Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Správa o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra za rok 2022 v kocke

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V podmienkach samosprávy obcí je obligatórnou povinnosťou hlavného kontrolóra spracovanie Správy o kontrolnej činnosti. Predmetom príspevku je definícia tohto materiálu, jeho predkladanie, náležitosti a schvaľovanie podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Viacerí hlavní kontrolóri teda predkladajú Správu o kontrolnej činnosti ako informačný materiál pre nových poslancov obecného/mestského či miestneho zastupiteľstva.

Súčasťou príspevku je aj vzor uvedenej správy z prostredia hlavného kontrolóra v samospráve v súčasnom právnom stave. Termín na spracovanie správy a jej predloženie na rokovanie obecného zastupiteľstva (pozn. autora: ako riadny materiál na rokovanie alebo ako informatívny materiál) je stanovený zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, a to v lehote do 60 dní  po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje (pozn. autora: t. j. do 1. marca 2023 vrátane). Je potrebné uviesť, že lehota 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje je podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov zamýšľaná ako obdobie 60 kalendárnych dní (pozn. autora: teda nie pracovných dní po skončení daného roka). 

Správa o kontrolnej činnosti predstavuje spravidla prehľad:

  1. uskutočnených všetkých kontrol na základe oboch plánov kontrolnej činnosti za predošlý rok, za ktorý sa správa vyhotovuje,
  2. vykonaných kontrol nad rámec plánov kontrolnej činnosti (podnety občanov),
  3. súčinnosti s inými orgánmi, kontrolami, prokuratúrou, či štátnymi orgánmi a podobne,
  4. bilancie kontrol (počet kontrolných zistení, odporúčaní a opatrení),
  5. žiadostí o sprístupnení informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, či podnetoch alebo oznámeniach alebo
  6. iných činností hlavného kontrolóra (prehľad školení, konzultácií, porád, zvyšovanie kvalifikácie a podobne).

Plán kontrolnej činnosti je spracovaný vždy na obdobie jedného polroka, a to na:

  1. obdobie od 1. januára do 30. júna príslušného roka a
  2. obdobie od 1. júla do 31. decembra príslušného roka.

Správa o kontrolnej činnosti sa vyhotoví vždy na základe vykonaných kontrol podľa uvedených polročných plánov kontrolnej činnosti, ktoré sú predkladané obecnému zastupiteľstvu vždy pred začatím daného polroka. To znamená v prípade Plánu kontrolnej činnosti na I. polrok 2023 sa zvyčajne predkladá hlavným kontrolórom na rokovanie obecného zastupiteľstva takýto materiál v novembri/decembri 2022.

Na čo si dať v praxi pozor?

  1. Platí, že Správa o kontrolnej činnosti obsahuje prehľad všetkých vykonaných kontrol za predošlý rok 2022, a to bez ohľadu na skutočnosť, či hlavný kontrolór obce alebo mesta je vo funkcii od začiatku kalendárneho roka 2022.
  2. Správu o kontrolnej činnosti bližšie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov nešpecifikuje, a teda jej náležitosti nie sú zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov priamo stanovené.
  3. Je potrebné dodržať pravidlo, podľa ktorého  súčasťou  informačnej Správy je výpočet vykonaných kontrol.
  4. Správa o kontrolnej činnosti predstavuje prehľad kontrol pre súčasných poslancov zastupiteľstva, pričom ide o kontroly, ktoré sú ukončené alebo sa ukončujú na prelome roka.

Otázka č. 1: Kontrola začala v decembri 2022 a pokračuje do roku 2023. Má byť v Správe o kontrolnej činnosti uvedená táto kontrola?

Áno, pretože kontrola bola začatá a aj vykonávaná už v roku 2022 – a to za obdobie, za ktoré sa vyhotovuje Správa o kontrolnej činnosti.

Otázka č. 2: Ak hlavný kontrolór vykonal za rok 2022 sede

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Schvaľovanie rozpisu rozpočtu obce N

Publikované:

Má byť rozpis rozpočtu schvaľovaný uznesením zastupiteľstva?

Štatutár spoločného obecného úradu N

Publikované:

Starostovia obcí, ktorí sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, si za štatutára spoločného obecného úradu zvolili starostu obce, ktorá nebola sídlom spoločného obecného úradu. Niektorí starostovia obcí považovali uvedené za nezákonné a požadovali, aby bol štatutárom starosta obce, v ktorej spoločný obecný úrad sídli. Bol ustanovený uvedený štatutár v súlade s platným právom?

Rozsah schvaľovania zmien rozpočtu starostom obce N

Publikované:

Ako stanoviť rozsah schvaľovania zmien rozpočtu pre starostu?

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?