Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (7. časť)

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe Zo seriálu: Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci

Siedma časť seriálu spracovaného autorkou JUDr. Helenou Spišiakovou sa venuje postupu stavebného úradu pri nelegálnych drobných stavbách. Prinášame túto problematiku podloženú aktuálnou právnou úpravou vrátane stanoviska Ministerstva dopravy a výstavby SR k legalizácii "čiernych" drobných stavieb.

Postup stavebného úradu pri nelegálnych stavbách (uskutočnených bez povolenia alebo ohlásenia)
Postup stavebného úradu pri stavbách realizovaných bez stavebného povolenia, resp. bez ohlásenia upravujú ustanovenia
§ 88
a
§ 88a
a
§ 88b
zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").
Podľa stavebného zákona, stavebný úrad
nariadi odstránenie
nielen stavby postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, ale aj
stavby postavenej bez písomného oznámenia
stavebného úradu podľa § 57 ods. 2 pri stavbách, ktoré treba ohlásiť.
Pritom platí, že odstránenie stavby môže stavebný úrad nariadiť
nielen vlastníkovi
stavby, ktorý je stavebníkom, ale
aj nájomcovi stavby
, ak je stavebníkom podľa § 58 ods. 3 stavebného zákona.
Odstránenie stavby sa
nenariadi
iba v prípadoch,
keď dodatočné povolenie stavby nie je v rozpore s verejným záujmom
.
Výnimkou sú opäť reklamné stavby, ktoré nie je možné
od 1.8.2015 dodatočne povoliť
, čo vyplýva z § 142d ods. 2 a najmä stavebného zákona:
"Ustanovenia § 88a sa nevzťahujú na reklamné stavby."
Stavebný úrad nariaďuje odstránenie stavby
z vlastného podnetu
a vychádza pritom predovšetkým z vyhodnotenia technického stavu stavby, či už existujúcej alebo rozostavanej.
Pri stavbách postavených
bez stavebného povolenia
(oznámenia) alebo v rozpore s ním je stavebný úrad
povinný vždy najskôr skúmať
, či takúto stavbu nemožno dodatočne povoliť.
Vyhodnocuje pritom:
-
vplyv stavby na životné prostredie,
-
súlad s platnou územnoplánovacou dokumentáciou, resp. s funk­čným využitím územia,
-
súlad so všeobecnými technickými požiadavkami vymedzenými príslušnými právnymi predpismi a technickými normami,
-
stanoviská a vyjadrenia dotknutých orgánov a
-
skúma aj vlastnícke vzťahy k pozemku, na ktorom je stavba umiestnená.
Pokiaľ zistí súlad s verejnými záujmami, stavbu môže
dodatočne povoliť
, pričom vo výroku o dodatočnom povolení zároveň
vysloví súhlas s užívaním
stavby na daný účel. Pri dodatočnom povoľovaní
rozostavanej
stavby alebo stavby, ktorú možno dodatočne povoliť len po vykonaní stavebných úprav, platia primerane ustanovenia, pre ktoré možno dodatočne povoliť len po vykonaní stavebných úprav, platia primerane ustanovenia pre stavebné konanie.
Ak je stavba postavená
na cudzom pozemku
a vlastník pozemku nesúhlasí s jej dodatočným povolením, stavebný úrad najskôr vyhodnotí súlad s verejným záujmom, a pokiaľ je tento súlad preukázaný, postupuje podľa
§ 137 stavebného zákona
o občianskoprávnych a iných námietkach.
Rovnak
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.