Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Koniec roka je v obciach vždy v znamení tvorby rozpočtu a vydávania všeobecne záväzných nariadení (VZN), ktoré súvisia so stanovením východísk financovania kompetencií obcí, ktoré sa na základe vydaných VZN realizujú. Aj tento rok sa pri tvorbe rozpočtov vedie „spor“ jednak o financovanie preneseného výkonu štátnej správy na obce, jednak o spoluúčasť štátu na financovaní originálnych kompetencií obcí (cez podiely na daniach v správe štátu).

Samosprávne/originálne kompetencie obce

Obec je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Obci pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy.

Obec je právnickou osobou, ktorá samostatne rozhoduje vo všetkých záležitostiach, ktoré jej ako samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická alebo fyzická osoba.

Obec samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami a samostatne uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku.

Samosprávne/originálne kompetencie obce sú demonštratívne vymedzené v § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).

Samosprávne/originálne kompetencie obec vykonáva vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť a z vlastných zdrojov.

Prenesené kompetencie štátu na obce

Na obec možno zákonom preniesť niektoré úlohy štátnej správy, ak je ich plnenie týmto spôsobom racionálnejšie a efektívnejšie. Obec má povinnosť pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb vo veciach preneseného výkonu štátnej správy konať podľa zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, v ostatných prípadoch sa riadi aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktmi ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy.

Prenesený výkon štátnej správy obec vykonáva v mene štátu. Štát má zo zákona v súvislosti s prenesením úloh na obec povinnosť poskytnúť obci potrebné finančné a iné materiálne prostriedky.

Oprávnenie obce vydávať VZN

VZN sú normatívne právne akty, ktoré obsahujú všeobecne záväzné pravidlá konania fyzických a právnických osôb, obmedzené územnou pôsobnosťou obce.

Oprávnenie obce vydávať VZN je upravené v Ústave Slovenskej republiky podľa:

  • Čl. 68 Ústavy SR môže obec vydávať VZN, a to vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo zákona,
  • Čl. 71 ods. 2 Ústavy SR pri výkone štátnej správy môže obec vydávať VZN v rámci svojej územnej pôsobnosti na základe splnomocnenia v zákone a v jeho medziach.

Oprávnenie obce vydávať VZN je upravené aj v ust. § 6 ods. 1 a 2 zákona o obecnom zriadení. Obec vo veciach územnej samosprávy vydáva VZN, ktoré nesmú byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom (§ 6 ods. 1).

Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať VZN len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. VZN nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy (§ 6 ods. 2).

Legislatívny postup obce pri vydávaní VZN

Obec pri vydávaní VZN postupuje podľa § 6 ods. 3 až 10 zákona o obecnom zriadení. Obec vydáva VZN, ktoré schvaľuje obecné zastupiteľstvo (OZ) ako oprávnený orgán.

Vypracovanie návrhu VZN

Návrh VZN vypracuje obvykle obec, ale spracovať ho môže aj poslanec OZ (v tom prípade pôjde o poslanecký návrh VZN). Návrh VZN (aj ten poslanecký) musí byť spracovaný v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.

Zverejnenie návrhu VZN

Návrh VZN, o ktorom má OZ rokovať, obec zverejní jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním. Návrh VZN sa zverejní v tej istej lehote aj na internetovej stránke obce, alebo iným spôsobom v obci obvyklým.

Pripomienkové konanie

Dňom vyvesenia návrhu VZN začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu VZN v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový te

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály