Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zriaďovanie nízkoemisných zón v obciach

Dátum:

Zriaďovanie nízkoemisných zón v obciach
Doc. JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Ministerstvo hospodárstva SR.
Súčasná slovenská legislatíva neobsahuje ustanovenia, ktoré by upravovali tzv. nízkoemisné zóny, ich zriaďovanie a pravidlá, ktoré by v nich platili a ktorými by sa riadili. Dá sa však predpokladať, že v krátkom čase bude aj slovenská legislatíva na úseku ochrany ovzdušia doplnená o výslovnú úpravu zriaďovania nízkoemisných zón v obciach.
Nízkoemisné zóny
Vyhlasovanie nízkoemisných zón na Slovensku, v slovenských obciach, treba upraviť podľa požiadaviek európskej legislatívy a jej pravidiel. Pravidlá pre nízkoemisné zóny by mali byť nastavené podľa vzoru západoeurópskych krajín, osobitne podľa vzoru Nemecka, kde platia prísne ekologické požiadavky.
Základná myšlienka a podstata nízkoemisných zón a ich zriaďovania je zníženie počtu automobilov v centrách miest a obcí. Dôjde tým k vytvoreniu priaznivejšieho životného prostredia pre obyvateľov a návštevníkov miest a obcí. Podstata zriadenia nízkoemisnej zóny je v tom, že vozidlá budú mať tzv. emisnú plaketu, ktorá ich bude oprávňovať na vjazd len do takej časti mesta alebo obce, ktorá bude označená značkou príslušnej emisnej zóny zodpovedajúcej prípustnej miere zaťaženia emisiami z motorových vozidiel. Pokiaľ motorové vozidlo nebude spĺňať emisné limity na vjazd do príslušnej emisnej zóny, resp. nebude mať príslušnú/zodpovedajúcu emisnú plaketu, do takejto emisnej zóny by nemalo vojsť. Tým emisné zóny vytvárajú ochranný priestor pre motorové vozidlá, ktoré nemajú vyhovujúce emisné parametre.
Na ochranu nízkoemisných zón a v záujme dodržiavania pravidiel ich používania, najmä pravidiel o možnom vjazde alebo z opaku jeho zákazu, sa stanovujú aj sankcie vo forme pokuty, ktoré Slovenská republika bude musieť takisto zaviesť. Zavedenie sankčného postihu vo forme pokuty má preventívny, ale aj represívny účinok, pretože na jednej strane predstavuje výstrahu, aby boli pravidlá vjazdu do nízkoemisných zón dodržiavané, a v prípade ich porušenia predstavuje pre porušiteľa postih.
Nízkoemisné zóny sa v posledných rokoch zavádzajú vo viacerých európskych mestách, kde doprava spôsobuje problémy s kvalitou ovzdušia. Podmienkou na vstup vozidiel do tejto časti územia obce je ich nízka emisná trieda motorového vozidla. Systém nízkoemisných zón je zavedený najmä v Nemecku, kde je problém so znečistením ovzdušia dopravou v mestách výrazný. Systém sa pomaly presadzuje aj v Českej republike.
Na Slovensku bol projekt nízkoemisných zón skôr predmetom diskusií a úvah, ale až teraz sa pristupuje k takým zmenám v príslušnej legislatíve, ktoré by zriaďovanie nízkoemisných zón reálne umožnili. Dá sa predpokladať, že ako prvé by sa mali takéto zóny zriaďovať vo veľkých mestách, kde je hustá a znečisťujúca doprava, ďalej v kúpeľných mestách, v chránených častiach prírody a krajiny a všade tam, kde je zvýšený limit škodlivín v ovzduší a kde je potrebné k takému
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.