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení a
nie je dlhodobo uvoľnený zo zamestnania
, patrí mesačná odmena podľa vecnej a časovej náročnosti výkonu funkcie určená starostom obce, najviac vo výške 70 % mesačného platu starostu obce bez zvýšenia podľa príslušnej platovej skupiny. Tým nie je dotknutá odmena, ktorú možno poskytnúť poslancovi obecného zastupiteľstva podľa zásad odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva,
c)
plat a odmenu zástupcu starostu obce zverejní obec
na webovom sídle obce
do 30 dní od ich určenia starostom obce (§ 25 ods. 7),
d)
poslancovi obecného zastupiteľstva, ktorý vykonáva činnosti podľa osobitného predpisu (napr. pri vyhlásení snúbencov o uzavretí manželstva) môže patriť
ďalšia odmena určená v zásadách odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva
(§ 25 ods. 8).


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.