Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Právny postup obce pri výkone správy daní a poplatkov

Dátum:

Právny postup obce pri výkone správy daní a poplatkov
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Miestna samospráva, reprezentovaná jednotlivými obcami a mestami, má právne postavenie správcu dane, pričom z tohto právneho postavenia jej vyplývajú určité oprávnenia a právne povinnosti v daňovom konaní. Uvedené oprávnenia a právne povinnosti uplatňuje obec v rámci jednotlivých štádií daňového konania, ktoré platná právna úprava presne špecifikuje. Každá obec pritom v daňovom konaní môže vykonávať len to, čo jej právny poriadok umožňuje.
Začatie daňového konania pred obcou - správcom dane
Podľa zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") možno začať daňové konanie buď na základe podnetu, návrhu daňového subjektu, ktorý je na takéto podanie oprávnený alebo na základe úradnej moci, z vlastného podnetu správcu dane, pokiaľ to daňový poriadok pripúšťa.
Príklad č. 1
Podľa zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") a § 15 ods. 1 daňového poriadku mal daňový subjekt právnu povinnosť podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností, keďže mu vznikla daňová povinnosť v dôsledku nadobudnutia vlastníckeho práva k nehnuteľnosti, pričom uvedené daňové priznanie malo byť podané na vecne a miestne príslušnej obci, ktorá vykonáva úlohy správcu dane v danom prípade. Keďže daňový subjekt si nesplnil svoju právnu povinnosť podať daňové priznanie, starosta obce začal u daného daňového subjektu daňovú kontrolu. Konal starosta obce v súlade s platným právom?
Riešenie
Podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku pokiaľ nebolo podané daňové priznanie podľa osobitných predpisov, ktorým je v tomto prípade zákon o miestnych daniach, tak správca dane je povinný vyzvať daňový subjekt na jeho podanie a zároveň ho upozorní na následky nepodania daňového priznania, ktorým môže byť napríklad aj uloženie pokuty za nepodanie daňového priznania. Pritom daňový poriadok neustanovuje formu takejto výzvy, pre právnu istotu je však potrebné, aby takáto výzva bola písomná. Následne v § 15 ods. 3 daňový poriadok ustanovuje, že pokiaľ daňový subjekt nepodal daňové priznanie, a to ani na výzvu správcu dane, správca dane určí daň podľa pomôcok. Pokiaľ daňový subjekt po doručení oznámenia o začatí určovania dane podľa pomôcok podá daňové priznanie, správca dane ho môže použiť ako pomôcku.
V rámci konania o určení dane podľa pomôcok možno využiť rôzne dôkazné podklady na určenie výšky základu dane a samotnej daňovej povinnosti, predovšetkým listiny, daňové priznania, výpisy z verejných zoznamov, daňové spisy iných daňových subjektov, znalecké posudky, výpovede objasňujúce skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane, správy a vyjadrenia iných správcov dane, štátnych orgánov a obcí, záujmových združení, výpisy z účtov vedených u poskytovateľov platobných služieb a vlastné poznatky správcu dane zo zdaňovania dotknutého daňového subjektu alebo podobných daňových subjektov, pričom uvedený výpočet je len demonštratívny a nepredstavuje taxatívny výpočet.
Súbeh daňovej kontroly a určovania dane podľa pomôcok je vylúčený, navyše v § 15 ods. 3 daňový poriadok výslovne ukladá začatie konania o určení dane podľa pomôcok.
Starosta obce konal nesprávne a v rozpore s platným právom.
Príklad č. 2
Podľa § 57 ods. 1 daňového poriadku si daňový subjekt podal na obec, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, žiadosť o povolenie odkladu úhrady daňovej platby predmetnej dane z nehnuteľností, čo odôvodnil aktuálnou finančnou insolventnosťou. Starosta obce v mene správcu dane poslal tomuto daňovému subjektu list, v ktorom mu oznámil, že jeho žiadosti nemôže vyhovieť, keďže je nedostatočná podľa jeho názoru a samotný § 57 ods. 1 daňového poriadku neustanovuje obsahové náležitosti žiadosti o povolenie odkladu úhrady daňovej platby. Konal starosta obce v súlade s platným právom?
Riešenie
V § 57 ods. 1 daňového poriadku sa síce nenachádza taxatívny a ani demonštratívny výpočet jednotlivých obsahových náležitostí žiadosti o povolenie odkladu platby dane, platí však, že na prípad tejto žiadosti sa vzťahuje všeobecné ustanovenie daňového poriadku pre obsahové náležitosti podania v daňovom konaní, podľa ktorého by takéto podanie malo obsahovať: kto takéto podanie podáva, v akej veci, čo sa navrhuje, a ak to z povahy podania vyplýva, tak aj dôvody takéhoto podania.
Keďže daňový subjekt vo svojej žiadosti o odklad platenia dane z nehnuteľnosti jednotlivé obsahové náležitosti uviedol, tak starosta obce mal v tomto prípade začať konanie o povolenie odkladu úhrady daňovej platby a pred samotným rozhodnutím v danej veci si vyžiadať od daňového subjektu zriadenie záložného práva v prospech správcu dane, obce, na niektorú zo svojich majetkových hodnôt.
Navyše, v konaní o povolení odkladu úhrady dane sa vo všeobecnosti vyžaduje vydanie rozhodnutia, ktoré musí obsahovať náležitosti podľa § 57 v spojení s § 63 daňového poriadku, inak nemá právnu relevanciu. Platí teda, že starosta obce nemohol vyriešiť uvedenú záležitosť len vyhotovením oznámenia o tom, že takejto žiadosti nevyhovie, ale mal v predmetnej záležitosti vydať rozhodnutie v daňovom konaní. Uvedené platí aj napriek tomu, že voči rozhodnutiu o povolení alebo nepovolení odkladu platby dane nemožno podľa § 57 ods. 5 daňového poriadku podať odvolanie a na povolenie odkladu daňovej platby nemá daňový subjekt právny nárok.
Starosta obce nekonal v súlade s daňovým poriadkom a musí v predmetnej záležitosti vykonať nápravu.
Príklad č. 3
V súvislosti s daňou z nehnuteľností si daňový subjekt nesplnil svoju právnu povinnosť a ani napriek výzve správcu dane nepodal daňové priznanie. V dôsledku toho starosta obce v mene správcu dane, ktorým je obec, iniciatívne začal konanie o určení dane podľa pomôcok. Následne však daňový subjekt podal daňové prizna
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.