Výsledok hospodárenia - strana 2
Počet vyhľadaných dokumentov: 41
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 41
Zoradiť podľa:
- Článek
Po schválení záverečného účtu má obec povinnosť zaúčtovať účtovné prípady súvisiace so schválením rozdelenia a použitia prebytku rozpočtu, schválením tvorby a použitia peňažných fondov. V príspevku sa tak vraciame k objasneniu činností, ktoré nasledujú po schválení záverečného účtu obce, konkrétne k účtovným operáciám, ktoré sa realizujú na obciach po schválení záverečného účtu. Uverejňujeme príklady účtovania a zameriame sa na niektoré skutočnosti, ktoré ešte stále spôsobujú v aplikačnej praxi menšie problémy.
- Článek
V príspevku sa vraciame k spracovaniu záverečného účtu obce, konkrétne k príkladom vyčíslenia prebytku, resp. schodku rozpočtu v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu a k upozorneniu na rozdiel medzi vyčíslením prebytku alebo schodku rozpočtu podľa jednotnej metodiky platnej pre Európsku úniu a podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Spoločnosť eviduje neuhradený záväzok, ktorý bol splatný 13. 9. 2012, takže je viac ako 720 dní po splatnosti. Je potrebné vykonať zvýšenie základu dane aj za predpokladu, že v roku 2012 bol celý náklad (služba) z danej faktúry preúčtovaný na 382, pričom k 31. 12. 2014 nie sú tieto komplexné náklady budúcich období rozpustené a teda náklad z danej faktúry v žiadnom roku neznižoval výsledok hospodárenia?
- Článek
Blížiaci sa koniec roka prináša pre všetky účtovné jednotky (ÚJ) povinnosť zostavenia veľmi dôležitého dokumentu, a tým je účtovná závierka, ktorá je každoročne veľmi dôležitým a významných krokom, a ÚJ by jej mala venovať dostatok času a pozornosti.
- Článek
Vlastné imanie označuje vlastné zdroje majetku účtovnej jednotky (ÚJ). V zákone č. 431/2002 Zb. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) je vlastné imanie definované ako rozdiel majetku a záväzkov.
- Článek
V tomto čísle pokračujeme v problematike založenia, zrušenia rozpočtových a príspevkových organizácií bez likvidácie a tiež založenia, zrušenia alebo rozdelenia obce a s tým súvisiacich povinností.
- Článek
V predchádzajúce časti sme sa zaoberali najčastejšie sa vyskytujúcimi chybami v účtovníctve a v tejto časti uvádzame podrobne možnosti kontroly, ktoré nám pomôžu pri eliminácií chýb a tiež prijať opatrenia na ich predchádzanie.
- Článek
Obec zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku za rok 2013. Súčasťou konsolidovaného celku sú obec, príspevková organizácia a obchodná spoločnosť. Obchodná spoločnosť bola založená v roku 2010 peňažným vkladom vo výške 25 000 eur. Obec poskytla v priebehu roka 2013 bežný transfer svojej príspevkovej organizácii vo výške 12 000 eur, ktorý poslala na jej bankový účet. Príspevková organizácia minula transfer v plnej výške. Zároveň obec poskytla kapitálový transfer obchodnej spoločnosti vo výške 10 000 eur, ktorý obchodná spoločnosť použila na nákup technického zariadenia, ktoré zaradila do dlhodobého majetku.
Materská spoločnosť A má 100 % podiel v dcérskej spoločnosti B, pričom sa tieto spoločnosti zlučujú tak, že dcérska spoločnosť zaniká a nástupníckou spoločnosťou je materská spoločnosť A. V účtovníctve pokračujúcej (materskej) spoločnosti bol doteraz zaúčtovaný dlhodobý finančný majetok na účte 061 (cena obstarania - 100 % podielu v spoločnosti B) v sume 10 000 eur.
Pri zlúčení vznikol tzv. goodwill, ktorý je definovaný ako kladný rozdiel medzi obstarávacou cenou a podielom obstarávateľa na reálnej hodnote obstaraného identifikovateľného majetku a záväzkov v deň obstarania.
Vlastné imanie spoločnosti B v reálnych cenách v uvedený deň bolo vo výške 3 000 eur. Vznikol teda kladný goodwill v sume 7 000 eur. Tento bol zaradený na účet 015. Spoločnosť sa rozhodla tento goodwil odpisovať 14 rokov lineárne. Je ročný odpis vo výške 500 eur daňovým nákladom spoločnosti? Ako treba upravovať základ dane podľa § 17c ods. 3 písm. c) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), cit. „...Spoločnosť zahrnuje goodwill až do jeho úplného zahrnutia, najdlhšie počas siedmich bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, najmenej vo výške jednej sedminy ročne 1/7 goodwillu je hodnota 1 000 eur...“ Ako treba výsledok hospodárenia upraviť ?
- Článek
(Pokračovanie z minulého čísla)
Na základe prechodu z jednoduchého na podvojné účtovníctva, aké postupy účtovania v priebehu roka 2013 používať? Možno použiť klasickú účtovnú osnovu, alebo treba vytvoriť nejaké iné účty. Tiež v priebehu roka bolo zvykom, že som ako účtovníčka, FO informovala o výsledkoch hospodárenia. Ako budem teraz postupovať, budem účtovať ako keby išlo o s.r.o., alebo si upravovať všetky položky už na účtovníctvo FO.
