Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)

Dátum: Rubrika: Hospodárenie Zo seriálu: Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH

Podľa § 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je obec samostatný územný samosprávny a správny celok SR; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom o obecnom zriadení samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami. Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.

Podľa § 4 zákona o obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy najmä:

  • vykonáva úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania,
  • vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce,
  • zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia atď.

Obec môže dosahovať príjem aj z podnikateľskej činnosti, na základe čoho je na účely DPH považovaná za zdaniteľnú osobu. V príspevku uvádzame, aké povinnosti a práva sú spojené s takýmto postavením obce a ktoré vyplývajú zo zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“).

Základné pojmy na účely registrácie pre DPH

Zdaniteľná osoba je podľa § 3 zákona o DPH každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Zdaniteľnými osobami sú predovšetkým podnikatelia, ale môžu nimi byť aj osoby, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účely podnikania, ak vykonávajú ekonomickú činnosť, z ktorej dosahujú príjmy. Za zdaniteľnú osobu sa podľa zákona o DPH považuje tiež Správa štátnych hmotných rezerv SR v rozsahu nákupu a predaja štátnych hmotných rezerv.

Osobitným prípadom získania štatútu zdaniteľnej osoby je príležitostný predaj nového dopravného prostriedku akoukoľvek osobou, t. j. aj nepodnikateľom, do iného členského štátu. Takáto osoba, ktorá neuskutočňuje inú ekonomickú činnosť na účely DPH, sa považuje za zdaniteľnú osobu len z titulu uvedeného predaja. To jej umožňuje uplatniť si právo na odpočítanie dane.

Ekonomická činnosť (podnikanie) je podľa § 3 ods. 2 zákona o DPH kľúčovým pojmom vymedzenia predmetu DPH. Vykonávanie ekonomickej činnosti predstavuje predovšetkým sústavnú činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov a dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti. Osoby vykonávajúce ekonomickú činnosť dodávajú tovary alebo poskytujú služby v ktoromkoľvek výrobnom alebo obchodnom odvetví. Ekonomická činnosť zahŕňa aj všetky služby poskytované osobami vykonávajúcimi slobodné povolanie podľa osobitných predpisov (znalci, tlmočníci, právnické povolania, lekári, veterinári, projektanti a pod.), ako aj slobodné povolania umelcov a športovcov. Za podnikanie sa všeobecne považuje aj využívanie vlastného hmotného majetku a nehmotného majetku za účelom dosahovania príjmu z tohto majetku akoukoľvek osobou, ak ide o sústavnú činnosť.

Ekonomickou činnosťou nie je podľa § 3 ods. 3 zákona o DPH vykonávanie činnosti na základe pracovnoprávneho vzťahu, štátnozamestnaneckého pomeru, služobného pomeru alebo iného obdobného vzťahu. V tomto prípade ide o vzťah, keď fyzická osoba je povinná dodržiavať pokyny, resp. príkazy, čím sa vytvára stav podriadenosti a nadriadenosti z hľadiska podmienok vykonávanej činnosti a jej odmeňovania. Takto vykonávaná činnosť nie je považovaná za nezávislé vykonávanie činnosti.

Obrat na účely DPH je osobitne definovaný. Do obratu na účely registrácie pre DPH v SR sa podľa § 4 ods. 9 zákona o DPH započítavajú len príjmy (výnosy) z dodávaných tovarov a služieb, pri ktorých miesto dodania zdaniteľného obchodu je v SR.

Do obratu sa nezahŕňajú výnosy (príjmy) z tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane, ide o poštové služby, zdravotnú starostlivosť, služby sociálnej pomoci, výchovné a vzdelávacie služby, členské príspevky politických strán, kultúrne služby, služby verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Do obratu sa takisto nezahŕňajú výnosy (príjmy) z poisťovacích služieb a z finančných služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa zákona o DPH, ak tieto služby sú poskytované pri dodaní tovaru alebo služby ako doplnkové služby.

Do obratu sa zahŕňajú aj výnosy (príjmy) z dodania a nájmu nehnuteľnosti, i keď sú oslobodené od dane podľa § 38 zákona o DPH s výnimkou, ak by išlo o príležitostné dodanie nehnuteľnosti.

Na účely DPH sú vylúčené z obratu výnosy (príjmy) z príležitostne predaného hmotného majetku okrem zásob a výnosov (príjmov) z príležitostne predaného nehmotného majetku. Do obratu na účely DPH takisto nevstupujú ani výnosy (príjmy) z dodaní tovarov a služieb s miestom dodania v zahraničí.

Pri určení toho, či zdaniteľná osoba dosiahla obrat pre zákonnú registráciu, je potrebné zahrnúť do výšky obratu i zálohové platby, t. j. sumy za budúce dodania tovarov a služieb, ale len v prípade, ak sú tieto platby viazané ku konkrétnym budúcim dodávkam.

Zdaniteľná osoba zahŕňa výnosy (príjmy) do obratu za kalendárny mesiac, do ktorého je povinná tieto výnosy (príjmy) zaúčtovať v súlade s účtovnými predpismi, inak za mesiac, v ktorom prijala platbu. Zdaniteľná osoba, ktorá je účtovnou jednotkou účtujúcou v sústave jednoduchého účtovníctva, zahŕňa do obratu definovaného v § 4 ods. 9 zákona o DPH príjmy bez dane z dodávaných tovarov a služieb. Zdaniteľná osoba, ktorá je účtovnou jednotkou účtujúcou v sústave podvojného účtovníctva, zahŕňa do obratu definovaného v § 4 ods. 9 zákona o DPH výnosy bez dane z dodávaných tovarov a služieb.

Obrat obce ako zdaniteľnej osoby

Obce nie sú zdaniteľnými osobami, ak vykonávajú činnosti v oblasti verejnej správy, keď konajú v postavení správnych orgánov, a to aj v prípade, že vyberajú úhradu vo forme miestnych, správnych alebo iných poplatkov v zmysle osobitných predpisov. Ak obec predáva vlastný majetok alebo majetok, ku ktorému má právo hospodárenia a nakladá s týmto majetkom ako vlastník, pričom tento majetok používala na účely verejnoprávnej činnosti, nevstupuje obrat z tohto predaja do zákonom posudzovaného obratu na účely registrácie DPH. Obec totiž tento majetok nadobudla i predala ako nezdaniteľná osoba.

Obec, ktorá popri výkone pôsobnosti v oblasti verejnej správy uskutočňuje ekonomickú činnosť,napr. dodáva tovar, poskytuje služby, prevádza nehnuteľnosti, sústavne prenajíma hmotný a nehmotný majetok za účelom získania príjmu, je zdaniteľnou osobou, ktorá musí sledovať obrat dosiahnutý z ekonomickej činnosti na účely splnenia registračnej povinnosti.

Obratom obce je súhrn odplát, súm, ktoré jej prináležia, ktoré prijala, alebo má prijať za ekonomickú činnosť bez ohľadu na to, či a akým spôsobom účtuje o týchto platbách – na výnosoch alebo rozpočtovaných príjmoch.

Orgány verejnej moci ako zdaniteľná osoba

Podľa § 3 ods. 4 zákona o DPH štátne orgány a ich rozpočtové organizácie, štátne fondy, orgány územnej samosprávy a ich rozpočtové organizácie a iné právnické osoby, ktoré sú orgánmi verejnej moci, sa nepovažujú za zdaniteľné osoby, keď k

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály