Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)

Dátum: Rubrika: Právo pre verejnú správu Zo seriálu: Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce

V predchádzajúcej časti príspevku som sa venoval inštitútu inkompatibility (nezlučiteľnosti) výkonu funkcie hlavného kontrolóra obce s inými funkciami a činnosťami. Pokračovanie článku je venované druhému odlišnému inštitútu, a to obmedzeniam pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce. Rozdelenie je takto názorné z dôvodu, že oba inštitúty sa v aplikačnej praxi častokrát nesprávne zamieňajú.

Obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce

Od inštitútu inkompatibility funkcie hlavného kontrolóra obce treba odlíšiť inštitút obmedzení pri výkone funkcie hlavného kontrolóra, ktorý podlieha odlišnému právnemu režimu.

Pri výkone funkcie podlieha hlavný kontrolór obce tiež niektorým zákonným obmedzeniam. V zmysle § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór obce nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť.

K výkonu viacerých činností teda potrebuje hlavný kontrolór predchádzajúci súhlas obecného zastupiteľstva, ide o:

  1. Podnikanie – legálna definícia podnikania je upravená v § 2 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“). Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Podnikateľom podľa tohto zákona je osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov a fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
  2. Iná zárobková činnosť – napr. pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah podľa zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p., ale aj uzatvorenie niektorých osobitných zmlúv podľa zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov ďalej len „Občiansky zákonník“) a Obchodného zákonníka.
  3. Členstvo v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť, pričom ktoré to sú v konkrétnom prípade upravuje Obchodný zákonník, resp. špeciálne právne predpisy – napr. riadiacim orgánom v spoločnosti s ručením obmedzeným je konateľ, kontrolným orgánom v akciovej spoločnosti je dozorná rada. Okrem právneho režimu, pod ktorý spadá príslušná právnická osoba, však v každom osobitnom prípade treba skúmať aj jej predmet činnosti. Podľa § 56 Obchodného zákonníka totiž spoločnosť s ručením obmedzeným a akciová spoločnosť môžu byť založené aj za iným účelom ako na podnikanie. Môže teda nastať aj taká právna situácia, že hlavný kontrolór obce bude napr. konateľom spoločnosti s ručením obmedzeným a nebude potrebovať súhlas obecného zastupiteľstva, pretože uvedená spoločnosť s ručením obmedzeným nebola založená za účelom podnikania.

V taxatívne vymedzených prípadoch, naopak, súhlas obecného zastupiteľstva netreba. Medzi výnimky patrí podnikanie, resp. iná zárobková činnosť, ktorá má povahu vedeckej činnosti, pedagogickej činnosti, lektorskej činnosti, prekladateľskej činnosti, publicistickej činnosti, literárnej alebo umeleckej činnosti.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály