Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V seriáli príspevkov o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly v prostredí územnej samosprávy sa v poslednej časti zameriavam na výdavkové finančné operácie s bezhotovostným charakterom. Tieto finančné operácie nepochybne tvoria najvyšší objem z množstva finančných operácií v prostredí obcí, rozpočtových či príspevkových organizácií. Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly tohto typu finančných operácií je obligatórnym ustanovením zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“). V zmysle ust. § 6 ods. 1 tohto zákona orgán verejnej správy vykonáva predbežnú finančnú kontrolu v pripravovanej fáze finančnej operácie (pri jej výdavku).

Docieliť pripravenosť a predbežnosť finančných operácií výdavkových bezhotovostných operácií nie je problémom, keďže samotný zámer použitia verejných finančných prostriedkov je na vôli orgánu územnej samosprávy.

V porovnaní s príjmovými finančnými operáciami, ktorých pripravenosť a predbežnosť je často diskutabilná a aj ťažšie zachytenia schopná, sa výdavkové finančné operácie javia ako bezproblémové.

Predbežná finančná kontrola týchto finančných operácií sa ale z dôvodu ich početnosti stáva náročnou a jej vykonanie pri každom výdavku je pre orgán územnej samosprávy zaťažujúce.

Z dôvodu ozrejmenia spôsobu vykonania predbežnej finančnej kontroly v zmysle ust. § 9 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, sa v ďalšej časti zameriavam na jej spracovanie aj pomocou vybraných príkladoch z praxe.

Orgán verejnej správy teda po zámere uskutočniť výdavkovú finančnú operáciu alebo po zmluvne či zákonne stanovenom termíne úhrady realizuje predbežnú finančnú kontrolu.

Overuje si ňou najmä jej súlad s:

  • platným rozpočtom výdavkov na príslušný rozpočtový rok,
  • uzatvorenou zmluvou (ak tento výdavkov s ňou súvisí),
  • osobitným predpisom (interným aktom alebo normatívnym právnym aktom),
  • rozhodnutím vydaným na základe osobitného predpisu alebo interným aktom o hospodárení s verejnými prostriedkami.

Tento interný akt o hospodárení v prostredí územnej samosprávy najčastejšie predstavujú Zásady hospodárenia s majetkom obcí.

V prostredí územnej samosprávy sa najčastejšie vyskytujú tieto vybrané výdavkové bezhotovostné finančné operácie, ktoré sú následne rozpracované pre účely vykonania predbežnej finančnej kontroly v tabuľke:

  • platby nájomného na základe zmlúv o prenájme nehnuteľnosti či nájme veci,
  • výplaty miezd na osobné bankové účty zamestnancov,
  • nákup kancelárskych potrieb,
  • platby za telekomunikačné služby,
  • platby za právne poradenstvo,
  • výdavky na reprezentáciu,
  • výdavky spojené s predplatným periodík,
  • výdavky na pracovnú zdravotnú službu,
  • výdavky spojené s platbou v zmysle zákona (napríklad v rámci bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, audit účtovnej závierky),
  • sankcie, penále a pokuty platené bezhotovostne,
  • bankové úroky,
  • splátky návratných zdrojov financovania,
  • platby za energie, výdavky na obstaranie pohonných látok do služobného automobilu,
  • poplatok za vedenie bankového účtu,
  • poplatok za zverejnenie pracovnej ponuky, výberového konania,
  • poplatk
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály