Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Spracovanie odborných stanovísk hlavným kontrolórom obce

Dátum:

Spracovanie odborných stanovísk hlavným kontrolórom obce
Hlavný kontrolór okrem vykonávania kontrolnej činnosti v rozsahu ustanovenia §18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) plní aj ďalšie úlohy, ktoré sú vymedzené v § 18f cit. zákona. Ide hlavne o povinnosť hlavného kontrolóra vypracovať odborné stanoviská k návrhu rozpočtu obce a k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve.
Vo všeobecnosti k povinnosti hlavného kontrolóra vypracovať odborné stanoviská k návrhu rozpočtu obce a k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve považujem za dôležité uviesť niektoré podstatné skutočnosti:
- návrh rozpočtu obce ako aj návrh záverečného účtu obce musí byť zostavený v súlade s platnou legislatívou, ktorá sa vzťahuje na predmetnú oblasť, najmä v súlade so zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a zákonom č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“);
- rozpočet obce ako aj záverečný účet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo, táto kompetencia je výsostnou kompetenciou tohto orgánu obce;
- pred schválením musí byť rozpočet obce ako aj záverečný účet obce zverejnený najmenej 15 dní spôsobom v obci obvyklým podľa príslušných ustanovení zákona o obecnom zriadení a zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Povinnosťou hlavného kontrolóra je splnenie týchto skutočností preveriť a výsledok uviesť do svojho odborného stanoviska.
Ako hlavná kontrolórka zastávam názor, že odborné stanovisko k návrhu rozpočtu a k návrhu záverečného účtu má obsahovať nielen konštatovanie, že tieto návrhy boli spracované v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, že boli zverejnené a pod., ale aj vyjadrenie odborného názoru hlavného kontrolóra na zostavenie rozpočtu obce, na jeho ekonomické východiská, navrhované záväzné ukazovatele, na hospodárenie obce, na dosiahnutý výsledok hospodárenia a pod.
V tomto príspevku si podrobne rozoberieme plnenie týchto povinností zo strany hlavného kontrolóra.
ODBORNÉ STANOVISKO HLAVNÉHO KONTROLÓRA K NÁVRHU ROZPOČTU
Pri zostavení odborného stanoviska k návrhu rozpočtu obce hlavný kontrolór vychádza zo všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich proces zostavenia rozpočtu (základné predpisy boli uvedené v úvode tohto príspevku). Je dôležité zo strany hlavného kontrolóra predovšetkým preveriť dodržanie zákonom stanovených náležitostí pri zostavovaní rozpočtu obce. Prioritné, zákonom stanovené náležitosti a zásady, ktoré platia pri zostavovaní rozpočtu obce, si rozoberieme v ďalšej časti.
Postavenie a obsah rozpočtu obce
Rozpočet obce na príslušný kalendárny rok:
- je základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce, vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce,
- je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy, spolu so štátnym rozpočtom a rozpočtami iných subjektov verejnej správy,
- je súčasťou viacročného rozpočtu obce, ktorý je strednodobým ekonomickým nástrojom finančnej politiky obce a v rámci jeho pôsobnosti sú v ňom vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov vrátane programov obce najmenej na tri rozpočtové roky; viacročný rozpočet sa zostavuje v rovnakom členení, v akom sa zostavuje rozpočet obce, záväzné po schválení sú len príjmy a výdavky rozpočtu na príslušný rozpočtový rok, rozpočty príjmov a výdavkov na nasledujúce dva roky nie sú záväzné.
Finančné vzťahy rozpočtu obce
Rozpočet obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy:
a) štátu k rozpočtom obcí, ktorými sú
- podiely na daniach v správe štátu,
- dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy,
- ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok,
b) obce k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv,
c) obce k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ktorými sú
- rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií,
- príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou.
d) obce k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
e) obce k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy k rozpočtu vyššieho územného celku (VÚC), do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
Hlavný kontrolór musí preveriť, či rozpočet obce je zostavený ako viacročný rozpočet a či rozpočet obce obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k uvedeným subjektom.
Programový rozpočet
Rozpočet obce musí obsahovať aj zámery a ciele, ktoré obec bude realizovať z výdavkov rozpočtu obce, ide o tzv. programy obce. Programové rozpočtovanie sa na obciach uplatňuje od roku 2009; rozpočet obec zostavuje a schvaľuje v programovej štruktúre, výdavky rozpočtu majú byť rozdelené do programov, každý program rozpočtu má mať zadefinované konkrétne zámery, ciele a ukazovatele, ktoré chce obec v programovom období dosiahnuť.
Hlavný kontrolór musí preveriť, či rozpočet obce je zostavený ako programový rozpočet, či výdavky rozpočtu obce sú rozdelené do jednotlivých programov a či sú v rámci týchto programov zadefinované konkrétne zámery, ciele a ukazovatele, ktoré chce obec v programovom období dosiahnuť.
Zostavovanie a členenie rozpočtu obce
Rozpočet obce sa vnútorne člení na:
a) bežné príjmy a bežné výdavky
– bežný rozpočet,
b) kapitálové príjmy a kapitálové výdavky –
kapitálový rozpočet,
c)
finančné operácie.
Bežný rozpočet
Bežné príjmy rozpočtu obce
tvoria:
* Vlastné príjmy
a) daňové
- výnosy miestnych daní a miestneho poplatku podľa zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.,
b) nedaňové
- príjmy z podnikania a vlastníctva majetku obce (dividendy, odvod zo zisku, príjmy z prenájmu majetku),
- príjmy z činnosti obce a jej rozpočtových organizácií, t.j. administratívne poplatky, poplatky a platby za tovary a služby.
- pokuty, penále a iné sankcie za porušenie finančnej disciplíny uložené obcou,
- výnosy z finančných prostriedkov obce
* Cudzie, získané príjmy
- dary a výnosy z dobrovoľných zbierok v prospech obce,
- bežné granty a transfery, t.j. dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a dotácie zo štátnych fon
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.