Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Komentár k správnym deliktom podľa § 106 stavebného zákona (2. časť)

Dátum: Rubrika: Správne právo

V letnom dvojčísle časopisu ste mohli nájsť prvú časť ďalšieho seriálu od pani JUDr. Spišiakovej. V súčasnom septembrovom čísle prinášame druhú časť seriálu a prinášame odborne spracovaný komentár k § 106 ods. 1 písm. d) a e) a takisto § 106 ods. 2 písm. a) - g) zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").

Komentár k správnym deliktom podľa § 106 stavebného zákona (2. časť)
JUDr.
Helena
Spišiaková
K § 106 ods. 1 písm. d) stavebného zákona
I----------------------------------------------------------------------------------------I
I (1) Stavebný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu do 400 000 Sk (13 277 €) právnickej     I
I     osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá                         I
I    d) neudržiava stavbu napriek opätovnej výzve orgánu štátneho stavebného dohľadu     I
I       alebo rozhodnutiu stavebného úradu,                                              I
I----------------------------------------------------------------------------------------I
Komentár:
Táto skutková podstata nadväzuje na
§ 86
stavebného zákona, ktorý upravuje
údržbu stavby
. Povinnosti vlastníka stavby starať sa o stavbu a zabezpečovať jej riadnu údržbu sú uložené stavebným zákonom. Podľa
§ 86 ods. 1
stavebného zákona je vlastník stavby v súlade s dokumentáciou overenou stavebným úradom a s rozhodnutím stavebného úradu (stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie)
povinný udržiavať stavbu v dobrom stave
tak:
-
aby nevznikalo nebezpečenstvo požiarnych a hygienických závad,
-
aby nedochádzalo k jej znehodnoteniu alebo ohrozeniu jej vzhľadu a
-
aby sa čo najviac predĺžila jej užívateľnosť.
Ak vlastník stavbu riadne neudržiava, môže mu
stavebný úrad
vo verejnom záujme nariadiť, aby sa v určenej lehote a za určených podmienok postaral o nápravu. Užívatelia bytov a nebytových priestorov sú povinní umožniť vykonanie nariadenej údržby stavby.
Podmienkou na postih vlastníka stavby podľa tejto skutkovej podstaty je teda:
-
opakovaná výzva
(t.j. minimálne 2-krát)
orgánu Štátneho stavebného dohľadu
(ďalej len "ŠSD") [k výzve pozri § 102 ods. 1 stavebného zákona a komentár k § 106 ods. 1 písm. c) uverejnený v časopise Právo pre ROPO a obce č. 7-8/2019] alebo
-
rozhodnutie stavebného úradu
o nariadení udržiavacích prác.
Na rozdiel od výzvy môže stavebný úrad vydať rozhodnutie o nariadení udržiavacích prác len v prípade
verejného záujmu
, t.j. ak by mohlo dôjsť k ohrozeniu života a zdravia ľudí, najmä z dôvodov požiarnej bezpečnosti, možných hygienických závad a pod.
Podľa
§ 96a
stavebného zákona je rozhodnutie o nariadení udržiavacích prác záväzné aj pre
právnych nástupcov
vlastníka stavby, keďže jeho vykonanie je vo verejnom záujme.
K § 106 ods. 1 písm. e) stavebného zákona
I----------------------------------------------------------------------------------------I
I (1) Stavebný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu do 400 000 Sk (13 277 €) právnickej     I
I     osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá                         I
I    e) ako stavebník nebytovej budovy nepredloží energetický certifikát kolaudovanej    I
I       stavby v lehote určenej v kolaudačnom rozhodnutí (§ 82 ods. 3)                   I
I----------------------------------------------------------------------------------------I
Komentár:
Táto skutková podstata bola do stavebného zákona doplnená zákonom č. 300/2012 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, a to s účinnosťou
od 1.1.2013
.
Skutková podstata nadväzuje na nové ustanovenie
§ 82 ods. 3 stavebného zákona
(doplnené tiež uvedeným zákonom), podľa ktorého:
"Ak ide o nebytovú budovu, stavebný úrad v podmienkach podľa odseku 2 určí lehotu, do ktorej je stavebník povinný predložiť energetický certifikát kolaudovanej budovy; táto lehota nesmie byť dlhšia ako šesť mesiacov."
Nový odsek 3 rieši podmienky kolaudačného konania k nebytovým budovám. Pri mnohých nebytových budovách vzhľadom na rôznorodosť stavebných konštrukcií a technického systému je nemožné vypracovať energetický certifikát už ku dňu začatia kolaudačného konania. Väčšinou vyžadujú skúšobnú prevádzku, v ktorej sa zistia údaje potrebné na vypracovanie energetického certifikátu. V čase kolaudačného konania je k dispozícii len projektové energetické hodnotenie, čo by bolo na kolaudáciu nedostatočné. Preto sa na takéto budovy použije možnosť v § 82 stavebného zákona, podľa ktorej
stavebný úrad môže určiť v kolaudačnom rozhodnutí
podmienky, ktoré treba naplniť dodatočne, po kolaudácii stavby. Medzi ne patrí
aj obstaranie energetického certifikátu
pod hrozbou sankcie. Sankcia sa uloží stavebníkovi nebytovej budovy (právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie) za nesplnenie povinnosti predložiť dodatočne energetický certifikát.
K § 106 ods. 2 písm. a) stavebného zákona
I----------------------------------------------------------------------------------------I
I (2) Stavebný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu do 2 miliónov Sk (66 387 €) právnickej  I
I     osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá                         I
I    a) použila na zhotovenie stavby stavebný výrobok, ktorý nie je vhodný (§ 43f),      I
I----------------------------------------------------------------------------------------I
Komentár:
Táto skutková podstata priamo odkazuje na
§ 43f
stavebného zákona, ktorý upravuje
stavebné výrobky
nasledovne:
I----------------------------------------------------------------------------------------I
I                            Ustanovenie § 43f stavebného zákona                         I
I                                                                                        I
I "Na uskutočnenie stavby možno navrhnúť a použiť iba stavebný výrobok, ktorý je podľa   I
I osobitných predpisov 1k) vhodný na použitie v stavbe na zamýšľaný účel (ďalej len      I
I "vhodný stavebný výrobok")."                                                           I
I _____________________________                                                       
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.