Výpoveď zamestnávateľa zamestnancovi so zdravotným
postihnutím
JUDr.
Tatiana
Mičudová
Zákon č. 311/2001 Z.z.
Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej
len „Zákonník práce") ustanovuje pre zamestnávateľov
ďalšie povinnosti v súvislosti so skončením pracovného pomeru výpoveďou so zamestnancom, ktorý je
osobou so zdravotným postihnutím.
Ust. § 66 Zákonníka práce ustanovuje,
že zamestnávateľ môže dať zamestnancovi so zdravotným postihnutím výpoveď len s predchádzajúcim
súhlasom príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Ak by zamestnávateľ predmetný súhlas
nezískal, je výpoveď neplatná.
Uvedené ustanovenie tiež vymedzuje situácie, kedy zamestnávateľ nie je povinný tento
súhlas získať.
Zamestnávatelia v praxi často narážajú na problém, že nevedia, ktorému úradu podať
predmetnú žiadosť o súhlas, ako ju podať, prípadne aké doklady k žiadosti pripojiť a
pod.
Najvyšší súd SR riešil prípad, kde mal zamestnávateľ v úmysle skončiť pracovný pomer so
zamestnancom so zdravotným postihnutím z dôvodu organizačnej zmeny a pôvodne mu úrad práce,
sociálnych vecí a rodiny súhlas udelil, ale ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len
„ústredie") súhlas zrušilo, keď dospelo k záveru, že v konaní o udelenie súhlasu nebolo preukázané,
že vo vzťahu k pracovnému miestu zamestnanca so zdravotným postihnutím došlo ku skutočnostiam
zakladajúcim dôvod pre skončenie pracovného pomeru výpoveďou zamestnávateľa z dôvodu organizačnej
zmeny. Preto zamestnávateľ rozhodnutie ústredia napadol na súde.
Tento článok pojednáva o tom, ako o daný súhlas požiadať príslušný úrad, aké dokumenty k
nemu pripojiť a aj o prípade, ktorý riešil Najvyšší súd Slovenskej republiky.
Zamestnanec so zdravotným postihnutím
Zamestnancom so zdravotným postihnutím v súlade s
§ 40 ods. 8 Zákonníka práce je
„zamestnanec
uznaný za invalidného podľa oso