Hospodárenie - strana 2

Počet vyhľadaných dokumentov: 87

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 87

Zoradiť podľa:

  • Článek
Dňa 1. 7. 2016 nadobudol účinnosť nový právny predpis kódexového typu, a to zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok (ďalej len „Správny súdny poriadok“), spoločne s dvojicou ďalších procesných kódexov: zákonom č. 160/2015 Z. z. Civilným sporovým poriadkom a zákonom č. 161/2015 Z. z. Civilným mimosporovým poriadkom. Tieto pri nové procesné kódexy boli publikované v Zbierke zákonov 17. júla 2015 a ako výsledok dlhých rekodifikačných snáh nahradili vyše päťdesiat rokov platný zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p. V rámci dlhej jednoročnej legisvakačnej doby (t. j. doby od platnosti zákona po jeho účinnosť) sa s týmito troma kódexmi dôsledne oboznamovali všetky právnické profesie, najmä advokáti, sudcova a prokurátori. Verejnú správu však zastihli nové procesné kódexy odborne nepripravenú. Cieľom článku je upozorniť obce na tie vybrané inštitúty Správneho súdneho poriadku, ktoré sú pre ne dôležité.
  • Článek
V minulom príspevku sme riešili problematiku podnikateľskej činnosti obce, uviedli sme príklady účtovania podnikateľskej činnosti v obci. V aktuálnom príspevku sa zameriame na vykonávanie podnikateľskej činnosti v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou, jej legislatívne východiská, ekonomické podmienky jej vykonávania, účtovanie podnikateľskej činnosti a vysporiadanie výsledku hospodárenia podnikateľskej činnosti.
  • Článek
Zákonnú úpravu kompetencií obce vo vzťahu k školám/školským zariadeniam upravuje viacero právnych predpisov – kľúčovým právnym základom pre kontrolnú právomoc obcí vo vzťahu k školám/školským zariadeniam je § 6 ods. 8 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve“).
  • Článek
Poslanec obecného zastupiteľstva je členom Zboru pre občianske záležitosti pri obecnom úrade. Pri občianskych obradoch (sobáše, pohreby, pietne akty) účinkuje v sprievodnom kultúrnom programe (nevykonáva funkciu sobášiaceho poslanca). Za účinkovanie v sprievodnom kultúrnom programe dostáva poslanec raz ročne spolu s ostatnými členmi zboru – účinkujúcimi (ktorí však nie sú poslancami) od obce odmenu, ktorej výška závisí od počtu obradov, v ktorých účinkoval v programe. Na účely účinkovania v sprievodnom kultúrnom programe obec nemá uzatvorenú so žiadnym členom zboru ani pracovnú zmluvu, ani dohodu o výkone práce mimo pracovného pomeru, odmena je vyplácaná na základe internej smernice upravujúcej povinnosti a odmeňovanie členov zboru. Môže obec vyplácať členom zboru pre občianske záležitosti za účinkovanie v sprievodnom ­kultúrnom programe odmeny bez existencie nejakej formy pracovnoprávneho vzťahu? Nepovažuje sa uvedený poslanec, ktorý poberá od obce odmenu za činnosť nesúvisiacu s poslaneckou funkciou, za zamestnanca obce s následkom zániku jeho poslaneckého mandátu?
  • Článek
Predmetom príspevku je objasnenie výkonu základnej finančnej kontroly v prostredí územnej samosprávy na príkladoch z praxe. Jednotlivé otázky smerujú k výkonu základnej finančnej kontroly za prvé mesiace účinnosti zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). V príspevku sa venujem najmä vecnej stránke overovania súladu finančnej operácie alebo jej časti s kritériami podľa ust. § 6 ods. 4 tohto zákona. Otázky k formálnej stránke výkonu špecifikujem v závere príspevku. Čitateľovi prezentujem okruh otázok s praktickým charakterom, ktorý sa počas niekoľkých mesiacov často vyskytuje, a to vzhľadom na nový zákon o finančnej kontrole.
  • Článek
V príspevku riešime problematiku podnikateľskej činnosti obce, jej legislatívne východiská, ekonomické podmienky jej vykonávania, účtovanie podnikateľskej činnosti a vysporiadanie výsledku hospodárenia podnikateľskej činnosti.
  • Článek
V príspevku sa venujem najčastejšie sa opakujúcim nedostatkom v tzv. malých obciach, z pohľadu hlavného kontrolóra, pri nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce v praxi obcí do 2000 obyvateľov, ktoré predstavujú väčšinový podiel na Slovensku.
  • Článek
Hlavný kontrolór nevykonáva svoju funkciu podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Obecné zastupiteľstvo nie je ochotné riešiť zanedbávanie povinností zo strany hlavného kontrolóra. Môžem ako občan podať podnet na Najvyšší kontrolný úrad SR, aby v obci vykonal kontrolu s dôrazom na preverenie plnenia povinností hlavného kontrolóra obce?
  • Článek
Cieľom príspevku je informovať o vykonávaní finančnej kontroly v roku 2016. Od 1. januára je účinný zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa zrušil zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Článek
Národná rada Slovenskej republiky dňa 10. 11. 2015 schválila zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „nový zákon“). Predmetný zákon ruší zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly. Nový zákon nadobudne účinnosť od 1. januára 2016.
  • Článek
Rozpočtové organizácie obce sú zriadené ako právnické osoby a zabezpečujú rôzne spoločenské úlohy nevýrobnej povahy.
  • Článek
Obce v tomto období zostavujú návrhy svojich rozpočtov. Pri ich tvorbe musia zohľadniť aktuálnu právnu úpravu vzťahujúcu sa na tvorbu svojich rozpočtov. V príspevku pozornosť upriamime na novelu zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, na pripravovanú novelu zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a na Príručku na zostavenie rozpočtu na roky 2015 až 2018 uverejnenú vo Finančnom spravodajcovi.
  • Článek
Príspevok reaguje na praktickú stránku vnútornej administratívnej kontroly. Otázky sú skoncipované na základe podnetov zo strany subjektov verejnej správy, pričom aplikácia odporúčaní a rád predstavuje prínos pre zamestnancov zodpovedných za príslušných charakter finančnej operácie alebo jej časti v praxi.
  • Článek
V článku sa zaoberám problematikou evidencie preddavkov z viacerých aspektov – podľa zákona o účtovníctve, zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o dani z pridanej hodnoty. Formou preddavku sa často rieši vopred uhradená cena, ktorá je rozdelená buď na časť (časti) alebo sa uhradí celá hodnota dojednanej ceny dodávky výrobkov, tovaru alebo služieb vopred.
  • Článek
V príspevku sa vraciame k spracovaniu záverečného účtu obce, konkrétne k vyčísleniu výsledku hospodárenia obce. Odpovieme na často kladené otázky súvisiace s výpočtom prebytku, resp. schodku rozpočtu. Objasníme rozdiel medzi vyčíslením prebytku, resp. schodku rozpočtu v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu a medzi výpočtom prebytku rozpočtu pre potreby tvorby peňažných fondov obce. Zameriame sa tiež na niektoré skutočnosti, ktoré ešte stále vyvolávajú nejasnosti a v praxi spôsobujú problémy pri zostavovaní záverečného účtu obce, najmä pri výpočte prebytku, resp. schodku rozpočtu.
  • Článek
Príspevok je zameraný na zákonné oprávnenia subjektov verejnej správy, ktorými sú organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí. Aplikovanie praktického príkladu do života rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie nadväzuje na príspevok venovaný osobitnostiam hospodárenia subjektov verejnej správy. Zámerom príspevku je priblížiť súvis účtovania a dodržiavania zákonných oprávnení v zmysle normatívnych právnych aktov.
  • Článek
Akú zriaďovaciu listinu (ak vôbec nejakú) by mala mať obec pri vytvorení centra sociálnych služieb, ak nejde o rozpočtovú organizáciu obce, ale služby centra poskytuje priamo obec? Centrum sociálnych služieb má registračnú kartu od BSK.
  • Článek
Fiškálna decentralizácia získala dôležité postavenie v národnom hospodárstve krajiny a stala sa plnohodnotným partnerom štátu pri riešení celospoločenských a ekonomických problémov. Pojem federalizmus pochádza z latinského slova foederatus vo význame spoločný (tzn. že výkon štátnej moci je rozdelený medzi viaceré úrovne štátu). Pojem fiškálny (z nemčiny der Fiskus, z angličtiny the fisc, z francúzštiny le fisc) označuje pojem štátna pokladnica. Hlavnou úlohou fiškálnej decentralizácie je byť „bližšie k občanovi“. Fiškálnou decentralizáciou vzniklo na území Slovenskej republiky cca 2 900 obcí a osem samosprávnych krajov (VÚC).
  • Článek
Cieľom príspevku je čitateľovi priblížiť funkciu pokladničného limitu, ako aj dodržanie zákonných usmernení, ktoré s ním súvisia. Odporúčania, ktoré sa v texte nachádzajú, slúžia na dodržanie zásady očakávania a účelnosti pri disponovaní s verejnými prostriedkami v oblasti subjektov územnej samosprávy.
  • Článek
V tohtoročnom aprílovom vydaní Finančného spravodajcu, ktorý je v gescii Ministerstva financií Slovenskej republiky, je prezentovaná Príručka na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2015 až 2017 (ďalej len „príručka“) zverejnená pod číslom MF/008808/2014-411. V júnovom vydaní Finančného spravodajcu ministerstvo financií vydalo dodatok č. 1, ktorý dopĺňa kódy zdrojov pre kapitoly štátneho rozpočtu, ako aj pre orgány verejnej správy. V septembri 2014 bol vo Finančnom spravodajcovi prezentovaný Dodatok č. 2 k príručke. Ním sa špecifikovali dve oblasti. Prvou bola zámena európskeho fondu v kódoch zdrojov a druhou bola informácia o doplnení kódov v číselníku mimorozpočtových účtov štátnych rozpočtových organizácií.