Samostatne zárobkovo činná osoba vedie jednoduché účtovníctvo. V knihe pohľadávok eviduje aj viacročné pohľadávky, ktoré sú nevymožiteľné – odberatelia skrachovali, a pod., resp. vymáhanie takýchto pohľadávok by bolo nerentabilné, t. j. náklady na ich vymáhanie by boli zbytočne vynaložené, pretože s najväčšou pravdepodobnosť by ich vymáhanie skončilo neúspešne. Z pohľadávok – odberateľských faktúr bola riadne odvedená DPH. Akým spôsobom treba vyradiť tieto nedobytné pohľadávky, a aký to bude mať vplyv na základ dane podnikateľského subjektu? V akom prípade vyradené pohľadávky neovplyvňujú základ dane? V prípade, že podnikateľský subjekt postúpi nedobytné pohľadávky na inú spoločnosť, napr. v sume 1euro, aký to bude mať vplyv na základ dane podnikateľa? Je možné potom tieto nedobytné pohľadávky vyradiť z podvojného účtovníctva spoločnosti bez vplyvu na výsledok hospodárenia?
- Článek
Zostavenie individuálnej účtovnej závierky je procesom, ktorý pozostáva z viacerých činností – prípravných prác. Až po ich ukončení a po uzatvorení účtovných kníh bude účtovná závierka poskytovať jej čitateľovi úplný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré boli predmetom účtovania bežného účtovného obdobia. V prvej časti príspevkuIndividuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve, ktorý bol uverejnený v č. 11/2012časopisu Účtovníctvo ROPO a obcí sme sa zamerali predovšetkým na činnosti spojené s inventarizáciou a odhlasovaním zostatkov.
- Článek
(dokončenie z minulého čísla)
Obec v roku 2011 mala výsledok hospodárenia - schodok vo výške 3 000 eur, pričom mala prebytkový bežný rozpočet a schodkový kapitálový rozpočet. Kapitálové výdavky financovala aj z rezervného fondu obce. Na základe toho nebude tvoriť rezervný fond. Na bežnom účte obce k 31. 12. 2011 boli finančné prostriedky vo výške 12 000 eur. Nakoľko obec nebude tvoriť rezervný fond zostanú tieto finančné prostriedky na bankovom účte, nemôže ich obec zapojiť do príjmovej časti rozpočtu na rok 2012? Za akých podmienok môže použiť tieto prostriedky na financovanie svojich výdavkov? Má nejakú možnosť spojiť výsledok rozpočtového hospodárenia a stav bankového účtu?
Ak v roku 2011 vznikla účtovná strata - účet 431 bol na konci roka nulový. Po prevode údajov z roku 2011 na rok 2012 , účet 431 preúčtujem na stratu minulých období, čiže účtovanie bude nasledovné - 431/428? A ak si túto stratu potom daňovo odpočítam v daňovom priznaní za rok 2012 do 31. 3. 2013, účtuje sa potom o takto daňovo uplatnenej strate aj účtovne v roku 2013?
V prípade, ak je kladný výsledok hospodárenia za rok 2011, kedy sa preúčtuje a ako? Na základe valného zhromaždenia spoločnosti zisk dosiahnutý v roku 2011 sa v roku 2012 nevyplatí. Treba to zaúčtovať na účet nerozdeleného zisku až v roku 2012?
- Článek
(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
V článku prinášane výklad jednotlivých riadkov daňového priznania s konkrétnym príkladom na vyplnenie daňového priznania obce za rok 2011.
Príspevková organizácia (PO) vykázala za rok v hlavnej činnosti kladný výsledok hospodárenia 50 000 €. Tento výsledok bol dosiahnutý zvýšenými výnosmi, ale aj poskytnutým príspevkom zriaďovateľa. Výsledok hospodárenia môže byť zúčtovaný do rezervného fondu po schválení mestského zastupiteľstva (MsZ) v plnej výške. Ak chce PO použiť tieto prostriedky z rezervného fondu na nákup investícií, môže tak urobiť so súhlasom zriaďovateľa – teda MsZ? Bude slúžiť toto uznesenie MsZ ako podklad zakladateľovi v účtovníctve, aby mohol podchytiť a následne odsúhlasovať účet 355? Alebo je PO povinná tieto finančné prostriedky odviesť zriaďovateľovi, ten následne poskytne kapitálový transfer? Čo je správne?
Družstvo dosiahlo zisk, a to v sume 42 000 €. Členská schôdza družstva konaná v júni nasledujúceho roka rozhodla o rozdelení zisku takto:
prídel do nedeliteľného fondu
4 200 €,
prídel do štatutárneho fondu rozvoja
3 000 €,
vyplatenie podielov členom družstva
10 000 €,
odmeny členom kontrolnej komisie
2 500 €,
zvýšenie základného imania
10 000 €,
nerozdelený zisk
12 300 €.