Finančná kontrola - strana 3

Počet vyhľadaných dokumentov: 74

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 74

Zoradiť podľa:

Základnou finančnou kontrolou sa rozumie súhrn činností, ktorými sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť. Príspevok sa zameriava na dikciu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) na podmienky sektora verejnej správy v roku 2020 s reálnym otázkami z aplikačnej praxe.
  • Článek
Finančná kontrola na mieste ako nepovinný vnútorný kontrolný mechanizmus patrí do oblastí kontrol, ktoré upravuje zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite"). Bližšie budú rozoberané vybrané spôsoby jej výkonu, oprávnenia a tiež výstupy z kontrol.
  • Článek
Júnové číslo časopisu prináša pokračovanie seriálu, ktorý sa venuje právnemu postaveniu hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni. V štvrtej časti seriálu sa dočítate o rozsahu odvodov na zdravotné a sociálne poistenie a taktiež, či má hlavný kontrolór nárok na poskytnutie rekreačného poukazu.
  • Článek
Členka komisie obecného zastupiteľstva bola zvolená za hlavnú kontrolórku. Máme ju upozorniť na nezlučiteľnosť týchto funkcií, keďže už má pracovnoprávny vzťah k obci?
  • Článek
Príspevok rozoberá najčastejšie otázky územnej samosprávy, s ktorými sa musela vysporiadať v poslednom období. Prinášame v ňom odporúčania na riešenie rôznych situácií, ktoré vznikli vzhľadom na dodržiavanie osobitných predpisov, interných aktov v nadväznosti na šíriacu sa pandémiu koronavírusu COVID-19 a prislúchajúce povinnosti územnej samosprávy.
  • Článek
Novela č. 73/2020 Z.z. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") s účinnosťou od 9.4.2020 ex lege (priamo zo zákona) predĺžila trvanie funkčného obdobia hlavného kontrolóra obce. Regulácia predĺženia funkčného obdobia hlavného kontrolóra je obsiahnuté v novom ustanovení § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení. Zákonodarcom zvolená zákonná formulácia spôsobuje zásadné výkladové nejasnosti. Článok je reakciou na tieto interpretačne rozdielne prístupy.
  • Článek
V príspevku sa venujeme vykonávaniu finančnej kontroly v čase mimoriadnej situácie, ktorá bola vyhlásená uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie na území Slovenskej republiky.
  • Článek
Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania vzhľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov. Bližšie rozoberáme krátke ustanovenie § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Praktický výkon finančnej kontroly (spracovanie výstupov z administratívnej finančnej kontroly, práva a povinnosti oprávnenej osoby a povinnej osoby či prizvanej osoby) definujú výlučne ustanovenia § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole a audite. Zriadených organizácií v samospráve sa uvedený typ finančnej kontroly sa zriadených organizácií v samospráve spravidla netýka (pozn. autora: Zriadené organizácie neposkytujú verejné prostriedky iným osobám, pričom zálohy a preddavky sú výnimkami z výkonu administratívnej finančnej kontroly.).
  • Článek
V aprílovom čísle časopisu prinášame druhú časť seriálu, v ktorom sa dočítate o osobitostiach odmeňovania hlavného kontrolóra, na aký pracovný úväzok môže pracovať a ďalšie zaujímavé informácie.
Ministerstvo financií SR zverejňuje informáciu o Metodickom odporúčaní sekcie auditu a kontroly MF SR. Odporúčanie je zverejnené vzhľadom na aktuálnu situáciu v súvislosti so šírením koronavírusu, ako majú orgány verejnej správy postupovať pri výkone finančnej kontroly.
V príspevku sa bližšie venujeme výkonu základnej finančnej kontroly inou osobou ako zamestnancom. Aj takýto prípad v praxi je možné, a to výlučne iba v prostredí obcí s nedostatkom zamestnancov, resp. s jej malým počtom. Príspevok rozoberá možnosti obce ako aj v prípade aktuálnej mimoriadnej situácie vykonávať základnú finančnú kontrolu inou osobou ako zamestnancom, a to za účelom jej správneho, zákonného a úplného vykonávania v zmysle ustanovení § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o finančnej kontrole a audite“).
  • Článek
Jeden z poslancov nášho obecného zastupiteľstva žiada hlavného kontrolóra, aby zaujímal stanovisko ku každému návrhu uznesenia a garantoval tak súlad návrhu so zákonom. Je takáto požiadavka opodstatnená?
Príspevok reaguje na aktuálny stav vzhľadom na rozširovanie koronavírusu (COVID 19) v územnej samospráve berúc do úvahy ustanovenie § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o finančnej kontrole a audite“).
  • Článek
Aké právomoci a kompetencie má v oblasti kontroly komisia pre financie a rozpočet alebo poslanci obecného zastupiteľstva? Je možné, aby na obecnom úrade nahliadali a kontrolovali vystavené objednávky, prijaté faktúry, dodacie listy, pokladničnú knihu, pokladničné doklady, knihu jázd, zmluvy, pracovné zmluvy, dohody a iné doklady a môžu ústne žiadať o vyhotovenie kópií týchto dokumentov? Môže si komisia pre financie a rozpočet dať schváliť obecným zastupiteľstvom, aby im obecný úrad predkladal všetky materiály týkajúce sa financií obce – zmluvy, faktúry, objednávky, rozpočtové opatrenia, aby im to predkladal týždeň pred zasadnutím aj s dôvodovou správou? Je obecný úrad povinný splniť takéto uznesenie?
  • Článek
Príspevok sa venuje stále aktuálnej téme, ktorá je často dopytovaná aj prostredníctvom servisu otázok a odpovedí – základnej finančnej kontrole v územnej samospráve v súlade s ustanoveniami § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z. z.“).
  • Článek
Dňa 1.7.2016 nadobudli účinnosť zákon č. 160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok v z. n. p., zákon č. 161/2015 Z.z. Civilný mimosporový poriadok v z. n. p. a zákon č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "SSP"), čím došlo k nahradeniu zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "OSP"). Prijatie SSP prinieslo okrem iného aj možnosť hlavného kontrolóra priamo sa žalobou domáhať preskúmania zákonnosti uznesenia o jeho odvolaní z funkcie, prípadne sa žalobou domáhať určenia, že jeho funkcia naďalej trvá. V tomto článku bližšie priblížim najnovšiu judikatúru súdov k odvolaniu hlavného kontrolóra z funkcie a aké zmeny priniesla možnosť hlavného kontrolóra žalobou iniciovať konanie o preskúmaní zániku jeho funkcie.
  • Článek
Príspevok sa venuje často dopytovanej téme v prostredí verejnej správy so zameraním na správnosť a úplnosť realizovania (označenia) správneho vyjadrenia. Táto povinnosť vyplýva z § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
  • Článek
V príspevku vysvetlíme problematiku zisťovania schodku rozpočtu obce na aplikačnom príklade, z ktorého by mal byť zrejmý spôsob financovania schodku rozpočtu obce, ktorý potvrdzuje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
  • Článek
Cieľom príspevku je poukázať na aktuálny právny stav pri výkone kontrolného mechanizmu pri poskytovaní dotácie z rozpočtu obce alebo mesta – administratívnej finančnej ­kontroly.
  • Článek
Podmienky poskytovania príspevku na rekreáciu zamestnancom upravuje zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) v novom ustanovení § 152a (novelou Zákonníka práce zákonom č. 347/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony).