Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kultúrno-osvetové zariadenie a uplatnenie oslobodenia od dane zo stavieb

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Predmetom dane zo stavieb sú podľa § 10 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") stavby na území Slovenskej republiky v členení stanovenom v uvedenom odseku. Na zaradenie stavby je rozhodujúci účel jej využitia k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (kalendárneho roku).

Podľa § 17 ods. 3 zákona o miestnych daniach správca dane môže všeobecne záväzným nariadením podľa miestnych podmienok v obci alebo jej jednotlivej časti ustanoviť zníženie dane alebo oslobodiť od dane zo stavieb alebo od dane z bytov okrem iného aj stavby alebo byty slúžiace školám, školským zariadeniam a zdravotníckym zariadeniam, zariadeniam na pracovnú rehabilitáciu a rekvalifikáciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, stavby užívané na účely sociálnej pomoci a múzeá, galérie, knižnice, divadlá, kiná, amfiteátre, výstavné siene, osvetové zariadenia.
V príspevku uvádzame prípad, keď správca dane neuznal oslobodenie od dane zo stavby z dôvodu, že nebolo preukázané, že bola osvetovým zariadením tak, ako to deklaroval daňový subjekt.
Právny základ pre posúdenie oslobodenia od dane u stavieb
Daňový subjekt si uplatnil za zdaňovacie obdobie roku 2014 oslobodenie od dane zo stavby - športovej haly. Podľa § 10 ods. 1 písm. g) zákona o miestnych daniach platného v roku 2014 predmetom dane zo stavieb sú stavby na území Slovenskej republiky v tomto členení: ostatné stavby neuvedené v písmenách a) až f).
Podľa § 10 ods. 2 zákona o miestnych daniach predmetom dane zo stavieb sú stavby, ktoré majú jedno alebo viac nadzemných podlaží alebo podzemných podlaží spojené so zemou pevným základom. Na daňovú povinnosť nemá vplyv skutočnosť, že stavba sa prestala užívať.
Podľa § 10 ods. 4 zákona o miestnych daniach na zaradenie stavby podľa odseku 1 je rozhodujúci účel jej využitia k 1. januáru zdaňovacieho obdobia.
Podľa § 17 ods. 3 písm. b) zákona o miestnych daniach správca dane môže všeobecne záväzným nariadením (ďalej len "VZN") podľa miestnych podmienok v obci alebo jej jednotlivej časti ustanoviť zníženie dane alebo oslobodiť od dane zo stavieb alebo od dane z bytov stavby alebo byty slúžiace školám, školským zariadeniam a zdravotníckym zariadeniam, zariadeniam na pracovnú rehabilitáciu a rekvalifikáciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, stavby užívané na účely sociálnej pomoci a múzeá, galérie, knižnice, divadlá, kiná, amfiteátre, výstavné siene, osvetové zariadenia.
Podľa § 99b ods. 1 zákona o miestnych daniach, ak daňovník podal priznanie k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje podľa § 99a zákona o miestnych daniach a stane sa vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom ďalšej nehnuteľnosti, alebo dôjde k zmene druhu alebo výmery pozemku, účelu využitia stavby, bytu alebo nebytového priestoru, alebo mu zanikne vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľností, je povinný podať čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností príslušnému správcovi dane v lehote podľa § 99a ods. 1 zákona o miestnych daniach.
Podľa § 99d ods. 2 zákona o miestnych daniach daňovník je povinný v príslušnom priznaní uviesť všetky skutočnosti rozhodujúce na vyrubenie dane. Ak príslušné priznanie podáva zástupca, ktorého dohodou určili spoluvlastníci, zníženie dane alebo oslobodenie od dane sa pri vyrubení dane zohľadní tomu spoluvlastníkovi, ktorý spĺňa podmienku na zníženie dane alebo oslobodenie od dane.
Správca dane - obec pri dokazovaní postupuje podľa zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok").
Podľa § 3 ods. 3 daňového poriadku správca dane hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, pritom prihliada na všetko, čo pri správe daní vyšlo najavo.
Podľa § 24 ods. 1 daňového poriadku daňový subjekt preukazuje:
a)
skutočnosti, ktoré majú vplyv na správne určenie dane a skutočnosti, ktoré je povinný uvádzať v daňovom priznaní alebo iných podaniach, ktoré je povinný podávať podľa osobitných predpisov,
b)
skutočnosti, na ktorých preukázanie bol vyzvaný správcom dane v priebehu daňovej kontroly alebo daňového konania,
c)
vierohodnosť, správnosť a úplnosť evidencií a záznamov, ktoré je povinný viesť.
Podľa § 24 ods. 2 daňového poriadku správca dane vedie dokazovanie, pričom dbá, aby skutočnosti nevyhnutné na účely správy daní boli zistené čo najúplnejšie a nie je pritom viazaný iba návrhmi daňových subjektov.
Podľa § 24 ods. 4 daňového poriadku ako dôkaz možno použiť všetko, čo môže prispieť k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane a čo nie je získané v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Ide najmä o rôzne podania daňových subjektov, svedecké výpovede, znalecké posudky, verejné listiny, protokoly o daňových kontrolách, zápisnice o miestnom zisťovaní a obhliadke, povinné záznamy a evidencie vedené daňovými subjektmi a doklady k nim.
Skutkový stav vo veci podľa rozsudku Najvyššieho súdu SR č. 30S/39/2019 z 3. septembra 2019
Mesto ako správca dane vyrubilo daňovému subjektu daň z nehnuteľností na rok 2014 v sume 50 223,52 € tak, že konkrétne daň zo stavieb pri položke ostatné stavby bola vyrubená vo výške 39 816,- €.
Pôvodne správca dane vyrubil daňovému subjektu daň z nehnuteľností na rok 2014 v tej istej výške. Proti rozhodnutiu, ktoré nadobudlo právoplatnosť, sa neodvolal. Následne bol správcovi dane doručený podnet daňového subjektu na preskúmanie rozhodnutia správcu dane mimo odvolacieho konania podľa § 77 daňového poriadku. Správca dane podnetu nevyhovel a tento odstúpil na Finančné riaditeľstvo SR.
Finančné riaditeľstvo SR rozhodnutím zmenilo rozhodnutie správcu dane tak, že výšku vyrubenej dane zo stavieb podľa písm. g) (ostatné stavby) zmenilo zo sumy 39 816,- € na sumu 0,- €.
Finančné riaditeľstvo SR teda uznalo oslobodenie od dane z nehnuteľností pri stavbe - športovej hale.
Správca dane podal podnet na preskúmanie rozhodnutia Finančného riaditeľstva SR z mimo odvolacieho konania. O podnete rozhodlo Ministerstvo financií SR tak, že rozhodnutie Finančného riaditeľstva SR zrušilo a vec vrátilo Finančnému riaditeľstvu na ďalšie konanie a rozhodnutie. Ministerstvo financií SR vytklo Finančnému riaditeľstvu SR najmä, že nepreveril skutočnú činnosť v danej nehnuteľnosti ako osvetového zariadenia, aké aktivity v nej prebiehali, kto ich organizačne zabezpečoval a či činnosť v predmetnej nehnuteľnosti mala charakter osvetovej činnosti, t.j.
či boli vyvíjané aktivity, ktoré svojím pôsobením na základe dobrovoľnosti, záujmu a tvorivej schopnosti ľudí prispievajú k rozvoju ich osobnosti a k utváraniu kultúrneho spôsobu života
.
Finančné riaditeľstvo SR na základe uvedeného zrušilo rozhodnutie Mesta, ktorým bola daňovému subjektu vyrubená daň z nehnuteľností za
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály