Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Tvorba a vydávanie všeobecne záväzných nariadení a vnútorných predpisov obcí

Dátum:

Tvorba a vydávanie všeobecne záväzných nariadení a vnútorných predpisov obcí
Cieľom tohto príspevku je predstaviteľom obcí a miest poskytnúť relevantné informácie súvisiace s normotvorbou obcí, t.j. sprostredkovať teoretické poznatky a praktické odporúčania pri vydávaní dvoch druhov normatívnych právnych aktov slovenských obcí, a to:
1. všeobecne záväzných nariadení obce a
2. vnútorných predpisov obce.
Účelom článku teda nemá byť dôsledná analýza niektorého z úsekov obecnej správy regulovaného jednotlivými všeobecne záväznými nariadeniami obce – napr. problematika miestnych daní a poplatkov alebo sociálne zabezpečenie, či úprava životného prostredia obce.
Jeho účelom je sprostredkovať čitateľom informácie o:
1. povahe normatívnych aktov obce,
2. členení normatívnych aktov obce,
3. procese tvorby normatívnych aktov obce,
4. publicite normatívnych aktov obce.
Pojem všeobecne záväzných nariadení obce
Inštitút všeobecne záväzných nariadení („VZN“) obce je konkretizovaný, vychádzajúc z Čl. 68 a Čl. 71 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb., v § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
Samotný zákon o obecnom zriadení nedefinuje, čo je to všeobecne záväzné nariadenie, ale upravuje:
- V § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení:
„Obec môže vo veciach
územnej samosprávy
vydávať všeobecne záväzné nariadenia; všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.“
- V § 6 ods. 2 zákona o obecnom zriadení:
„Vo veciach, v ktorých obec plní
úlohy štátnej správy
, môže vydávať všeobecne záväzné nariadenia len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Také všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.“
Normotvornou
činnosťou obce sa rozumie činnosť obce spočívajúca v tvorbe právnych noriem, v ich zdokonaľovaní, zmene a rušení. Vychádzajúc z uvedeného teória správneho práva všeobecne záväzné nariadenie definuje ako normatívny právny akt vydaný obecným zastupiteľstvom, ktorého obsah je záväzný pre všetky fyzické osoby a právnické osoby trvalo alebo prechodne sa zdržiavajúce na tom-ktorom území obce.
Z tejto definície je možné abstrahovať tieto znaky všeobecne záväzných nariadení:
1. Všeobecne záväzné nariadenia sú vždy normatívnymi právnymi aktmi
, tzn. vyznačujú sa
normatívnosťou
, t.j. vzťahujú sa na neurčitý počet prípadov rovnakého druhu. Normatívnym právnym aktom nikdy nemožno riešiť konkrétny prípad, rieši sa ním celá skupina prípadov, je určený na opakované používanie, má všeobecnú povahu. Opakom normatívnosti je
individuálnosť
, teda opakom normatívnych právnych aktov sú individuálne právne akty, ktoré sa vzťahujú na konkrétne individuálne prípady – v prípade obcí ide o výsledky individuálnej rozhodovacej činnosti najmä v podobe rozhodnutí starostu obce.
2. Všeobecne záväzné nariadenia sú výsledkom činnosti obecného zastupiteľstva
– vydávanie VZN je vyhradenou právomocou obecného zastupiteľstva podľa § 11 ods. 4 písm. g) zákona o obecnom zriadení. Túto právomoc nie je možné delegovať na žiaden iný orgán obce.
3. Obsah všeobecne záväzných nariadení je záväzný – tzn. všeobecne záväzné nariadenie obsahuje právne normy,
ktorými sa zakladajú, menia alebo rušia subjektívne práva a povinnosti fyzických a právnických osôb. Dodržiavanie právnych noriem ako pravidiel správania sa je vynútiteľné štátnou mocou.
4. Pôsobnosť všeobecne záväzných nariadení
– všeobecne záväzné nariadenie sa vzťahuje na celé územie obce a na všetky osoby bez ohľadu na to, či sa v obci zdržiavajú, bývajú, majú sídlo alebo tadiaľ len prechádzajú. Územie obce tvorí katastrálne územie obce alebo súbor katastrálnych zemí. Platná právna úprava však v určitých špecifických situáciách umožňuje schvaľovať aj všeobecne záväzné nariadenia s účinnosťou pre viac obcí – napr. vytvorenie spoločného školského obvodu v rámci územia dvoch alebo viacerých obcí, zriadenie spoločnej obecnej polície pre viaceré obce.
Členenie všeobecne záväzných nariadení obce
V súlade s ust. § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o obecnom zriadení sa rozlišujú dva druhy všeobecne záväzných nariadení:
1. Tzv. prvotné všeobecne záväzné nariadenia (originárne)
– na ich vydanie
nepotrebuje obec výslovné zákonné splnomocnenie
, keďže splnomocnenie na ich vydanie je obsiahnuté už priamo v Čl. 68 Ústavy Slovenskej republiky. Obec ich prijíma
v rámci samosprávnej pôsobnosti
, kde obec zabezpečuje výkon vlastných záležitostí, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť. Prvotnými všeobecne záväznými nariadeniami môže obec upraviť aj tie spoločenské a „obecné“ vzťahy, ktoré doposiaľ nie sú upravené zákonmi, pričom tieto všeobecne záväzné nariadenia musia byť
v súlade len s Ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami.
Tieto všeobecne záväzné nariadenia sú preskúmateľné iba z hľadiska ústavnosti a zákonnosti. Do ich obsahu nemôže zasahovať ani vláda ani ministerstvá.
2. Podľa nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. II. ÚS 19/97 však obec nemôže uplatňovať túto nariaďovaciu právomoc v neobmedzenej miere na úpravu všetkých spoločenských vzťahov v územnom ob
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.