Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu

Dátum:

Postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu
V období po komunálnych voľbách sa pravidelne vyskytuje jav, ktorý sprevádza výmenu osôb vo funkcii starostov obcí a primátorov miest: výmena osôb vo funkcii prednostu obecného alebo mestského úradu. Podľa predbežných informácií z Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy došlo k takejto výmene osôb v približne polovici členov asociácie. Tieto zmeny majú z pohľadu riadenia (najmä väčších) obecných a mestských samospráv veľmi veľký dopad, preto verím, že je užitočné rozobrať si postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu ako aktuálnu súčasnú tému. [Pozn.: V súlade s terminológiou zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") budeme používať výraz obecný úrad vo význame, v ktorom zahrňuje aj mestský úrad a pojem starosta vo význame zahrňujúcom pojem primátor.]
Obec a odborné riadenie
Právnická osoba "obec" má konštrukciu, pre ktorú je typické, že:
• jej najvyššie orgány (obecné zastupiteľstvo a starosta) sa obsadzujú voľbami,
• všetky ďalšie pozície a pôsobnosti ostatných orgánov a organizačných článkov sú pod výhradným vplyvom jedného z uvedených dvoch vrcholných orgánov.
Táto - z pohľadu princípov demokracie veľmi prirodzená - vlastnosť spôsobuje, že riadenie celej právnickej osoby nemá, žiaľ, nijako zaručenú odbornosť, pretože funkcie poslancov, ani funkcia starostu neobsahuje v rámci podmienok pasívneho volebného práva (práva byť volený) podmienku vzdelania. Túto skutočnosť nie je zmysluplné spochybňovať alebo kritizovať, je však mimoriadne dôležité si ju uvedomiť, ak uvažujeme s ambíciou kvalitného odborného riadenia obce ako verejnoprávnej korporácie a ak sa zaoberáme témou postavenia a pôsobnosti profesionálneho manažéra, akým by prednosta obecného úradu nepochybne mal byť.
Uplatnenie odbornosti v riadení obce
Obce (aj keď sú relatívne malé) disponujú - v porovnaní s právnickými osobami v súkromnom sektore - s veľmi veľkými zdrojmi (ľudskými, finančnými, majetkovými, ale aj prírodnými a pod.). Funkcia starostu je v mnohých črtách zhodná s funkciou vrcholového manažéra (riaditeľa), čo vyznieva z jedného aspektu lichotivo, no z iného aspektu to znamená nielen význam pozície, ale aj mimoriadnu zodpovednosť za kvalitu riadenia. Podobne obecné zastupiteľstvá majú všetky vlastnosti, aké majú v súkromnom sektore
správne rady,
nehovoriac o ich postavení
miestnych parlamentov
pri plnení verejnoprávnych úloh obce.
V tejto situácii je miera odbornosti riadenia obce závislá od toho, v akej miere si voliči osvojili kritérium odbornosti pri voľbe obecných poslancov a starostu (pričom je reč o vonkajších znakoch odbornosti, ktorú je možné odhadnúť zo vzdelania alebo povolania kandidátov). Iným (rovnako variabilným a nezaručeným) parametrom odbornosti riadenia obecných samospráv je reálna spôsobilosť konkrétnych osôb, ktoré sa ocitnú v uvedených vrcholných riadiacich pozíciách, uplatňovať pri riadení obce dôraz na kvalitu a odbornosť.
Na rozdiel od uvedenej situácie sa kritérium odbornosti uplatňuje pomerne notoricky pri obsadzovaní funkcií zamestnancov obce (či už na vedúcich miestach alebo na miestach výkonného charakteru).
Vychádzajúc zo znenia zákona o obecnom zriadení by mali odborný názor zrejme reprezentovať všetky orgány a funkcie, ktoré majú plniť poradnú funkciu voči orgánom oprávneným rozhodovať, t.j. obecná rada (§ 14 ods. 3), komisie obecného zastupiteľstva (§ 15 ods. 1), hlavný kontrolór (§ 18f ods. 2) a prednosta obecného úradu (§ 17 ods. 3). Ak v tomto okruhu abstrahujeme od obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva (pretože ich existencia aj odborné zameranie činnosti závisí od nepredvídateľných okolností) a od hlavného kontrolóra (ktorý má špecifické zameranie profesionálneho článku vnútornej kontroly), zostáva jediným poradným hlasom práve funkcia prednostu obecného úradu.
Obecný úrad a jeho riadenie
Úprava zákona o obecnom zriadení je v tejto otázke pomerne jednoduchá:
                      Zákon o obecnom zriadení - výňatok
 
                                 
§ 16
Obecný úrad
... (3) Prácu obecného úradu
riadi starosta.
(4) V obciach s
väčším
počtom zamestnancov
môže byť zriadená funkcia prednostu
obecného úradu. ...
Komentár:
• vytvoriť funkciu prednostu obecného úradu je možnosť, ktorá je viazaná na neurčito vymedzenú podmienku ("väčší" počet zamestnancov),
• ak sa funkcia prednostu nevytvorí, riadenie obecného úradu je v pôsobnosti starostu.
Pomerne nepresne (málo reflektujúc skutočné potreby obecných samospráv a uplatňovanú prax) je v zákone upravená pôsobnosť obecného úradu:
                      Zákon o obecnom zriadení - výňatok
 
                       
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.