Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obchodná verejná súťaž po novele zákona o majetku obcí

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Obchodná verejná súťaž je v podmienkach obce považovaná za jeden z najtransparentnejších a najvhodnejších spôsobov prevodu, ako aj prenájmu majetku obce. Spolu s priamym predajom a dobrovoľnou dražbou predstavuje jeden z troch trhových spôsobov prevodu majetku obce. V článku sa venujeme zmenám, ktoré priniesla novela zákona o majetku obcí vo vzťahu k obchodnej verejnej súťaži.
Výhoda obchodnej verejnej súťaže spočíva okrem iného aj v možnosti obce zadefinovať a zohľadňovať aj iné kritériá okrem kritéria ceny. Pre obce tak predstavuje dostatočne flexibilný nástroj, ktorý zároveň vedia aplikovať a realizovať vo vlastnej réžii na rozdiel od dobrovoľnej dražby. Zároveň pre ňu neplatia obmedzenia, aké sa uplatňujú vo vzťahu k inštitútu priameho predaja, t.j. obmedzenie vo vzťahu k maximálnej hodnote prevádzaného majetku, ako aj obmedzenie vo vzťahu k osobám, ktorým sa tento majetok prevádza, resp. prenajíma.
Do 31.10.2023 bola právna úprava obchodnej verejnej súťaže v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") veľmi stručná a v zásade bola zredukovaná na povinnosť obce zverejniť podmienky obchodnej verejnej súťaže minimálne na 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov do súťaže a kompetenciu obecného zastupiteľstva schvaľovať podmienky obchodnej verejnej súťaže v prípade, ak ide o prevod nehnuteľného majetku obce.
Obec pri využívaní tohto inštitútu vychádzala predovšetkým z ustanovení § 281 až § 288 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"). Nadobudnutím účinnosti zákona č. 137/2023 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady o majetku obcí a zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "novela") sa tento stav zmenil a do zákona o majetku obcí sa dostala čiastočná úprava obchodnej verejnej súťaže, ktorá dáva dôraz na transparentnosť procesu a zároveň zohľadňuje špecifiká obce pri aplikácii tohto inštitútu.
Pred bližším skúmaním zmien v obchodnej verejnej súťaži, ktoré priniesla novela, je potrebné vymedziť vzťah medzi právnou úpravou obchodnej verejnej súťaže v zákone o majetku obcía právnou úpravou tohto inštitútu v Obchodnom zákonníku.
 
V zásade možno vymedziť štyri základné situácie, a to:
1.
1. situácia:
Keď zákon o majetku obcíupravuje povinnosti nad rámec právnej úpravy obchodnej verejnej súťaže uvedenej v Obchodnom zákonníku, ktorý uvedené neupravuje vôbec, napr. povinnosť zverejnenia všetkých podaných návrhov do obchodnej verejnej súťaže, povinnosť oznámiť záujemcovi vylúčenie jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v zákonom stanovenej lehote
1)
, alebo povinnosť podať návrh cez elektronickú schránku v prípade, ak ju má aktivovanú.
2.
2. situácia:
Keď zákon o majetku obcíneobsahuje osobitnú úpravu, ale táto je obsiahnutá iba v Obchodnom zákonníku, ide napríklad o možnosť zmeny podmienok obchodnej verejnej súťaže podľa § 283 Obchodného zákonníka a možnosť odmietnuť všetky predložené návrhy podľa § 287 ods. 2 Obchodného zákonníka.
3.
3. situácia:
Keď sú určité pravidlá upravené duálne, pričom ich zmysel, ako aj aplikácia ostáva rovnaká, napríklad zaradenie návrhu do obchodnej verejnej súťaže len v prípade, ak spĺňa podmienky obchodnej verejnej súťaže, a na strane druhej neprihliadanie, resp. nezahrnutie takého návrhu, ktorý nespĺňa podmienky súťaže (§ 284 ods. 1 prvá veta Obchodného zákonníka a § 9a ods. 5 a ods. 6 prvá veta zákona o majetku obcí).
4.
4. situácia:
Ak jedna skutková situácia je upravená zákonom o majetku obcí aj Obchodným zákonníkom, t.j. dvomi normami tej istej právnej sily, odlišne, a teda je potrebné nielen vo vzťahu k tejto situácii určiť, ktorý zákon predstavuje všeobecnú právnu úpravu, t.j. lex generalis, a ktorý zákon predstavuje osobitnú právnu úpravu lex specialis za účelom aplikácie pravidla
lex specialis derogat legi generali
. Týka sa to možnosti zrušenia obchodnej verejnej súťaže a kontraktačnej povinnosti po výbere najvhodnejšieho návrhu.
Zrušenie obchodnej verejnej súťaže podľa § 283 Obchodného zákonníkaje možné iba v prípade, ak si vyhlasovateľ súťaže toto právo vyhradil v podmienkach obchodnej verejnej súťaže a zároveň si splnil informačnú povinnosť zrušenie uverejniť spôsobom, ktorým sa vyhlásili podmienky súťaže. Uvedené ustanovenie je kogentné rovnako ako celá právna úprava týkajúca sa obchodnej verejnej súťaže v Obchodnom zákonníku, a teda platí, že vyhlasovateľ nemôže zrušiť obchodnú verejnú súťaž po jej vyhlásení, t.j. jej uverejnení, okrem prípadu, ak je takéto právo vyhlasovateľa vyslovene dané v podmienkach súťaže.
______________________________
Zákon o majetku obcí rozširuje možnosti zrušenia obchodnej verejnej súťaže okrem prípadu, ak si to obec vyhradila v podmienkach obchodnej verejnej súťaže, aj o možnosť zrušenia, ak sa podstatne zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásila obchodná verejná súťaž, alebo ak sa v priebehu obchodnej verejnej súťaže vyskytli výnimočné dôvody, pre ktoré nemožno od obce požadovať, aby v obchodnej verejnej súťaži pokračovala.
______________________________
Okrem toho je v zákone uvedený aj obligatórny dôvod na zrušenie obchodnej verejnej súťaže, a to v prípade, ak obecné zastupiteľstvo neschválilo prevod vlastníctva majetku, na ktorý sa podľa § 9 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí vyžaduje jeho súhlas, ide o prevod nehnuteľného majetku obce, pri ktorom nebola schválená minimálna požadovaná cena v podmienkach obchodnej verejnej súťaže.
Ďalší prípad, kedy je potrebné jednoznačné vymedzenie všeobecnej a osobitnej právnej úpravy, sa týka kontraktačnej povinnosti. Obchodný zákonník v § 287 stanovuje povinnosť vyhlasovateľa prijať návrh, ktorý sa vybral spôsobom u
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.