Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Legislatívna úprava vykonávania finančnej kontroly

Publikované: Autor/i: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/008005/2019-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „metodické usmernenie“).

Zákon o finančnej kontrole a audite sa vzťahuje na vykonávanie finančnej kontroly na obci a v rozpočtových a príspevkových organizáciách (ďalej len ,,ROPO“) a takisto vymedzuje povinnosti obce a ROPO:

  • vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie,
  • určiť pri poskytovaní a použití verejných financií také podmienky, aby bolo zabezpečené hospodárne, efektívne, účinné a účelné hospodárenie s verejnými financiami.

Poznámka. Zákon o finančnej kontrole a audite sa nevzťahuje na výkon kontroly, ktorú obec vykonáva podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (výkon kontroly pri prenesenom výkone štátnej správy, ktorú vykonáva obec).

Otázka č. 1: Má zariadenie sociálnych služieb zriadené ako rozpočtová organizácia, ktorej zriaďovateľom je samosprávny kraj, vykonávať základnú finančnú kontrolu?

Odpoveď: Zariadenie sociálnych služieb je podľa definície uvedenej v § 3 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. subjektom verejnej správy. Ako rozpočtová organizácia je právnickou osobou zapísanou v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR zaradená vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, a to v územnej samospráve, v ktorej sa vykazujú obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, ako aj ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR v územnej samospráve.

Zariadenie sociálnych služieb spĺňa podmienky definície orgánu verejnej správy tak, ako sú uvedené v zákone o finančnej kontrole a audite, a preto sa na ňu vzťahujú povinnosti orgánu verejnej správy uvedené v cit. zákone. Má povinnosť vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie, v rámci k

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Výsledok hospodárenia obce N

Publikované:

Ktorý výsledok hospodárenia obec uvádza v záverečnom účte a podľa ktorého sa bude tvoriť rezervný fond?

Všeobecne prospešné služby a verejnoprospešný účel N

Publikované:

Čo je možné považovať z hľadiska obce a VÚC za „všeobecne prospešné služby“ a „verejnoprospešný účel“?

Oprávnenie rozpočtovej organizácie prekročiť svoje výdavky N

Publikované:

Je rozpočtová organizácia oprávnená prekročiť svoje výdavky na základe dosiahnutých príjmov?

Ročné splátky úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania N

Publikované:

Započítavajú sa do celkovej sumy ročných splátok návratných zdrojov financovania ročné splátky z úveru zo ŠFRB?

Celková suma dlhu obce/VÚC N

Publikované:

Čo tvorí celkovú sumu dlhu obce/VÚC a ktoré záväzky sa do celkového dlhu nezapočítavajú?