Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Všeobecne záväzné nariadenia obce a ich vybrané aspekty

Dátum:

Všeobecne záväzné nariadenia obce a ich vybrané aspekty
Vydávanie všeobecne záväzných nariadení predstavuje významný prostriedok regulácie spoločenských vzťahov v podmienkach obce. Ide o normatívny právny akt, ktorým sa zakladajú, menia alebo rušia subjektívne práva a povinnosti dotknutých subjektov a ktorý obce využívajú na dosahovanie zamýšľaných cieľov pri výkone svojej činnosti. Tak ako v iných oblastiach práva, aj v problematike prijímania všeobecne záväzných nariadení je možné identifikovať viaceré sporné situácie, ktoré môžu v podmienkach ich vydávania nastať. V tomto príspevku pozornosť venujem vybraným aspektom procesu schvaľovania všeobecne záväzných nariadení a ich jednotlivým osobitostiam.
Právny základ vydávania všeobecne záväzných nariadení (VZN) jednotkami územnej samosprávy sa nachádza v Čl. 68 a Čl. 71 Ústavy Slovenskej republiky. V zmysle Čl. 68 Ústavy SR, môžu obce, mestá a vyššie územné celky vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu vydávať všeobecne záväzné nariadenia.
Ústavný Súd Slovenskej republiky v tejto súvislosti v jednom zo svojich nálezov konštatoval, že normotvornú právomoc podľa Čl. 68 obce síce môžu uplatňovať bez zákonného splnomocnenia, nemôžu ju však uplatňovať v neobmedzenej miere na úpravu všetkých spoločenských vzťahov existujúcich v ich územnom obvode. Táto právomoc obcí sa môže uplatniť len v tej časti správy ich vnútorných vecí, ktorou realizujú územnú samosprávu podľa Čl. 65 Ústavy SR (Nález II. ÚS 19/97).
Podľa Čl. 71 Ústavy SR môžu jednotky územnej samosprávy vydávať nariadenia aj v rámci preneseného výkonu štátnej správy, vyžaduje sa však kumulatívne splnenie troch podmienok:
- prvou je ohraničenie vydávania nariadení územnou pôsobnosťou obce,
- druhou je osobitné zákonné zmocnenie na takúto normotvornú činnosť a
- treťou podmienkou je vykonávanie tejto činnosti v medziach týchto zákonných ustanovení.
Vo vzťahu k normotvornej činnosti obcí podľa Čl. 68 a Čl. 71 Ústavy SR je potrebné uviesť, že ju môžu uplatňovať len tak, aby nimi vydané všeobecne záväzné nariadenia boli v súlade s takými ustanoveniami Ústavy SR, ktoré s predmetom nariadenia súvisia (Nález Ústavného súdu SR sp. zn. II. ÚS 8/97).
Špecifikáciu právomoci jednotiek územnej samosprávy na vydávanie všeobecne záväzných nariadení ďalej ponúka zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Vo vzťahu k nariadeniam vydaným vo veciach územnej samosprávy zákon ustanovuje, že tieto nesmú byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národný rada Slovenskej republiky a ktoré boli vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom. Pri nariadeniach vydávaných v rámci preneseného výkonu štátnej správy je okruh právnych noriem, s ktorými musí byť zabezpečená súladnosť, širší a okrem vyššie uvedených normatívnych právnych aktov zahŕňa aj nariadenia vlády, všeobecne záväzné predpisy ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy. Odlišnosť vo výpočte právnych aktov, s ktorými musí byť zabezpečená súladnosť dvoch druhov nariadení obcí spočíva v potrebe zabezpečenia takého výkonu miestnej samosprávy, do ktorej by nebolo možné zasahovať podzákonnými právnymi aktmi vydávanými Vládou Slovenskej republiky, prípadne ďalšími orgánmi výkonnej moci.
Samotný proces vydávania VZN sa vyznačuje viacerými osobitosťami, ktorými sa ich prijímanie odlišuje od ostatných rozhodovacích procesov obecných zastupiteľstiev, resp. zastupiteľstiev vyšších územných celkov.
Týmito osobitosťami sú podmienky vzťahujúce sa na obdobie pred prerokovaním návrhu VZN, na samotné prerokovanie a schvaľovanie VZN a podmienky viažuce sa na obdobie po schválení VZN. Niektoré z týchto osobitostí schvaľovania a vydávania VZN uvádzam v ďalšom texte pomocou riešenia praktických problémov, ktoré môžu v podmienkach konkrétnej situácie v obciach nastať.
Príklad č. 1:
Obecné zastupiteľstvo rokovalo o návrhu VZN, ktorý bol v zákonom stanovenej lehote zverejnený na úradnej tabuli a ku ktorému mohli fyzické a právnické osoby počas stanovenej lehoty predkladať pripomienky. Počas rokovania zastupiteľstva poslanci navrhli zmeniť jedno z ustanovení navrhovaného VZN a až následne hlasovať o schválení nariadenia ako celku. Za zmenu návrhu VZN hlasovala jednoduchá väčšina prítomných poslancov. Starosta následne konštatoval, že navrhovaná zmena návrhu VZN schválená nebola, nakoľko zákon vyžaduje pri schvaľovaní VZN trojpätinovú väčšinu všetkých poslancov. Je možné návrh VZN, ktorý bol predtým zverejnený, meniť počas rokovania zastupiteľstva na ktorom sa má hlasovať o tomto návrhu? Bol postup starostu v tomto prípade správny?
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.